Recenze: Fallout 3 je právoplatná hra roku 2008

Lukáš Vaníček

Lukáš Vaníček

5. 5. 2010

„Bude už recenze?“ ptá se šéfredaktor. „Ne, hraju,“ odpovídá recenzent. Za tři dny: „Bude už recenze?“ „Ne, hraju,“ odpovídá recenzent s výraznými kruhy pod očima. Za další tři dny: „Kde je moje recenze?“ Recenzent v transu hledí na monitor, nevnímá. Po zásahu policie a záchranné služby recenzent na JIP píše tuto recenzi.

Ideální místo pro život, že? Cena realit nebude ani tak vysoká Zdroj: unrealitymag.com

Fallout je pojem, který se stal legendou. První díl tahového RPG z postapokalyptického světa byla skutečně luxusní záležitostí a druhý díl jen podpořil vysokou úroveň kvality hry a navíc ji ještě o kousek pozvedl. Nedá se zapomenout na propojenost obou her (ve dvojce jste našli Valut, kde měli plný sklad vodních čipů s poznámkou, že je omylem zavezli sem a ne pro Valut, pro který jste museli v jedničce vodní čip usilovně hledat). Následovalo několik nepříliš úspěšných pokračování a v roce 2008 přišel radioaktivní spad znovu. Vyšel Fallout 3, jedna z nejočekávanějších her roku, která později získala titul Hry roku. Právem?

Příručka pro přežití, kapitola první:
Boj o holý život začíná vaším narozením

Na úvod lze říci jediné: Ano. Fallout 3 je hra, která byla vytvořena s citem pro detail, která nabízí hráčům obrovský výběh, kde je pohyb limitován jenom přítomností větších a bestiálnějších monster než je samotná vaše postava.

Velice originálně vyřešili tvůrci začátek hry. Postava se prostě narodí. Jednoduché a přitom zcela přirozené. Vůbec vaše první krůčky (doslova) jsou situovány jako výcvik, který má hráče seznámit se základními principy hry a ovládáním, které není vůbec složité, spíš naopak – všechno vypadá přehledně a pohodlně. Vtipně je vyřešená i tvorba vzhledu postavy, což přispívá k prvním pozitivním dojmům ze hry.

Po grafické stránce je třeba uronit několik slz. I když je hra dva roky stará, kouzlo zdevastované krajiny je ohromující. Když jsem poprvé opustil přítmí Valutu a vyšel na povrch, slunce právě zapadalo nad šedou pouští se zbytky civilizace. Přiznám se, že jsem vydržel civět pět minut na monitor a jenom si užívat fičení větru skrz ukázku totální destrukce. Moje první kroky byly tehdy naplněny úžasem a jakousi až nábožnou fascinací. Všude jsou trosky domů, silnic, vraky aut, ohořelé kostry a válečné zbytky. Nástrahy v podobě min, pastí a další lahůdek, které naučí zbrklé hráče dávat si sakra pozor, kam šlapou. …třeba takovým kočárkům se nevyplatí věřit vůbec! Všude se navíc povalují různé předměty denní potřeby a z jídla táhne radioaktivita na míle. Prostě perfektní svět.

Příručka pro přežití kapitola druhá:
Jak to bude možné, pořiďte si palnou zbraň na osobní ochranu. Pistole v kočárku není nic strašného

Krajinou se potulují bandy přátelské i krajně nevraživé, do toho přidejte různě zmutovanou faunu, z níž není agresivní pouze věčně přítomná zmutovaná kráva, a dostanete krajně nepřátelský svět, ve kterém o přežití rozhoduje jenom velikost kvéru a počet nábojů. Ty jsou rozhodující a zejména v prvních hodinách hraní hry jde kvůli nim doslova o krk. Na světě se ocitnete s jednou pistolkou (maximálně) a pár náboji v kapse a postupem času to nebude o moc lepší. Pokud budete mít zpočátku padesát kusů jednoho typu náboje, klobouk dolů. Zbraně se navíc opotřebovávají a to má vliv na jejich účinnost, takže já si třeba za celou hru skoro nevystřelil ze sniperky, protože buď jsem do ní neměl náboje, anebo byla skoro rozbitá (nebo jsem na ni zapomněl a vyřešil to přískoky do krytů a granáty).

Postapo nepostapo svět, rotačák prostě nesmí chybět Zdroj: 3fl.net.au

Zbraní je skutečně mnoho od klasických ručních palních zbraní pře energetické sci-fi stříkačky, které vpadají krásně neohrabaně, až po masivní evegreen akčních her – rotační kulomet. Komu byla sympatická trubková puška z druhého dílu, bude jistě nadšený ze zbraní značky domamont. Tu a tam můžete získat (nebo koupit, nebo ukrást) návod, a když seženete ingredience, sestavíte zbraň, která předčí ostatní a navíc je originální jak svým zjevem, tak efektem.

Bojový systém také dostál jistých změn a stal se z něj takřka ideální průsečík mezi tahovou akcí a FPS. Systém V. A. T. S. počítá s akčními body, během kterých jedná vaše postava a pak nepřítel. V tomto bojovém módu je možné míření na choulostivé části těla, takže můžete nepříteli ustřelit hlavu, zlámat nohy nebo vystřelit zbraň z ruky. Pokud se vám nechce, anebo máte vyčerpané akční body, není vše ztraceno a lze konflikt vyřešit jednoduše brutálním střetem jako v klasické FPS hře. Spotřeba nábojů se tak ale rapidně zvětšuje.

Příručka pro přežití kapitola třetí:
Nevěřte nikomu ani ničemu, dokonce věřit sobě je luxus, který se nevyplácí!

Tvůrci vytvořili perfektně živý svět plný různých lahůdek a překvapení. Děj, který má vás provádět světem, se občas v záplavě vedlejších úkolů prakticky ztrácí, protože jednotlivé vedlejší dějové roviny střídají zábavnou, napínavou i jiné atmosféry. Jejich plnění s sebou přináší benefity v podobě zbraní, střeliva, zkušeností a prostředků na nákup dalších věcí, které usnadňují postup v hlavním úkolu. Ten se dá projít jenom samostatně, ale pak by hráč hru dohrál za pár hodin a unikl by mu obrovský svět, do kterého se dá na hodiny a hodiny zmizet a jenom si užívat, jak v něm lidská rasa živoří.

Na konec brahmína prostě chybět nemůže Zdroj: snagwiremedia.com

Ačkoliv se Fallout zdá jako dokonalá hra, má několik chyb. Tou hlavní a základní je omezená úroveň zkušeností. Co to proboha je? Kde to tvůrci sebrali? Jak omezená úroveň? Dvacátá úroveň je konečná a dál vás hra nepustí. Navíc, pokud je hráč trochu šťoural a rád plní vedlejší úkoly, dostane se na ni někdy ve druhé polovině hry a dál už nemá jednu z hlavních motivací, proč hrát. Navíc kvůli omezené variantě zbraní, zbrojí a nepřátel ze sebe hráč udělá neporazitelné monstrum, které projede každou tlupou nepřátel jako nůž máslem. Konec hry tak tedy skýtá jisté rozčarování. Protože Fallout je především o prolézání trosek a putování zdevastovanou krajinou s pofidérními zbytky zbraní. Dvě třetiny hrací doby tomu skutečně odpovídají, ale pak se naučíte nosit energozbroj a celá hra začne připomínat spíš hodně futuristickou střílečku, kde plasma létá vzduchem. Žádná z chyb není tak klíčová, že by narušovala hratelnost a kazila požitek ze hry, který je skutečně velký.

Na závěr je třeba říci jediné. Pokud bude svět po apokalypse vypadat jako ten z Falloutu, chci, aby nastal hned zítra.

Název: Fallout 3 (nebo Fallout 3 Game of the Year Edition)
Výrobce a vydavatel: Bethesda Softworks a ZeniMax Media Company