Recenze hitu Mass Effect 2. Shepard útočí na systém PS3 v mlhovině Sony

18. 3. 2011

Jedna z nejlepších her poslední doby. Někteří ji považují za nejlepší RPG, jiní míří ještě výše a označují tuto hru za nástupce Lucasových Star Wars. Majitelé Playstationu 3 byli o toto Sci-fi dlouhou dobu ochuzeni. Kosmická loď Normandy však konečně přilétla i na jejich konzoli.

Velitel Shepard se vrací Zdroj: distributor hry

Z titulku jistě každý pochopil, že následovat bude recenze hry od BioWare, intergalaktické ho superhitu Mass Effect 2. Pokud vůbec nevíte, o co že se jedná, jsou vesměs dvě možnosti – zabloudili jste sem čirou náhodou, nebo jste z nepochopitelných důvodů Mass Effect 2 ještě nehráli. Ať tak či onak, omlouvám se, že jsem vás připravil o pár desítek hodin života, protože o ty zaručeně přijdete, půjdete-li si tuhle bombu koupit. A to vám vřele doporučuji.

Shepard vrací úder

Po událostech prvního dílu epické trilogie velitel Shepard – respektive velitelka Shepardová – pokračuje v nerovném boji s největší hrozbou, které lidstvo ve své krátké existenci čelilo. Druhý díl doznal oproti staršímu bratříčkovi podobných změn jako třeba Star Wars: Epizoda IV a V, je tedy temnější, akčnější a… lepší. Samozřejmě nemůžeme objektivně srovnávat videohru s Lucasovým majstrštykem, ale minimálně ve vytvoření kompletně nového univerza s novými charaktery, rasami, politikou a světy si Mass Effect se Star Wars příliš nezadá.

Čekají nás noví společníci

Jelikož majitelé konzole PS3 byli o první díl ochuzeni, na disku s hrou je video, rekapitulující události jedničky, které vás umístí do děje. Hra se během deseti minut rozjede takovým způsobem, že chytne a nepustí – přestože příběh je v zásadě triviální. (opravdu jsem to napsal?) Mizejí lidské kolonie a Shepard musí přijít na to, kdo to má na svědomí a co tím sleduje. K tomu ale bude potřebovat pár lidí.

Těhle pár lidí ale není jenom nějaký výběr z turistů korzujících po Illiu (a kolikrát to vlastně ani nejsou lidé), nýbrž partička nájemných vrahů a nejnebezpečnějších individuí z celé galaxie, které se k vám mohou přidat, nikdy to ovšem nebude lehké. Někteří z nich slyší na peníze, některé si budete muset ochočit, někteří po vás možná budou chtít naturálie. Ať tak či onak, každá jedna postava (potkáte i pár známých z jedničky) je skvěle napsaná, vykreslená a z jejích úst se linou skvěle nadabované a uvěřitelné dialogy, díky kterým budete jednotlivé postavy milovat… nebo nenávidět.

Návrat Spektry

Hra je mixem akce z pohledu třetí osoby a RPG, s výraznějším odklonem k přímočaré akci, což opět není na škodu. Prim pořád hraje příběh, lokacemi se probíjíte, abyste poodkryli další kousek skládačky, která by měla být kompletní koncem tohoto roku, kdy vyjde zakončení série. Jako RPG prvek zůstalo levelování postavy a přidělování skillpointů dle specializace postavy – ovšem expy již nedostáváte za zabíjení nepřátel, ale za plnění misí, ať už hlavních příběhových, nebo těch vedlejších, kterých je nespočet.

Zachrání Shepard galaxii?

Ovládání na PS3 je vyvážené a velice brzy si na něj zvyknete, hra navíc běží na vylepšené verzi Unreal Enginu, na kterém bude postaven i třetí díl. Titul by tedy měl vypadat o něco lépe než na X360/PC, nicméně rozdíl asi pozná jen opravdový fajnšmekr při bezprostředním srovnání – to samozřejmě nic nemění na tom, že hra je vizuálně skvělá a to, že vypadá „jen“ jako její bratříčci na jiných platformách, rozhodně není výtka.

Director’s cut

Jako útrpné za nekřesťansky dlouhé čekání na ME2 dostávají kromě komixu a videa majitelé PS3 také některá DLC – stahovatelné balíčky. Některé přidávají pouze nové zbraně či obleky pro parťáky, jiné vám představí zbrusu nové postavy a mise. Jmenujme jedno DLC za všechny – Lair of the Shadow Broker, který posouvá vpřed jednu z dějových linií a je naprostým must-have titulem pro fanoušky série, neboť tvoří přechod ke třetímu dílu. K této příležitosti jsou avizována i další DLC, která budou vydána před vypuštěním ME3 – to nejbližší by dle nejnovějších informací mělo nést název The Arrival.

Vrátí se i někteří staří známí

Hratelnost je skvělá, můžete odkládat příběhové mise na později a řešit zatím třeba problémy parťáků, nebo prozkoumávat nové světy. Mimochodem skenování planet a těžění surovin, které potřebujete na vylepšování zbroje, zbraní a lodi je na PS3 mnohem příjemnější než na PC, byť s přibývajícím časem začne lehce nudit. Ostatní minihry jsou příjemným osvěžením a během našeho hraní nepříšel k újmě jediný DualShock.

Kapitolou sám pro sebe je pak intimní život ústřední postavy. Je možné navázat vztah s různými členy posádky, podle toho, jestli hrajete za muže nebo ženu. Mimozemská fyziologie je evidentně skvěle kompatibilní s tou lidskou a když si odmyslíte pár modrých chapadel a plynových masek, může to i slušně šlapat. Jakkoliv sarkasticky to zní, i tahle část hry je skvělá a pár eMZaček je rozhodně bangable. Tedy jejich charakterové vlastnosti, samozřejmě.

Rozhodni a panuj

Dalším aspektem typickým pro hry ze série Mass Effect je možnost rozhodování, která dílčím způsobem (některá i dosti zásadním) mění a formují příběh. Mimo možnosti vedení dialogu, tedy volby různých dialogových možností nově přibyl i systém kladného/záporného ovlivňování cutscén, když se na obrazovce objeví příslušný symbol. Za kladné (paragon) a záporné (renegade) akce a rozhovory dostáváte body, díky kterým se profilujete.

The YouTube ID of nDYPD1iSs08&feature=fvst is invalid.

Přestože byl Mass Effect 2 přehypeovaný, dokázal naplnit očekávání a v mnohém je ještě předčít. PS3 verze má trochu výhodu v tom, že přichází skoro rok po svých kolegyních, proto už kolem ní není takový humbuk, přestože stojí stejně. ME2 je ale pořád stabilní jako australský dolar a nabízí jednu z nejlepších her nového tisíciletí, minimálně ve svém žánru. Proto, pokud jste ještě neměli tu čest, vyražte pro svůj disk než bude jaro! I když… ME2 se dá hrát po celý rok.

Mass Effect 2 (PS3)

Výrobce: Bioware

Distributor a vydavatel: EA