RECENZE: Football Manager 2012 vás naučí zkrotit Ronalda i Messiho

Tadeáš Kubů

Tadeáš Kubů

9. 11. 2011

Jako každý rok FIFA 2012 a PES 2012 už jsou na světě, a přišel čas Football Managera. A pokud nejste rádi hráči na hřišti, ale raději hýbete figurkami v zákulisí a přestavujete svůj klub od základů, tahle takřka bezchybná hra je správná volba. Proč? Čtěte recenzi na TOPZINE.cz.

Góly dávat umí, ale velet mu můžete vy, zdroj: realmadrid.com

U mnoha her lze debatovat o přesnosti vystihnutí prostředí, ve kterém se odehrávají, ale u Football Managera 2012 z dílen studia Konami tomu tak není. Přesnost této hry je až zarážející. I přesto, že i v tomto segmentu najdeme konkurenta od EA jménem FIFA Manager 12, těžko bychom je mohli srovnávat.

Nemáš páru, co dál? Povedeme tě za ručičku

První a jednou z mála slabin této hry je už moment instalace, kterou nezvládnete bez účtu na Steamu a připojení k internetu. Je to však pouze malá skvrnka na kráse, a jen co hru spustíte, úplně na to zapomenete. Pokud jste v této sérii nováček, určitě oceníte, že tutoriál je jednoduchý a hlavně jasný a rychlý. A nejen tutoriál, celé herní rozhraní je po chvilce učení přehledné, srozumitelné a jasné, a co víc, můžete si ho sami přetvořit. Snad jen nabídka, ze které hru vypínáte, je dobře schovaná, ale za to se nelze na vývojáře zlobit.

GameShow: Počítačový hry paří i pěkný holky. Dokonce jezdí i na CONy!

Pak už jen stačí vybrat zemi a klub. Vzhledem k tomu, jak široká je zde nabídka, možná budete mít problémy dobře zvolit, pokud nemáte jednoho jasného favorita. Je třeba si dávat pozor, aby výběr nezavařil váš počítač vzhledem k objemu informací, kterými budete během hry zásobováni, protože výběr více než tří zemí by mohl znamenat značný chaos.

Licencí je tu až nad hlavu

Pokud si k hraní vyberete některý z prvoligových klubů velkých lig, kupříkladu Real Madrid nebo Barcelonu, první věc, se kterou se vůbec budete muset vypořádat, nebude představení s hráči a tvorba taktiky a sestavy, ale vysvětlení, co hodláte dělat na místě svého předchůdce, kterým byl tak věhlasný trenér jako José Mourihno nebo Pep Guardiola. Kromě hlavních koučů jsou zde licencovaní i asistenti, maséři a kromě uklízečů a prodejců lístků snad všichni zaměstnanci klubu. Jediná věc, kterou nenajdete, jsou znaky klubů.

OBR: Football Manager 2012

Jedno z přehledných menu celé hry, zdroj: footballmanager.com

Ale pokud se podíváme na tiskové konference, proslovy a prohlášení, těch si užijete opravdu hodně. Navíc svým výrokům budete moci přidat tón a tím i podtext, což je jedna z novinek pro rok 2011. Cokoli řeknete pak bude mít i následky. Pokud prohlásíte, že se zajímáte o nějakého hráče, další den už o tom budou psát noviny, stejně tak pokud se o nějakém hráči z vašeho týmu začne mluvit ve spojitosti s jiným týmem, již další den bude jeho agent žádat zvýšení platu. Pokud v šatně pronesete o poločase proslov špatným tónem, svůj tým tím můžete položit na kolena, a naopak.

Když nechcete nic dělat, nemusíte

Než se dostanete k samotnému skládání sestavy, budete si muset projít rozhovory od vedení klubu přes asistenta trenéra, který bude plnit vaší schránku doporučeními každý den, až po jednotlivé hráče, kteří mohou být třeba i sobě navzájem mentory. Možností a variací je v této hře vážně nepřeberné množství a jsou rozdílné do té míry, že se stereotypu obávat nemusíte.

A v tuto chvíli zjistíte, že máte ve schránce doporučení co dělat v daných situacích od všech odborníků v týmu. S přestupy budou radit scouti. S tréninkem asistent trenéra a ostaní trenéři, kteří pomůžou i v případě promluvy k týmu či jednotlivým hráčům, nebo si můžete vyžádat jejich radu v otázkách obsazení jednotlivých postů nebo i celé sestavy.

RECENZE: Uncharted 3 je paradoxně spíše filmový zážitek. I bez nacistů!

Samotné zápasy pak probíhají formou simulace, která vypadá, jako by po hřišti běhali hráči s mozkovou obrnou a hlavami jak ze seriálu Lebkouni. Ovšem největší starostí bude taktika a sestava, tudíž na nějaké sledování panáčků nebudete mít čas.

U přestupů se zapotíte

Chcete do svého týmu přitáhnout Cristiana Ronalda, Messiho nebo třeba Luise Suareze? Připravte si ručníky, u toho se totiž hodně zapotíte. Nebude stačit pouze nabídnout plat a délku smlouvy, ale spoustu dalších detailů, jako bonus za vstřelené góly, odehrané zápasy atd. Navíc nejdříve budete muset uspokojit původní klub přestupovou částkou a dalšími maličkostmi, jako například podíl z dalšího přestupu daného hráče.

V případě, že nemáte zájem o trvalý přestup, k dispozici je i hostování nebo testovací období. Navíc můžete volit u každého přestupu strategii, s jakou do obchodu půjdete, můžete soupeři dávat ultimáta, tlačit ho do rozhodnutí a celkově se chovat jako správný ropný magnát a prevít.

[youtube_660]7GTvwmj-690[/youtube_660]

Football Manager 2012 opravdu má velice málo slabých stránek, a pokud nějaké má, dokáže je schovat za obrovské hromady možností, co dělat. Navíc přidává ke všemu velice přehledné menu a dobrý tutoriál, který vás do hry uvede. Stejně jako válcuje FIFA svého konkurenta na poli sportovní hry, stejně drtí Konami sokova FIFA Managera svým novým výtvorem. Jedním slovem: skvostné.

Hodnocení: 95 %

• Klady: Přehlednost, jednoduchost, přesnost, není stereotypní, reálnost
  • Zápory: Animace zápasů, instalace přes Steam