Recenze: Fallout 3 Game of the Year. Vzhůru do Pustiny a občas i výš

Lukáš Vaníček

Lukáš Vaníček

19. 5. 2010

Fallout 3 je hra na hodně dlouho, pokud vám však po jeho dohrání zbyla ještě nějaká dovolená a absence ve škole, přichází nový žrout času v podobě pětidílného ucelelného vydání datadisků. Rozežhněte pip-boye a dobijte pušky, přátelé, vzhůru do Pustiny!

Drsňák přichází

Dohrát základní dějovou linii v původní hře zase nebylo tak těžké. Pokud jste se drželi striktně základní dějové linie s občasnými vedlejšími questy, které na vás samy vyrazily, dala se hra dohrát za pár desítek hodin. Na druhou stranu, pokud jste rozený prolézač, který prošmejdí i tu poslední lokaci na mapě, je možno hru brát jako velmi, velmi dlouhodobou.

Aby toho nebylo málo, pro nadšené hráče tvůrci si připravili další pokračování. Vycházela různě po sobě a k dostání byla i online. Nyní však vychází speciální dvoudisková edice hry Fallout 3 s podtitulem Game of the Year, která obsahuje jak základní hru s kvalitním českým překladem (až na některé názvosloví, které hraniční s trapností – srandapuška, Jožin z bažin), tak všech pět herních rozšíření v pohodlném balení na jednom DVD. Při instalaci se nahrají všechna najednou a je jen na vás, které si zvolíte jako první.

Potíž nastává při spouštění datadisků. Osobně jsem hru nejprve dohrál a od datadisku jsem čekal nové menu, nebo nějakou nápovědu, jak je zpustit. Nestalo se zhola nic a ani základní menu hry nedostálo žádné změny. Nakonec jsem musel hru znovu dohrát a pak se teprve projevil datadisk. I když to zpočátku vypadalo, že opět nic, převratného závěrečná scénka byla jen trochu odlišná, jsem se probral na nemocničním lůžku a putování se opět rozeběhlo. Na pip-boyi se vám ukáže pět nových úkolů, za kterými si můžete zajít a díky nim se dostat z Velké pustiny daleko, daleko pryč.

Broken Steel: Drsný chlapci v drsných zbrojích dokážou lámat i ocel

Hrát právě tento datadisk jako první je nasnadě, protože vaším úkolem je zničit zbytky Enklávy, opět pomocí óbr robota, se kterým Bratrstvo oceli švindlovalo při útoku na čističku vody z úvodní hry. Pokud se vám líbila masivní bitka plná oceli a proudů energie plachtící vzduchem, hromové hřmění výbuchů a protikomunistická hesla obřího robota ze závěru původní hry, tak Broken Steel je to samé jenom v trochu delším provedení. Základním úkolem je ničit, ničit a pro změnu ničit cokoliv, co má na sobě razítko Enklávy. Je to tedy práce ryze pro energozbroje, pořádné plasmové zbraně či rotační kulomety.

Ne, to není šikana, ten vrtulník přistává tam, kde nemá Zdroj: gameon.co.uk

Tento datadisk je ryzí FPS – dojdi, znič, cestou se prostřílej skrz tlupu soldátů. Boje jsou skutečně tuhé, nepřátel je hodně, a pokud jste dorazili jako ušmudlaný cestovatel pustinou (což recenzent původně udělal) s loveckou puškou na zádech, hodně rychle vás hra donutí obléci si zbroj a vzít do ruky zbraň těžkého kalibru. Nepřátelé na vás nabíhají ve skupinkách a jejich inteligence dosahuje poměrně vysoké úrovně. Zastřelíte chlapa s rotačákem, vedle stojící pohunek s pistolí k němu přiběhne, sebere kulomet a vesele vás opět začne kropit.

Naštěstí se krom drsné akce dostanete i k úkolům odlišnějšího rázu, které jsou podobné původní ideji celého Falloutu. Týkají se obnovených dodávek čisté vody a je legrace sledovat, co všechno s ní podnikaví lidé a ghůlové dokážou vyvést. Quest s osvícenou vodou mi dlouho ležel v hlavě.

Hodnocení: **** (60%)

Operation Anchorage: Hrát hru o hře, kde je sakra zima

Toto rozšíření je oproti předchozímu obrovskou změnou. Abyste se k němu vůbec dostali, je třeba se prostřílet skrz Supermutanty ovládané trosky DC a setkat se s odpadlíky z Bratrstva oceli, kteří vás požádají, jestli byste nevlezli do simulátoru vojenské operace na Aljašce, aby mohli odemknout zbrojnici. Spojení je sice logicky trochu chabé, ale zážitek z tohoto datadisku velice silný.

Ocitnete se totiž v historii světa Falloutu, kdy došlo k čínské invazi na Aljašku a USA se tomu snažila zabránit. Toto je navíc jediné místo ve hře, které vás donutí nosit jednu zbroj – jinou neseženete. Všechno je počítačový program (vlastně hrajete hru, že hrajte hru), takže mrtví nezůstávají ležet, ale mažou se, to samé platí o zbraních. Zejména zpočátku a vlastně po celou dobu hraní vás bude provázet nábojový deficit. Originální, ale trochu do očí bijící, je nápad s doplňovačem munice a zdraví, který působí jako pěst na oko (navíc červeně pulsuje).

Nový samopal, spousta nábojů, továrna na dobití, kouzelná zima! Zdroj: gearcrave.com

Operation Anchorage je opět jednoduchá střílečka s omezením a návratu ke kořenům v podobě jednoduché zbroje a palných zbraní, to vše v mrazivě nehostinném prostředí romanticky zasněžené a rozbombardované Aljašky. Úkolů není mnoho, ale jsou zdlouhavé a zastřílíte si do sytosti. Když minete doplňovač munice, čekají vás i veselé chvilky s docházející municí, které jsou patrně nejzábavnější na celé hře. Všude na vás číhají Číňaní v neviditelné zbroji, takže zážitek je skutečně ohromný. Nevadí ani absence dalších úkolů, Anchorage je kapitola sama pro sebe s příjemným prostředím a změnou v dosavadním duchu hraní (skoro žádné energozbroje a rotační kulomety).

Hodnocení: **** (70%)

Mothership Zeta: Jdete si takhle po Pustině, najdete létající talíř, zajásáte a jste uneseni

Mothership Zeta je úlet tvůrců nového Falloutu tím nejsprávnějším směrem. Když jsem na místo, které mi ukázal pip-boy dorazil, koukám, že tam je havarovaný mimozemský křižník, dokonce s mrtvým mimozemšťanem. Zajásal jsem, protože jsem se již viděl, jak si tam doplním náboje do svého Alien Blasteru, který jsem někde našel a dosud mi fungoval jako ultimátní zbraň. Najednou mě něco vytáhlo nahoru a než jsem se nadál, probral jsem se ve spodním prádle na lodi obíhající Zemi a kolem chodili malí, šediví mimozemšťani, kteří jevili velký zájem lidi zkoumat a zmrazovat.

Mrtvý emzák, dobrý emzák. Na tom rčení něco bude Zdroj: razetheworld.gameriot.com

Tento datadisk je ztvárnění brakových sci-fi filmů a šestákováých románů o únosu lidí mimozemšťany. Alieni jsou přesně tak přehnaně klišovití, že jejich zbraně se svým designem podobají dětským plastovým hračkám a flušou modrou plasmu. Váš úkol je prostý: dostat se zpátky na Zem. Na první pohled jednoduché, ovšem tvůrci kladou hráčům do cesty zcela klasické překážky – nejede výtah, obejdi to po žebříku, nejdou otevřít dveře, musíš oklikou přes další level.

Každý problém se řeší zničením generátorů. První druhé zničení budete sledovat s úžasem – po grafické stránce je povedené (unikající pára, zkrat, chvilku nic a pak BUM, krása), ale pak to omrzí a začne se projevovat neoriginálnost. Ze zbraní budou použitelné dvě – obě mimozemské a po funkční i vizuální stránce skutečně zajímavé. Vašimi nepřáteli budou neustále jen šedí mimozemšťané, občas ve skafandru. Zde jsem zažil největší zklamání, kdy jsem se těšil na výstup do kosmu, ale nakonec jsem jen pobíhal po trupu lodi, jakoby na mě dál působila gravitace a jediný problém nastal, když jsem si omylem sundal helmu a postava mi pošla ve vakuu. Situaci nezachrání ani konec, který se snaží ozvláštnit celý datadisk, ale má spíše povahu minihry, než nějakého ucházejícího konce.

Hodnocení: *** (60%)

The Pitt: V ocelárnách bývá mnohdy veselo, obzvláště s obří rozbrušovačkou

Tento a další datadisk jsou dvě nejpovedenější a skutečně nejzábavnější rozšíření Falloutu 3. Tady se vydáte nejprve do Pittu, což je docela pěkná slovní hříčka pro původně Pittsburgh, který si svoje nové jméno (Díra) zcela právoplatně zaslouží. Kouř oceláren, hnědočerná obloha proklátá paprsky světel. Z obrazovky přímo cítíte smog, jedovaté zplodiny a všudypřítomnou radiokativitu. Stačí se kouknout na tvrdě pracující otroky a uvidíte na nich popáleniny od radioaktivity a špínu. Atmosféru dokreslují hlídači v různých kombinacích zbrojí, plných ostnů a dalších hrůzu nahánějících prvků.

To je úroveň! Fláká se a vraždí dozorce i v pracovní době Zdroj: onelastcontinue.com

Získáte tu novou zbraň, která je sice efektní, ale nefunkční. V příběhu máte pomoci buď otrokům zbavit se nadvlády krutých pánů, anebo jim šetrně vysvětlit, že demokracie a svoboda je jen humorný vtip. Pitt je zajímavý, zábavný a depresivní zároveň a dosahuje až lehce hororové atmosféry.

Hodnocení: **** (80%)

Point Lookout: Sladký Jih Ameriky

Vrchol úrovně celé pětice datadisků. Když se dáte na tento úkol, dovede vás na jih, do přístavního městečka obklopeném bažinami. Hlavní úkol se nese v duchu souboje ghůla a profesora, uniknuvšího smrti tím, že si nechal zakonzervovat svůj mozek.

Všechno, co v tomto rozšíření najdete je stylizováno na jako ryzí americký Jih – už jenom to, že se dá všude možně sehnat čepice Konfederace. Nepřátelé jsou farmáři navlečení v riflových laksláčích, kteří obcováním mezi sebou v kombinaci s radioaktivní mutací dosáhli obdivuhodné úrovně duševního i tvarového zdegenerování. Nesmí chybět dvouhlavňová brokovnice a opakovací winchestrovka, abychom dostali takový pseudowestern ve Falloutovském kabátě.

Domorodci jsou přátelští, milí a pohostiní, jenom proboha neodkládejte brokovnici Zdroj: g4tv.com

Krom hlavního příběhu je k mání několik dalších úkolů – třeba odhalování osudu čínské špionky. Nebo se stačí nabourat do hotelového pokoje, kde na posteli leží chlápek a kolem něj svazky bankovek. Nemusíte být Sherlock Holmes, abyste poznali, že mrtví z pokoje vykradli banku a tady se pohádali a zabili. Jsou to detaily, ale perfektní.

Hodnocení: ***** (90%)

Když to shrneme, všech pět datadisků pohromadě prakticky zdvojnásobí čas strávený ve hře. Přinesou s sebou různě originální prostředí i úkoly, díky kterým se nudit rozhodně nebudete. Krom nich přibudou nové zbraně, oblečení a nepřátelé. Pokud pomineme obtížný začátek s instalací datadisků, je celek Falloutu 3: Game of the Year velice luxusní záležitostí a je třeba se hned ptát: Proč to nevyšlo už dříve? Prakticky dva roky po vydání původní hry je k ní vydávat hromadně datadisky poměrně pozdě, ne? Další otázka je stejně protivná: Proč to stojí taková kvanta peněž. Za Fallout 3 GOTY vydáte plus mínus tisícikorunu a víc, což je u dva roky staré hry poměrně hodně. Tyto vady kazí celkový dojem z celé hry, a proto hodnocení není vyšší, i když by si ho třeba Point Lookout zasloužil.

Název: Fallout 3 Game of the Year Edition
Výrobce a vydavatel: Bethesda Softworks a ZeniMax Media Company
Vydavatel v ČR: Cenega