RECENZE: Experimentální sci-fi kniha Ambasadov. China Miéville jako lingvista

3. 6. 2012

China Miéville: Ambasadov (ilustrační)China Miéville je autor, kterého čtenáři navzdory jeho mnoha počinům stále znají díky opulentní multižánrové hostině s názvem Nádraží Perdido. Ambasadov, science fiction s lingvistickou zápletkou ze vzdálené planety, má s Nádražím Perdido společné jen jméno autora. A také odvážnost.

Ambasadov je sice sci-fi, ale létat vesmírem se bude jen na pár stránkách. Autor: Edward Miller

Avice je nemastná, neslaná postava, hlavní hrdinka, s níž se čtenář neztotožní jen tak lehce. Hlavně zpočátku vypráví svůj příběh o bizarním vývoji situace na bizarní planetě, kde spolu žijí dohromady lidské město a civilizace nepochopitelných mimozemšťanů, dost chaoticky. Celý děj (ačkoli co je vlastně jeho zápletkou, se čtenář dozví až kolem poloviny knihy), se točí právě kolem prazvláštních mimozemšťanů a jejich jazyku.

China Miéville

Narodil se roku 1972 ve Velké Británii. Proslavil se knihou Nádraží Perdido, ve které představuje geniálního vědce, jehož život znenadání naruší příchod podivného příslušníka ptačího národa, který přišel o křídlo a chtěl by znovu létat. Paralelně s tím se v Novém Krobuzonu, monstrózní metropoli, kde se příběh odehrává, objeví pětice uprchlých nočních stvoření, která se živí lidskými myšlenkami. Nádraží Perdido proslulo především originálními nápady, které autor do fiktivního světa vložil. Na úspěch tohoto cenami ověnčeného románu Miéville navázal knihami Jizva, Un Lun Dun, Město & Město nebo Kraken.

Více o autorovi se dočtete v jeho profilu

Hostitelé, jak je lidská populace nazývá, mají totiž na svém těle dvoje ústa, a proto jejich jazyk využívá k vyluzování fonémů oba otvory. S obyčejnými příslušníky rodu homo se tudíž nedomluví, protože ti mají přirozeně ústa jen jedna. Přesto se kolonie dokáže s Hostiteli dorozumět za pomoci dvojic klonů, kteří se vzdali části své lidskosti a prodělali léta tréninku. Tito Ambasadoři jsou základním prvkem, na němž funguje na odlehlé planetě soužití výspy naší civilizace a prapodivných extraterestriálních bytostí. Bytostí, které navíc neumí lhát.

Miéville tentokrát jen pro náročné

Otřepané klišé recenzenta fantastické literatury zní: China Miéville už několikrát dokázal, že umí měnit žánry jako chameleon na LSD a pořád se čte skvěle. A ještě k tomu se autorsky vyvíjí. Amabasadov je opět krokem šíleného Brita kamsi jinam, někam do postmoderny a do nových proudů, jakými se žánr science fiction v novém miléniu vydává.

Nový román je proto více než co jiného náročný na čtenáře a jeho myšlení. Ve chvíli, kdy si člověk chce odpočinout po dlouhém dni nebo jen vyplnit pár minut v tramvaji, Ambasadov je to poslední, co by chtěl mít po ruce. Nový Miévillův román se v tomto na hony vzdálil třeba nedávnému Krakenovi a svým charakterem připomíná spíše Město & Město.

China Miéville: Ambasadov (obálka)

Na druhou stranu to ovšem ani není kolos, který by museli nutně číst zašlí filozofové a nerdové v brýličkách. Ambasadov je román přístupný každému, kdo se nebojí výzvy a začte se do něj i přes klacky, které autor hází čtenářům neustále pod nohy – jako nesourodou konstrukci děje, který hlavně zpočátku skáče sem a tam v čase, nevýrazné postavy typu Avice nebo spoustu motivů, které by stály za rozpracování a zde jen leží u cesty hlavnímu příběhu. Nemluvě o sice atmosférickém, ale nedopečeném závěrečném vyvrcholení.

Zápletku postavil na lingvistice

Podobně jako téměř všechna díla Chiny Miévilla je Ambasadov kniha experimentální. Tentokrát možná více než kdy jindy, protože komu by se chtělo číst něco, kde hlavní zápletka staví – světe div se – na lingvistice a vývoji jednoho nepochopitelného jazyka jednoho nepochopitelného mimozemského inteligentního druhu. Tím si autor přirozeně uzavřel dveře k mnoha čtenářům, kteří ulítávali na jeho new-weirdových vizích, plných napínavého děje s exotickými motivy.

Ambasadov ovšem dokáže rozšířit oči právě těm, kterým nevadí špatná čtivost, ale kteří uctívají neotřelé a fascinující nápady. Ostatně nominace na mnoho prestižních světových žánrových cen o něčem svědčí.

Název originálu: Embassytown
Český název: Ambasadov
Autor: China Miéville