RECENZE: God of War: Collection Volume II je rubačkou v nevábném kabátě

Šimon Kolář

Šimon Kolář

10. 11. 2011

OBR.:KratosMóda faceliftování staších her a jejich znovuvydávání na nové platformy neustále sílí. Nyní se dostalo i na dva díly známé série God of War, které vyšly původně na PSP. Povedlo se tvůrcům důstojně převést handheldové klasiky na velkou herní platformu?

OBR.: Deimos

Deimos se svému bratrovi podobá jako vejce vejci, zdroj: výrobce hry

Ačkoli je poslední díl prozatimní trilogie God of War již dávno za námi, tak se kolem této herní série s antickým bijcem v hlavní roli neustále něco děje. Po HD kolekci prvních dvou dílů pro PlayStation 3 tu teď máme další vypulírovanou kompilaci dvou staších titulů. Jedná se o příběhové spin-offy původně vycházející na kapesní konzoli PSP.

RECENZE: Uncharted 3 je paradoxně spíše filmový zážitek. I bez nacistů

Ty sklidily od herního publika velmi pozitivní ohlasy a zařadily se mezi to nejlepší, co handheld od Sony může nabídnout. Je tedy velmi sympatické, že se nyní tyto dvě epizody z Kratova života dostávají i k majitelům PlayStationu 3, kteří PSP nevlastní, a mohou si tak zkompletovat všechny části série na jedné platformě. Otázkou však je, zda hra z přenosného herního zařízení (byť výborná) dokáže uspět i na velké konzoli.

Zpátky do minulosti

Pro hráče, kteří měli tu čest pouze s velkou trilogií se sluší osvětlit, kam tyto vedlejší příběhy časově vlastně spadají. První hra s podtitulem Chains of Olympus vypráví příběh Krata ještě před událostmi prvního God of War. Hlavní hrdina tu je ještě obyčejný bojovník ve službách olympských bohů a celá hra se skládá vlastně z jednotlivých misí, na které je Kratos bohy vyslán.

OBR.: Minotaurus

Minotauři patří k prominentnímu osazenstvu celé série

Druhý titul nesoucí označení Ghost of Sparta už je příběhově o něco zajímavější. Jeho děj se odehrává mezi prvním a druhým dílem základní trilogie a Kratos se v něm snaží zachránit svého bratra Deima, který byl unesen dvěma bohy. Příběh je daleko ucelenější a opravdu rozvíjí hlavní příběhovou linii, což by správný spin-off podle mě dělat měl.

Kratova rutina

O tom, jakým způsobem se God of War hraje, se snad ani nemá cenu zmiňovat. Minimálně ne pro ty, kdo už mají se sérií nějaké zkušenosti. Oba dva tituly z nové kompilace se totiž hrají na chlup stejně. V zásadě se jedná o zběsilou hack’n slash adventuru okořeněnou o spoustu puzzlů a velkolepé prostředí antického Řecka. Útoky jsou tu jednoduše rozdělené na rychlý a silný, přičemž se dají skládat do nejrůznějších komb.

Hlavní tahák spočívá v pestrosti herní náplně této série. I když se to pro nezaujatého přihlížejícího může jevit tak, že postava na obrazovce dělá neustále to samé dokola, není tomu tak. Každý z několika typů nepřátel vyžaduje úplně odlišnou taktiku boje a tvůrci v průběhu hry navíc jednotlivé typy všemožně kombinují. Není tedy běžné, aby se zde vyskytly dvě totožná střetnutí.

OBR.: Kratos krotí nestvůru

Kratos vidí možnosti i tam, kde je jiní ani nehledají

Zábavné jsou i souboje s unikátními bossy, kterými se to hlavně v Chains of Olympus jenom hemží. Ty jsou inteligentně navrženy a jsou vždy vedeny podle jednoduše pochopitelných pravidel, což ovšem nijak nesnižuje jejich celkovou obtížnost. Hlavní náplň v podobě soubojů je navíc příjemně proložená oddechovými pasážemi, ve kterých se řeší nějaký ten drobný puzzle, a hry tak mají dobře vyladěné herní tempo a neupadají do stereotypu.

RECENZE: The Sims 3 Domácí mazlíčci rozdávají dětem radost a smích

Poznávacím znamením všech God of War titulů je také měřítko, v jakém se zde všechno odehrává. Jednotlivé výjevy jsou tu zkrátka monumentální. Scény, které vypadaly na maličkém displeji PSP úchvatně, teď narostly do ještě větších rozměrů. Hned začátek prvního dílu, kde se na pozadí probíhající akce plaví obrovská flotila válečných galér dává tušit, že ani v případě těchto spin-offů se tvůrci nijak nekrotili.

Písek v soukolí

Převod na velké obrazovky se ovšem neobešel i bez drobnějších zádrhelů. Co se týče schématu ovládání je vše v naprostém pořádku a hry jsou přizpůsobeny třetímu Dual-Shocku perfektně. Hráči se nemusí obávat například toho, že PSP disponuje pouze jednou analogovou páčkou, na konverzi se to nijak neprojevuje. Horší je to ovšem s vizuálem celé kompilace.

OBR.: Hromadný souboj

Graficky se jedná spíše o průměr

Nedá se říci, že by tvůrci konverzi nějakým způsobem odflákli. Všechno je výborně zmodernizováno, textury jsou v HD rozlišení, hrany objektů jsou vyhlazené, problémem ovšem je svým způsobem už původní design. Ten je co do počtu objektů a míry detailů oproti bratříčkům z velkých konzolí poměrně chudý. A ať tvůrci naleští a opráší hru jakkoli, dokud nepřidají nějaké nové objekty navíc, lokace budou neustále působit trochu prázdným dojmem.

I hrací doba obou titulů je na poměry velkých God of War her hodně ukrácená. Dohrání celé kompilace zabere průměrnému hráči něco pod 15 hodin, což je zhruba doba, za kterou lze dokončit například první díl trilogie. Vzhledem k tomu, že se jedná pouze o epizody, které příběh hlavní trilogie nijak neposouvají kupředu, je to logické.

Na druhou stranu kompilace se prezentuje jako pokračování té minulé, která obsahovala God of War I a II, a neinformovaný hráč se tak při porovnání těchto dvou kolekcí může cítit podvedený.

[youtube_660]VHw_WbM8s6s[/youtube_660]

Druhá HD kolekce starších God of War her je sice o něco slabší než ta původní, stále se nicméně jedná o vynikající herní zážitek. Zvláště majitelé PS3, jejichž modlou je Kratos, budou nadšeni z toho, že se dostanou hned ke dvěma pro ně novým dobrodružstvím. Pro hráče disponující 3D televizory má hra ještě přidanou hodnotu, protože tuto funci plně podporuje.

Neduhy, které si s sebou tento kompilát nese, vyplývají hlavně z faktu, že obě hry jsou původně určeny pro kapesní zařízení. Pokud ale hráč tuto skutečnost chápe a je na ni připravený, dostane se mu spíše příjemného překvapení z toho, jak dobře se hra hraje i na velké konzoli.

Hodnocení: 85 %

• Klady: Klasická God of War hratelnost, příběh, prostředí, ovládání, 3D zobrazení
  • Zápory: Přeci jen horší grafika