Fantasy filmy

RECENZE: Ghost Rider 2. Nicolas Cage zachraňuje Antikrista. Varovali jsme vás

Lucie Šimůnková

Lucie Šimůnková

29. 2. 2012

Ghost Rider 2 je temnější, akčnější, drsnější, hlasitější, ale naštěstí také kratší. Přes poloviční rozpočet oproti prvnímu dílu se tvůrci rozhodli vyšperkovat ho moderním třetím rozměrem a dalšími filmovými technikami (kreslené pasáže, kamera rybí oko). Známé přísloví však platí i zde, když říká, že exkrement, byť zabalený do hedvábného papíru, nezapře svou pravou povahu.

Dvojice režisérů Mark Neveldine a Brian Taylor, která vystřídala na režisérské stoličce Marka Johnsona, debutovala akčním thrillerem Zastav a nepřežiješ (2006), kde si hlavní roli zahrál Jason Kožená tvář Statham. Nízkorozpočtový film zaznamenal nepatrný úspěch, a tak přišlo pokračování s podtitulem Vysoké napětí (2009). Předposledním snímkem Neveldina a Taylora byl sci-fi thriller Gamer (2009).

Dobrá zpráva pro diváky prvním dílem nepoznamenané – o nic jste nepřišli a ve sledování dvojky vám to vadit nebude. Ta totiž původní film několikrát rekapituluje v rámci kreslených sekvencí, jakýchsi vzpomínek hlavní postavy Johnnyho Blaze (Nicolas Cage). Johnny uzavřel smlouvu s ďáblem, který z něj poté udělal svého jezdce a poslal ho lovit uprchlé démony. Když měl Johnny na konci prvního Ghost Ridera (2007) možnost kletbu zrušit a pochybný dar Satanovi vrátit, kvůli svému superhrdinskému komplexu to neudělal.

Pekelný jezdec umí (z)vracet kulky. Zdroj: distributor filmu

Vrátka pro pokračování tedy zůstala otevřená, a proto se Cage na motorce vrací, ačkoli to od něj vlastně nikdo nechtěl. Uvědomil si totiž, že svůj dar nemůže ovládat, a tak se ho pro změnu chce zase zbavit. Kývne na nabídku nekonvenčního kněze Moreaua (Idris Elba), který ho výměnou za záchranu chlapce Dannyho (Fergus Riordan) zbaví jeho prokletí. Jenže Danny je vlastně malý Antikrist, jehož matka kdysi dávno uzavřela s ďáblem (Ciarán Hinds) podobnou smlouvu jako Johnny.

Očima Oldřicha Mánerta: Nicolas Cage si to zase jednou pěkně dává. Kulí očka a hysterický smích prokládá přehráváním z jiné galaxie. Druhého Ghost Ridera bohužel dostalo na starost duo Neveldine a Taylor, které vše povýšilo na obecně vyšší úroveň.

To je ale ve většině případů na škodu. Z absolutně guilty pleasure podívané, kterou první díl bezpochyby byl, udělali celkem obstojně šlapající akční jízdu, jejíž scénář a skrytá snaha o sociologické komentáře dnešní společnosti z ní dělají jen malé filmové štěňátko, kterého je vám jen líto. Sice se tak pěkně snaží, vždycky ale padne pusou do výkalů. Pokud by se projektu chopil někdo méně zručný, byl zde velký potenciál na kultovní status a filmového krále alkoholových večírků. Tak třeba ve třetím díle.

Hodnocení: 2**

Protože Johnny věří, že být ďáblovým synem z vás ještě nutně nedělá špatného člověka, snaží se Dannyho vyrvat ze spárů Satanových poskoků, což jsou, světe div se, východoevropští obchodníci se zbraněmi. Celý děj se totiž přesunul do východní Evropy, potažmo Turecka, takže si užijeme nejen plytký děj a strašné dialogy, ale také velehory klišé typu zápasy v opuštěných továrnách, kufry plné dolarů, půlnoční dostaveníčka na skládkách a podobně.

[youtube_660]qu_FAJmrN0g[/youtube_660]

Zatímco v prvním dílu měl Johnny problémy s láskou, nyní si pro změnu hraje na tátu ďáblova synka, se kterým si skvěle rozumí, protože i on sám se potýká s jistými daddy issues. Cage tedy ve filmu střídá dvě herecké polohy – hodný strýček od vedle a šílený ďáblův jezdec. Přehnaná gesta a maniakální škleb skutečně připomínají lebku, takže v podstatě mají ve filmu opodstatnění, a herec zde rozhodně není tím nejhorším.

S kouřem v očích

Také třetí rozměr je místy celkem povedený, i když spíše než v akčních scénách vynikne v detailech typu telefonní rozhovor. Až obsedantně snímek používá trik s výfukovými plyny, které neustále zakrývají divákovo zorné pole. Kreslené sekvence zprvu působí jako milé připomenutí komiksové předlohy, ale opakují se tak často, že začnou být otravné. Když se snad podesáté vrátí stejná scéna podpisu ďáblovy smlouvy, divák z toho ucítí nedostatek peněz a tvůrčích nápadů.

Ghost Rider 2 stojí na hranici mezi vážně míněnou akční podívanou a parodií. Tato tendence byla patrná již v prvním díle. Na dobrý akční film však postrádá originální zápletku, dobré hlášky i kvalitní akční scény (házení řetězem prostě nestačí). Na parodii je zase snímek málo vtipný. Divák se pravděpodobně bude smát některým přehmatům, ale asi těžko při otázce, jak to vypadá, když ďáblův jezdec močí?

Boží jezdec si s ďáblovým jezdcem dobře rozumí.

Snímek o pekelném jezdci trpí pekelným scénářem. Zápletka čerpá z nejrůznějších satanských filmů (Rosemary má děťátko, Constantine, Satan přichází!) a vše, co má navíc, se zoufale nepovedlo. Ghost Rider 2 nefunguje ani jako guilty pleasure. Akčních scén je zde sice dost, ale neustále se opakují. Vyloženě otravná je hudba, která připomíná něco mezi metalem a náboženskými chorály, a spolu s  nevyváženým zvukem (zavření dveří u auta je stejně hlasité jako výstřel z kulometu) je nebezpečnou zkouškou kompaktnosti ušních bubínků.

V diskuzích k posledním Cageovým filmům se často spílá zlotřilým filmovým producentům, kteří kvalitnímu herci nenabízejí kvalitní role. K tomu snad jen, že ani nejodvážnější konspirační teorie těžko vysvětlí, proč Cage od roku 2007 nenatočil jediný alespoň průměrný film (kromě Kick-Ass). Fanoušek Charlieho Kaufmana, Jurije Orlova nebo kapitána Corelliho si proto musí počkat na dobu, kdy jméno Nicolas Cage na filmovém plakátu bude opět pozvánkou, a nikoli varováním.

Ghost Rider 2 (Ghost Rider: Spirit of Vengeance)

Akční / Fantasy / Thriller
USA / Spojené arabské emiráty, 2011, 95 minut