Recenze: H.A.W.X. 2 – střemhlavý nálet do pořádné akce!

Roman Šeiner

Roman Šeiner

17. 2. 2011

Na stole nám přistál HAWX 2 z dílny Ubisoftu. Adept na nejlepší arkádové polítáníčko je konečně tady! Nasadit kyslíkové masky, obléct pampersky a hlavně připojit joystick, jde se do akce!

Výbuchy, rakety, protivníci... pravé peklo na nebi zdroj: archiv hawxgame.uk.ubi.com/

Zapnout forsáž

Jak je uvedeno v záhlaví, HAWX 2 se drží arkádovějšího stylu létání, takže si hned škrtněme kolonku fyzikální zákony na 100%. Po prudkém klesání vám žádná krev proudící do mozku nezatemní oči, letadlo zvládne i ty nejnepředstavitelnější úhybné manévry v jakékoli výšce i rychlosti a k obsluze letounů budete potřebovat jen pár tlačítek. A hlavně joystick.

Autoři zlehka vykouzlili také příběh, takže pokud jste někdy četli Tomáše Clancyho, víte, co vás čeká, a máte se tak na co těšit! Prvky amerického hrdinství tu sice jsou, ale (jak říká Mel Gibson) trocha patriotismu ještě nikdy nikoho nezabila. Příběh se točí kolem teroristů z Blízkého východu, kteří ukradli tři nukleární hlavice. Hráč prostřídá několik pilotů různé národnosti, aby si příběh prožil z více úhlů. Za teroristu ale v Clancyho hře určitě hrát nebudete…

Zapnout pásy, pomodlit a 3..2..1... zdroj: archiv hawxgame.uk.ubi.com/

Cíl zaměřen, pozdravuj Alláha

K pilotáži máte na výběr ze slušné hromádky 32 letounů: A-10 Thunderbolt, F-22 Raptor, Falcon i velryba nebes AC-130U (znáte z Call Of Duty: MW). Mezi letadly, které jsou vám nabídnuty v misích, je sice vizuální rozdíl, jinak se ale ovládají prakticky identicky a mají téměř totožný arsenál. Hra nabízí ale výjimky a vychytávky, které potvrzují pravidlo. V jedné misi ničení pozemních cílů například střílíte rakety, které pak z jejich pohledu navádíte na cíl.

Hratelnost je takové Jednoduše a Zběsile (bez Diesla, většina je na benzin). Střílíte vše, co na vás nemluví anglicky, kličkujete, aby vás nezasáhli nepřátelé, a ignorujete zákony fyziky tak, ako sa vám páčí. Tohle prostě není simulátor. Protivníci nejsou lemry za kniplem, takže budou používat klamné cíle, budou kličkovat a sem tam i sestřelovat vaše kolegy (kteří naopak lemry za kniplem opravdu jsou). Prolétnutí růžovým sadem rozhodně nečekejte.

Ne tmavomodrý, ale černobílý svět zdroj: archiv hawxgame.uk.ubi.com/

Celou kampaň nedohrajete za večer a několik misí bude vyžadovat plné soustředění vašich smyslů. Malinko zlobí systém checkpointů, kdy se hra v průběhu mise ukládá. Pakliže pak přilétne paní Zubatá a vy v průběhu mise zkápnete, objevíte se u posledního checkpointu s plným zdravím i vybavením. Taktéž pohled při vypnutých pomocných systémech není zrovna praktický, letadlo vidíte z jakési hodně-boční kamery a moc to na atmosféře nepřidá.

Mission completed

Graficky jde o velmi příjemné pokoukáníčko. Stíhačky, vrtulníky, lodě i pozemní budovy vypadají víc než dobře. Elektrárna vypadá jako elektrárna, ze střílející lodi je vidět, jak pálí kanóny, a když se pár metrů před vámi mihne nepřátelský stíhač, vzpomenete si na slavný Top Gun. Výbuchy jsou parádní, trosky vás však nezraní, podobně jako průlet stromy na vrcholcích kopců.

Bůh žehnej Americe, nikomu jinému zdroj: archiv hawxgame.uk.ubi.com/

HAWX 2 je momentálně nejlepší arkádovým létáním na PC. Chybky staršího brášky eliminoval stejně jako některé prvky realismu. Nám to ale nevadí, protože pocit sestřeleného protivníka je stejně parádní, jako kdekoli jinde… Oprava: jako nikde jinde.

Název: Tom Clancy´s H.A.W.X. 2
Výrobce: Ubisoft
Vydavatel: Playman