RECENZE: Hitman: Absolution je pečlivě vymyšlená stealth akce. Neosloví ovšem každého

8. 12. 2012

Po dlouhých šesti letech se na pevné disky všech milovníků tiché akce vrací elegantní zabiják Hitman, aby předvedl, že své řemeslo nezapomněl, ba se dokonce přiučil novým kouskům.

Je třeba říct, že v základu je to stále ten stejný plešatý chlapík v obleku, kterého známe. Obavy, jež jsme nabyli po zhlédnutí některých trailerů, se nenaplnily. Není to akční střílečka, i když může být, ale primárně je to stealth akce s chytrým řešením úkolů.

Použij svůj instinkt

Absolution se hraje dost podobně jako starší díly a zároveň jinak. Doba se mění a s ní i hry, a tak i Hitman musel době ustoupit. Vývojáři přidali některé prvky, bez kterých by si obdobnou hru někteří hráči ani nedokázali představit. Zároveň ale zachovali slušnou míru obtížnosti, a to se bavíme o obtížnosti Normal. Hra samozřejmě obsahuje ještě jednu nižší a tři vyšší obtížnosti.

Téměř všechny novinky sdružuje takzvaný Instinct. Ten reprezentuje schopnosti a zkušenosti, které Hitman za léta praxe nasbíral, a díky nimž dokáže například po podržení tlačítka vidět obrysy nepřátel skrze zdi.

Funkce Instinct napomáhá nepozorovanému postupu Zdroj: Matěj Stejskal

Ale je toho víc. Jeho instinkt mu také prozradí, kam se hlídkující zlořádi vydají na své pochůzce a kde se zastaví. Díky této vlastnosti může Hitman lépe plánovat svůj postup. Pocit napětí a promyšlené plížení stále zůstává. Mizí však nepříjemné situace, kdy se srazíte se strážným, který se právě vydal vaším směrem, což vede pouze k loadingu a zdržení.

Kromě obrysů nepřátel může také vidět užitečné předměty a použitelné prvky prostředí, to ale často až moc prozrazuje způsoby řešení situací. V neposlední řadě instinkt pomůže při likvidaci většího množství nepřátel. Podobně jako ve Splinter Cell: Convoction se zastaví čas, vy označíte cíle a pak jen sledujete, jak je plešoun s chirurgickou přesností likviduje.

Ale nebojte se, takto se nedá vyřešit každá svízelná situace. Takzvaný Piont Shooting ubírá hodně z vašeho instinktu, jehož míru vidíte na obrazovce a dobíjí se za většinu činností, které patří k vrahovu řemeslu. Pro staromilce mám dobrou zprávu, některé z těchto věcí se dají vypnout.

Pravidla oblékání

Nový Hitman si nehraje na přílišnou realističnost. Hned na začátku ve srozumitelném tutoriálu seznamuje s pravidly, které zde platí a kterými se vše řídí. Není to jako doopravdy, ale funguje to. Když se plížíte, nevydáváte zvuky, do bedny se můžete schovat, a to dokonce i s jedním tělem zlikvidovaného padoucha. Se dvěma těly se tam však už nevejdete.

Hlídka vás po vykouknutí nespatří ihned, ale hra chvíli dává najevo, že brzy budete odhaleni. A pokud už vás patrolující nepřátele objeví, nezačnou hned střílet, ale pokusí se o zatčení, z čehož se ještě dá vyvléknout. A tak dále včetně zmíněných pravidel instinktu a hlavně převleků.

Pokud někoho zlikvidujete nebo omráčíte, můžete si ve většině případů vzít jeho oblečení. To umožňuje dostat se na místa, kam se v jiném oblečení nedostanete, a tak postupovat v misi. Důležitou novinkou je, že vás nikdo nepozná, tedy až na kolegy chlápka, za kterého jste se převlékli. Převlek tedy nezaručuje volné chození, kam se vám zachce. Pokud se například převléknete za opraváře, policisté si vás nebudou všímat, ale pokud vejdete do dílny plné dalších mechaniků, okamžitě začnou mít podezření, protože své kolegy znají. Dává to smysl a je to výborný princip, který vše příjemně komplikuje.

Jednotlivé úrovně, kterých je dvacet a zaberou něco kolem 12 hodin, tedy nejsou zcela stejné jako dřív. Jsou vybudované podle nových pravidel tak, aby byly zábavné a relativně obtížné. Co se týče obtížnosti, celkově vás hra nechává sama rozhodnou, jak bude obtížná, skrze možnosti řešení misí. Můžete svůj cíl v nestřežené chvíli odprásknout a ve vzniklém zmatku utéci nebo mu otrávit jídlo a z bezpečí sledovat, jak se svíjí ve smrtelných křečích.

Nemyslete si, že si při každém omylu hru nahrajete o devět vteřin zpět, kdy jste si ji uložili, kdyby něco. Buď použijete jeden z checkpiontů, které jsou po úrovni rozmístěny, nebo pěkně od začátku stávajícího úkolu.

Převlékání je tradiční a nedílnou součástí hry

Náš bezvlasý vrah také ví, jak mnoha způsoby připravit nevinnou nehodu. Uvolněný lustr nebo auto na zvedací plošině? To se stává. Podle toho, jakou obtížnost a postup si zvolíte a jak čistě a rafinovaně práci provedete, jste odměňováni body, které vás na konci mise vyhodnotí a odemknou drobná vylepšení zabijáckých dovedností.

Nespatřený král

Nabízí se Absolution porovnat s nedávnými králi obdobného žánru, kterými jsou Dishonored a Deus Ex: Human Revolution. Tito tři králové ovšem přišli každý s jinými dary, i když základ, tedy více možností řešení situací s důrazem na stealth, mají společný. Dishonored je ze všech tří nejvíce otevřený nejrůznějším postupům a vynalézavosti hráčů, jeho úrovně jsou nejvíce sandboxové. Deus Ex zase přináší RPG prvky, rozhovory a hezký příběh. Zato Absolution přichází s nejdetailněji propracovaným tichým postupem, do kterého zároveň hráče tlačí nejvíce z těchto tří her.

Nepřehlédněte: Studio THQ nabízí hry skoro zadarmo. Výtěžek jde zčásti na charitu

Příběh bychom označili jako průměrný. Náplň misí, jejich rozmanitost a zasazení je dobré, stejně jako fakt, že loadingy probíhají na pozadí cutscén. Ale propojení mísí a jakékoliv negativní či pozitivní vztahy k cílům a spojencům ve hře moc dobře vykresleny nejsou. Často si také scénáristé nedali příliš velkou práci s propracovaným vysvětlením činů a motivací postav, což je velká škoda.

Contracts

Tak se jmenuje online část nejnovějšího Hitmana. Jde v ní o vytváření vlastních kontraktů na vraždy, jejich zveřejňování a zdolávání kontraktů ostatních hráčů. Ale než necháte ostatní hráče zavařit si mozky a pocuchat nervy na vámi vytvořené zakázce, musíte tento kontrakt nejdříve sami splnit. Zvolíte si jednu z příběhových misí, kde označíte jeden až tři cíle a ty poté zlikvidujete.

Systém navíc zaznamená, jakým způsobem, v jakém obleku, jakou zbraní jste cíle zneškodnili a další detaily, za které jsou bonusové body. Za ty si poté kupujete nové převleky, zbraně a další věci, kterých jsou ve hře mraky, stejně tak jako achievementů. Tomuto módu dáváme velký palec nahoru a věříme, že nabídne mnohonásobek herního času kampaně i spoustu výzev a zábavy, protože i samotné vytváření zakázek je zábava.

Pokud jste pozorně četli, jistě jste si všimli, že jsem nejmenoval příliš záporů a nedostatků, a to jsem ještě nezmínil grafiku a umělou inteligenci, obě na dobré úrovni. Takový Hitman: Absolution je. Povedený, věrný, fungující a pečlivě stvořený. Ale není pro každého. Pokud jste fanouškem série nebo stealth žánru, přidejte si k hodnocení ještě 10 procentních bodíků a máte jasno. Kdo disponuje nulovou trpělivostí a smyslem pro výzvu, měl by nového Hitmana raději vynechat. No a zbytek by hru měl určitě zkusit.

Hodnocení: 85 %

Klady: Převleky, Instinct, Contracts, regulace obtížnosti

Zápory: Příběh