Fantasy filmy

RECENZE: Film Hobit: Neočekávaná cesta vzbuzuje pocit nostalgie i zklamání

12. 12. 2012

OBR: Hobit: Neočekávaná cestaTesknili jste po oslnivé Středozemi a jejích obyvatelích? Nemějte obavy, Peter Jackson zosnoval velkolepé setkání. Výprava je uvedena do pohybu. Pohodlně se usaďte, první třetina začíná.

Byl jednou jeden Hobit. Jmenoval se Bilbo Pytlík (Martin Freeman). Měl rád pohodlí, klid, spánek, ale hlavně dobré jídlo. Celá spižírna byla napěchovaná nejvybranějšími lahůdkami. Touha za dobrodružstvím ho však vytáhla ven. Ve společnosti třinácti trpaslíků a čaroděje Gandalfa (Ian McKellen) se vydává dobýt zpět město Erebor i s jeho bohatstvím.

Po zdlouhavých peripetiích se nakonec Peter Jackson vrátil na domovský Nový Zéland jako režisér Hobita. Zpočátku se mělo jednat o dvojdílný projekt. Dnes již víme, že se do Středozemě, k radosti produkčního studia i některých diváků, podíváme hned třikrát. Než Jackson přesedlal na fantasy vlnu, věnoval se hororovým kouskům, jak ukazuje jeho počátek kariéry. Mimo Tolkienových adaptací zfilmoval King Konga i příběh ze záhrobí Pevné pouto.

Podle předlohy J.R.R. Tolkiena natočil Peter Jackson uznávanou trilogii Pán prstenů. Tehdy nebyl obsah knih ušetřen a tvůrci si s osudy postav pohrávali, jak se jim zlíbilo. U Hobita se neškrtalo, naopak přibyly listy scénáře, které v knize nenajdete. Přístup k látce se tedy změnil, vizuální stránka výsledného snímku však zůstává nedotčena.

OBR: Hobit: Neočekávaná cesta

Nákupní seznam na výpravu po Středozemi. Zdroj: Warner Bros.

Fanoušci filmové trilogie se tak mohou cítit u nového počinu komfortně. Prostředí, způsob vyprávění i stylistický rukopis již znají. Film nabízí dlouhé monumentální záběry přeletů nad roklinami, horami i stavbami (dech beroucí Erebor nebo Roklinka). Kamera při akci není statická, pohybuje se do rytmu výkřiků a zběsilých úprků. Při klidných sekvencích se plíží okolo postav jako při večeři u Bilba. Podélné táhlé záběry doplňují pohledy shora, to vše ve jménu dobré prostorové orientace.

Příběh je vsazen do úvodního vyprávění starého Bilba (Ian Holm), kolem kterého poskakuje, prozatím nic netušící, Frodo (Elijah Wood) se všemi prsty. Tím se nastavuje nostalgický mód, který neopustí zbytek filmu. Zasedání Gandalfa (Ian McKellen), Elronda (Hugo Weaving), Galadriel (Cate Blanchett) a Sarumana (Christopher Lee) je pak do jisté míry legendární na stejné úrovni, jako když se v létě na plátně potkaly hvězdy akčních filmů.

Očima Lucie Šimůnkové: Dlouho očekávaná událost filmového roku konečně přišla, a jak už to tak bývá, po dlouhém čekání se dostavilo mírné zklamání. Jistě, Peter Jackson stále dovede vymýšlet dech beroucí scény, emocionálně vypjaté okamžiky i patetické proslovy. Stále je jedním z mála režisérů, kteří mohou natočit Tolkienovu ságu (a zde je toto slovo na rozdíl od Twilight skutečně na místě).

U Hobita jsem ale postrádala vypravěčskou plynulost Pána prstenů. Nebývale akční děj v kombinaci se scénami, točenými vždy s myšlenkou na třetí rozměr, které kupodivu velmi ztěžují vnímání klasické 2D verze, nepostrádá humor a krátká zastaveníčka. Je jich ale poměrně málo, a pokud by Jackson chtěl nastoupené tempo v dalších dílech stupňovat, jako tomu bylo právě u Pána prstenů, pak nás jistě čeká pořádná jízda. Mám přitom jistou obavu, že už tentokrát byla hektičnost vyprávění na hranici toho, co dokáže tolkienovská látka zvládnout, aniž by ztratila své kouzlo.

Hodnocení: 4****

Tato nostalgie se nezrcadlí jen v postavách. Jackson v určitých situacích kopíruje sám sebe. Ať už sledujeme bafání tabáku s typicky kruhovitým kouřem, Gandalfovo uhození se do hlavy v Bilbově příbytku nebo pobíhání po horách, vždy pochytíme nějaký odkaz. První Bilbovo nasazení prstenu je navíc snímáno identicky tak, jako když se důvěrněji s Miláškem seznamoval Frodo. A když se zdá, že výprava uvízne ve spárech vrků a skřetů, nemusíte ani číst knihu, abyste věděli, jakým způsobem hrdinové vyváznou.

Samostatnou kapitolou by mohl být shrbený nositel prstenu. Schizofrenní Glum, který silně propadl moci zlatého kroužku, se zdá být hřebem celého filmu. Svou slizkou přitažlivost neztrácí ani tentokrát. Spíše naopak, výrazy, kterými ho obdařil Andy Serkis, jsou dojemné, lstivé i plné nenávisti. Jednoduše úchvatné.

Tříhodinová atrakce

Vyšplhali jsme na pomyslný vrchol, abychom z něj mohli o stupínek slézt. Za vším nostalgickým ohlédnutím tu stále máme zcela nový film, který by měl obstát i jako samostatný celek. To Hobit nesplňuje. Vyrovnat se původní trilogii v takovémto formátu, v jakém je projekt vyhotoven, ani nelze. I když se tvůrci snažili příběhu pomoci novými nápady, svět Pána prstenů je komplexnější a epičtější.

Hobit tak na téměř tříhodinové stopáži působí nevyváženě a vlekle. Po epických obrazech úvodní sekvence rozkvětu a pádu města Erebor, usídlení draka Šmaka na hromadě zlata a osudu uprchnuvších trpaslíků následuje dlouhé seznamování se všemi účastníky dobrodružství. Příběh je strukturován jakoby epizodicky. Po velkém otřesu nutně následuje odpočinek s výměnami názorů. Interval mezi akcí a klidovým stavem se postupem času krátí, přechody mezi nimi jsou však patrné a místy až násilné.

OBR: Hobit: Neočekávaná cesta

Prosím, vrať nám miláška, my tě nesníme.

Společenství není rozmanité. Trpaslíci jsou povedené postavy, nicméně jich je spousta, a tak každý nemůže dostat tolik prostoru. Proto tu je vůdce trpaslíků Thorin (Richard Armitage), který přebírá otěže silné a impozantní postavy celého filmu. Je sympatický a umně zahraný, Aragornovi se však zcela nevyrovná.

Atmosféru snímku buduje přehlídka atrakcí v podobě bojů kamenných obrů, střetů se skřety v podzemí či setkání se zlobry. Tento podzimní dárek je zabalen do 3D hávu a tím rádoby vyšperkován. Trojrozměrný formát je zbytečný, prvoplánový a zcela nedostačující na této úrovni pokroku.

Čtěte více a poslouchejte: Soundtrack k filmu Hobit je online

Dobrodružné fantasy bez chytlavých zvukových efektů a hudby je prázdná skořápka. Žádný koncert se sice nekoná, ale zvuková dimenze je podařená. Nejvíce vyniká píseň trpaslíků. V češtině bohužel ztrácí na působivosti, ostatně jako všechny mluvící postavy (výjimku tvoří excelentně nadabovaný Glum). Dabing nemůže původnímu znění konkurovat, přestože se o to snaží.

Hobit je vysněným výletem do fantasy říše, kam se touží podívat nejedna živá duše. Jako takový snímek funguje a přes určité výtky jde o film, který svého tvůrce v tom dobrém nezapře. Fanatické diváky naplní dojmem, že Jackson svou práci odvedl uspokojivě a splnil vše tak, jak se očekávalo. Jen na pokračování si budeme muset počkat celý rok.

Hobit: Neočekávaná cesta (Hobbit: An Unexpected Journey, The)

Dobrodružný / Fantasy
USA / Nový Zéland, 2012, 169 min.

Režie: Peter Jackson
Hrají: Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Stephen Hunter, Ken Stott, Peter Hambleton, William Kircher, James Nesbitt, John Callen, Graham McTavish, Mark Hadlow, Aidan Turner, Dean O´Gorman,  Adam Brown, Ian Holm, Cate Blanchett, Elijah Wood, Andy Serkis, Hugo Weaving, Christopher Lee

Hodnocení: 4****

0