Recenze: FIFA 2011. Bušení sousedů do zdi právě začíná

29. 12. 2010

Všichni milovníci fotbalu se každoročně nemohou dočkat na nálože nových soupisek a vlastností, někdy také doufají v pár inovací a vylepšení, kterých se fanoušci nedočekaly. Konzolisté se dočkali vylepšení už nějaký ten rok zpátky, PCčkáři museli stále jen dychtivě koukat, co by mohli jednou mít. A nyní se dočkali, i když ne všeho.

Petr Čech jedničkou neni jen tak Zdroj: Electronicarts

Už před nějakým časem jsme psali o slibech, které EA fanouškům FIFY dala. A uznáváme, že většinu z nich také dodržela. Už jsme ani nedoufali, že by se FIFA někdy vymanila ze stínu hry Pro Evolution Soccer. FIFA se držela především svými licencemi a spoustou vychytávek, za které by se nestyděl žádný fotbalový manažer. Ale EA si řekla pryč s hračkami, uděláme konečně fotbal. A tak se tak stalo.

Next-gen na PC

Konzolová verze na PC, tahle zpráva nás ze začátku velice potěšila. Konečně hezká grafika, realističnost, a mnoho vylepšení, které vývojáři protentokrát přidali, ale proč nepřevedli vše, neudělali všechny módy a inovace jak na PC, tak i na konzole?

Ano, PC verze je od těch minulých téměř k nepoznání grafika, je o něco lepší než ta konzolová (když to vaše mašina utáhne na plné rozlišení a detaily), ale postrádá dva módy, které měly náš fotbálek hezky oživit.

Osobitost

Jednou z nejdůležitějších novinek letošního ročníku je systém osobností. To znamená že každý hráč se bude chovat podle svého reálného protějšku, ať se to týká fyzických parametrů, stylu vedení míče, přesnosti nebo síly střel. Jedná se především o světově známé hráče jako je Rooney, Messi, Özil a mnoho dalších, u nich opravdu uvidíme jejich přesné pohyby a mentalitu. U méně známých hráčů jako, je Zeman, který disponuje vysokou rychlostí nebo Řepka, který převládá ve vzduchu, (samozřejmě i u dalších hráčů) ale již neuvidíme přesné chování na hřišti a jejich pohyby, jako u těch známějších. Ale to by až tak nevadilo, chápeme, že nemohou sledovat každého hráče zvlášť.

Atmosféra vypadá dobře

Co také velice pomáhá tomuto systému a celkově celé hře, je fyzikální engine. Díky němu lze vidět působení gravitace, setrvačnosti a atributy hráčů. Takže můžeme očekávat atraktivní fotbal, u kterého se již musí přemýšlet. Zde nestačí jen slepě nahrávat, dokud se míč nedostrká k bráně až do zakončení. Umělá inteligence je na vysoké úrovni jak u hráčů, tak u brankářů. K vidění jsou různé kolize (skluzem sundáte více hráčů včetně vlastních, více strkanic a pádů, míčů střelených do rozhodčího, ale také více zranění včetně těch méně závažných).

Třetí důležité vylepšení je systém přihrávek Pro-Passing, se kterým určujete sílu přihrávek a centrů. Nyní se musí vše správně načasovat a nasměrovat. Dále umožňuje též nahrávky na jeden dotek.

Manažerský mód a jeho hračky

Hned po spuštění zjistíte, že vše je trochu jinak. Zvolíte si jen jméno, národnost a klub, ve kterém chcete působit. Od vedení dostanete úkoly na sezónu čím silnější klub tím má větší nároky a jako nezkušený trenér máte pod sebou opravdu tenký led. Klub, jako je Sparta, má s vámi větší trpělivost než Barcelona, která vás klidně po pár zápasech vyhodí. Další nabídky nebudou nijak slibné. Tohle se nám určitě líbí je daleko zábavnější, když se pod vámi kývá židle.

Dále jsme si museli zvolit sponzora, kde už se objevil menší zádrhel, na výběr bylo pouze ze tří sponzorů a i po dohrání sezóny se neobjevily jiné. Také nás trochu mrzela absence bonusů za dané úspěchy. Nyní se musíme spokojit pouze z dvěma čísly, bonusem za podepsání smlouvy a výhra v zápase. Nemusíme řešit ani příjmy, ani výdaje. Na platy je stanoven od vedení klubu daný limit (na sezónu), do kterého se musíme vejít. Nedočkali jsme se ani rozhovorů nebo oblíbenosti fanoušků či morálky v týmu. Ale zase nás potěšil verdikt rady po každém zápase a forma hráčů, která má velký vliv na celkový zápas.

Já budu tou hvězdou, neboli herní režim be a pro

Tento mód je též známý z předchozích dílů, ale i ten se dočkal velice důležitých vylepšení.Ze začátku můžete stvořit ze sebe sama fotbalový talent a použít vytvořenou postavu na multiplayerové hraní nebo si vybrat jednoho z existujících hráčů, poté si zvolit klub, ve kterém chcete hrát. Podobně jako v manažerském režimu při zvolení silného klubu, budete delší dobu zahřívat lavičku. Když váš hráč bude mít úspěch, může se probojovat až do základní sestavy reprezentace, kde získá více zkušeností a velký ohlas a především se můžete dočkat vysoké obtížnosti. Samozřejmě se můžete dočkat i lepších nabídek, když si ze začátku vyberete horší klub. Velice se nám líbila možnost, že i v tomto módu můžete ovládat celý tým, to se hodí, když jste nespokojeni se svými spoluhráči, nebo že i přes váš velký úspěch tým či reprezentace stále prohrává díky děravé obraně.

Neni nad pořádný zápas

Co má navíc konzolová verze?

Vše jsme už zmínili až na dva různé módy. První nám dává možnost zahrát si skutečnou kariéru fotbalového fanatika. Jedná se o spojení dvou herních režimů, a to be a pro a manažerský režim. Začnete opravdu od podlahy, jako hráč ve slabém klubu, a pokračujete až na vrchol, po skončení kariéry se vrhnete na trénování, nejdříve jako asistent béčkového klubu až po trenéra vrcholného klubu.

Druhým režimem je hraní za brankáře. Někomu se může zdát nudné, že v některých zápasech budete jen čekat, odkud na vás poletí nějaký zbloudilý míč, ale osobně si myslím, že je tento režim velice vypracovaný. Automaticky se ukazuje ideální pohyb a přibližná trajektorie letu míče. Celkově je to výborně zpracované. Doporučujeme vyzkoušet (pokud jste vlastníkem konzole).

Poslední šance a GÓÓÓL!!!

FIFA 11 je výborný fotbálek, který musíme doporučit všem, kteří mají rádi tento sport. Sebrala to nejlepší z předchozích dílů, přidala nové módy, herní mechanismy, vylepšený fyzikální engine a další maličkosti, které zpříjemňují hraní.

Název: FIFA 11
Výrobce: EA Sport
Vydavatel v ČR:EA Czech