RECENZE: Hra Angličtina: Bingo už v názvu kombinuje dvě tutovky

17. 10. 2012

V klasickém bingu člověk často opakovaně platí nemálo peněz za to, aby nakonec nic nevyhrál. Angličtina Bingo nejenže vyžaduje jen jednu investici, ale výhra ve formě zábavného procvičení jazyka je vždy zaručená.

Ač se zdaleka netěší takové slávě jako kdysi hra Bingo, málokomu zní v uších zcela neznámě. A kdo ji hrával třebas na dětském táboře, určitě na ni nevzpomíná v horším smyslu. To napětí, jestli padne to správné číslo a podaří-li se je chytit všechny dřív, než dokáží soupeři, nenechá nikoho chladným. Konečně, podobný princip dodnes funguje v rámci nejrůznějších loterií, ale co si budeme povídat. Tam účastníky nerozpaluje ani tak systém hry, jako spíše částka, o níž se hraje.

Peníze samozřejmě až na prvním místě, ale ne u hry Angličtina: Bingo, již vydala společnost Granna. Zde z vítězství sice nic nekápne, ale zase se nedá říci, že by se hráč nijak neobohatil. Minimálně vyplní smysluplně a zábavně čas, a především si procvičí světový jazyk, jemuž se v životě těžko vyhne.

Hráči tu nechytají čísla, ale jídlo a zvířata., Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

V klasickém Bingu jde především o čísla a tady by o ně mohlo jít teoreticky také. Ani v angličtině si člověk vždycky nevystačí s psaným projevem a potřebuje občas umět pojmenovat nějakou cifru. V tomto případě by to ale nepůsobilo patřičně atraktivně a neplnilo zcela svůj účel. Angličtina: Bingo sleduje širokou škálu potencionálních hráčů a orientuje se i na děti již od pěti let. A u těch by logicky hra s pouhými čísly nejspíš moc nepochodila.

Proto zde hrají hlavní roli obrázky. Nesmí samozřejmě chybět vděčné téma zvířat, a dále se na kresbách střídá různá zelenina a ovoce. Proč ne, bez jídla se člověk ani v cizině neobejde, takže nelze zaměření hry upřít ohled na praktickou stránku věci.

Jen obrázky k učení jazyka nestačí, ale jimi to také nekončí. Každou kresbu doplňuje text, a to vždy na druhé straně karet a hracích ploch. Tyto dvě části hry z papíru a kartonu, plus ještě malé modré žetony, bohatě k partii postačují. Soupeři vždy dostanou jednu z dvanácti hracích ploch se šesti různými symboly a nadále sledují, jestli se objevuje totéž jídlo či zvířata i na postupně vykládaných kartách. Za každou rozpoznanou shodu pokládají na svou plochu žeton, přičemž vyhrává ten, kdo jako první zaplní všech šest polí.

Varianta s textem vyžaduje již určité znalosti.,

Pouhá kombinace obrázků a textu umožňuje výběr ze čtyř variant hry. K úplně nejlehčí úrovni postačí rozdat karty i plochy tak, aby se odkrývaly pouze kresby. Ale na druhou stranu, pokud nebudou hráči dané symboly alespoň nahlas pojmenovávat, ztrácí hra svůj pravý smysl a hodí se maximálně pro učení a zabavení nejmenších dětí. O trochu těžší verzi lze nastavit použitím pouhého textu, ovšem nejlepší efekt vyvolá opět kombinace. Ať již obrázkových karet a textových ploch, nebo naopak.

Angličtina: Bingo má zpravidla velice rychlý průběh. Spád samozřejmě není na škodu, ale v tomto případě hrozí brzké vystřílení nábojů a následné ochabnutí zájmu. Existuje zde však jedna pojistka ve formě další sólo hry navíc.

Vedle balíčku karet s jídlem a zvířaty se v krabici nachází ještě karty s vybranými přídavnými jmény, konkrétně s anglickými antonymy. Ty lze využít k celkem klasické partičce Černého Petra, kdy onoho Petra představuje moudrá sova, a nebo jen k hledání dvojic. Teoreticky mohou hráči využít karty třebas i k pexesu, záleží na jejich fantazii.

Jako bonus si mohou hráči procvičit i anglická přídavná jména.,

Angličtina: Bingo disponuje mnoha výhodami a pozitivy, nesporně jednoduchostí, spádem, osvědčeným principem a velkou variabilitou. Mezi hlavní rys spadá již několikrát zmíněné procvičení jazyka. Záměrně zde však dosud nepadlo slovo naučení jazyka a nových slovíček, ačkoli i to nelze vyloučit, pokud se do hry pustí vyložení začátečníci. Ostatní budou s velkou pravděpodobností drtivou většinu názvů znát, což je může do jisté míry od partie odrazovat.

Ale i chytré knížky hovoří o tom, že se člověk nemá vyhýbat tomu, co již umí. Zdánlivě triviální a mnohokrát čtená nebo slyšená slova mohou být zrádná a vypadnout z hlavy ve chvíli, kdy to jedinec nejméně potřebuje. U Angličtiny Bingo se nedá přehlédnout přednostní zaměření na nejmladší kategorii (už jen kvůli značnému ulehčení hry s antonymy, kdy většina dvojic obsahuje totožný motiv). Nic ovšem nezakládá pádnější důvod k tomu, aby Bingo zavrhla i starší generace.

Název hry: Angličtina: Bingo s obrázky
Typ hry: Společenská, rodinná, znalostní, dětská
Výrobce: Granna