Recenze: Eoin Colfer dodal A ještě něco… ke Stopařovu průvodci Galaxií. Povedlo se mu to půl na půl

24. 5. 2010

Jak všichni ví, v březnu vyšla u nakladatelství Argo kniha, která otřásla vesmírem Stopařova průvodce Galaxií. Do hájemství Douglase Adamse se vetřel Eoin Colfer, autor Artemise Fowla, aby napsal šestý díl ze tří. A vesmír se třese pořád.

Ilustrační foto Foto: Daniel Husek

Podle mnoha zdrojů, už autor vlastního Stopařova průvodce Galaxií, Douglas Adams, mluvil o vydání pátého dílu trilogie (nepropadejte panice, tak to skutečně je) s názvem Převážně neškodná o pokračování, které by děj série uzavřelo smysluplněji než novým útokem na planetu Zemi.

Jenže pak se autor odebral na věčnost a po naději na pokračování se slehla zem. Vloni na podzim vyšla ve Velké Británii kniha Eoina Colfera s názvem A ještě něco…, která na sérii navázala a relativně ji uzavřela. Sám její autor v předmluvě prohlašuje, že nikdo tuto knihu nemůže brát jako právoplatný příspěvek do série. Je to spíše (stručně řečeno, protože Colfer se o tom vyjádřil mnohem barvitěji) nevýznamný, nepodstatný dodatek. A tak bychom měli A ještě něco… také brát.

Krušné začátky, lepší konce

I přes jeho vlastní slova v předmluvě je však na počátečních stránkách knihy vidět, že Eoin Colfer měl zpočátku snahu navázat na Adamse doslova, což ho nedovedlo zrovna k pozitivním výsledkům. První stránky jsou tak nadupané nabiflovanými fakty z oblíbeného univerza a tak smrdí snahou o elegantní vybruslení ze zapeklité situace, kterou Adams svému epigonovi nevědomky připravil, že si je nemohla užít snad ani osoba, které je psala. Natož pak čtenář, jemuž nezbývá než jen dezorientovaně bloudit a stanovit si cíl, že se dostane alespoň na stranu 42, jelikož smysl života vesmíru a vůbec by už měl mít alespoň nějakou základní hodnotu.

A také že ano. Po prvních desítkách stránek (jakkoli vyloženě špatných) se totiž Colfer vzdává snahy napodobit Adamse a buduje si svou vlastní cestičku skrz vystavěné univerzum. Kde se vezme, tu se vezme, objeví se nová dějová linie s novými postavami a motivy, Colfer znovuobjeví svůj styl a jede se jako po másle dál. Ano, je to umělé a mlátí vás to do očí, že začnou slzet ani nevíte jak, ale na druhou stranu… když už jste se dostali do té čtvrtiny či třetiny knihy a přestalo to být tak hrozné jako na začátku, proč svazek odkládat? Otáčíte stránky jednu za druhou a na konci zjišťujete, že se smějete stejně jako u starého dobrého Adamse, přestože už z jeho základů nezůstal kámen na kameni. Ale ta sranda je stejná, ne?

Ach prosím, sněz mne

Ne, Colferův dodatek A ještě něco… rozhodně není takový jako původní pětidílná trilogie.  Místo schématu původních knih, které se soustředily hlavně Arthura Denta, Colfer středobod příběhu rozměnil a ústředního hrdinu (spolu s jeho parťákem Fordem Prefectem) sleduje vlastně ze všech nejméně. Mnohem zajímavější jsou v jeho vyprávění postavy Trillian, Čiry Dentové, Zafoda Bíblbroxe (tolik jste si ho dosud snad ještě neužili) a hostujících postav. Koho že? Postav, které se v předchozích pěti dílech pouze mihly, ale tady se jim dostává volného pole působnosti, případně charakterů zcela nových, Colferem vymyšlených.

Stejně jako hostující postavy se do knihy vetřelo i mnoho narážek na předchozí díly, které pochytají jen opravdoví znalci původní předlohy. Objevíte mnoho starých známých rekvizit, jež se novému loutkáři zalíbily (severští bohové, Vogoni, Ameglianské krávy), zatímco jiné a okoukané (Marwin, Srdce ze zlata, 42) nechal ležet opodál, téměř nebo dokonce dočista nevyužité. Za to však mezi řádky vnáší mnoho popkulturních odkazů, které už Douglas Adams do svého původního díla zahrnout nemohl, protože v době vzniku původní série prostě ještě neexistovaly. Subéterová síť důvěrně připomíná internet, vesmírem se potulují obchodní koráby společnosti LeeBay. Mezi textem se potulují úryvky známých amerických (a díky překladateli i nejméně jedné české) písní.

Nic od něj nečekejte a půjde to

Pokud jdete do Colferova „šestého dílu ze tří“, jak stojí na obálce, s tím, že je to nový, skvělý a převratný přírůstek do vaší oblíbené knižní řady, je téměř jasné, že knihu odložíte se znechucením, stejně jako musel stejně často odkládat Colfer svůj první koncept. Jenže pokud do toho půjdete s přístupem, že je to dodatek, který si jde svou vlastní cestou a který se s předchozími díly nebude dát srovnávat (v jakémkoliv významu toho spojení), ostatně stejně jako do toho měl jít autor, což mu došlo až s přibývajícími stránkami, nebudete s knihou mít problém a budete se u ní královsky bavit.

Název originálu: And Another Thing…
Český název: A ještě něco…
Autor: Eoin Colfer