Deskové a karetní hry

RECENZE: Hra Angličtina v kostce je pokaždé jiná, ale vždy super

Petra Vlková

Petra Vlková

5. 12. 2012

Jak jednoduché, ale jak účinné! Takto krátce, ale přesně lze charakterizovat Angličtinu v kostce, bombu mezi jazykovými hrami.

Nebude náhoda, že společnost Granna dala své kostkové edici název Amos. Vždyť o tom, že nejlépe se učí člověk hrou, věděl své už i Jan Amos Komenský. A v tomto případě se záměr nemíjí s účinkem. Spojení jazyků a kostek vytváří pro vědomostní hry skvělou kombinaci.

Asi s největší konkurencí se může z celé edice potýkat Čeština v kostce. Na trhu se nachází poměrně velké množství her, jejichž smysl stojí na skládání českých slov či tvoření křížovek. A kostky k tomuto účelu využívá například hra Scrabble Scramble nebo Mistr slova. Společnost Granna však řeší velký výběr originální cestou. Přebíjí jej ještě větším a nabízí v edici Amos mimo jiné Češtinu v kostce maxi a hned další tři cizí jazyky. Mezi nimi nechybí Angličtina v kostce.

I zde neběží o nic jiného, než o skládání slov z písmen padnutých na kostkách. Hráči přitom mají celkem široké pole působnosti. Mohou si vybrat, jestli pokládat slova zvlášť, a nebo je napojovat na sebe a tvořit křížovky. Také se nemusí omezovat pouze na podstatná jména. Povolené jsou i další slovní druhy, a to i různě vyskloňované či vyčasované. Přísnější pravidla by zbytečně mařila účel hry. Angličtina se jistě procvičí mnohem lépe, využije-li se maximum z možností.

Návod ke hře je stručný, ale dostatečný., Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

Vedle písmen nechybí na žádné z kostek ani číslice vyjadřující bodové ohodnocení. Větší zisk pochopitelně vynáší ty méně žádaná a složitější písmenka, ale o to více se pak může člověk radovat, podaří-li se mu z nich něco vytvořit. Na druhou stranu, nevhodná písmena mohou i pěkně škodit, protože pokud je hráč v kole nevyužije, jejich body se z aktuálního výnosu strhávají.

Na první pohled nemusí být jedincům jasné, jaký smysl má tohle dělení na Angličtinu v kostce, Češtinu v kostce, Němčinu v kostce. Vždyť všechny z těchto jazyků charakterizuje latinka a tudíž lze z daných písmen tvořit jak v českém, tak i jiném jazyce. Pravda, že hru Angličtina v kostce mohou hráči využít i pro partičku češtiny, a naopak. Rozdíl se nicméně nezapře a soupeři brzy poznají, že to není úplně ono.

Český jazyk se přeci jen skládá z hojného počtu slov s diakritikou, již Anglický jazyk, a tudíž i Angličtina v kostce postrádá. Oproti tomu obsahuje znatelně větší podíl písmen jako W, Q, G, a ta člověk pro hru v češtině příliš neocení. Zkrátka každá z kostkových her z edice Amos disponuje jiným, ale o to vyváženějším obsahem písmen a jejich poměrem.

Nevyužitá písmena snižují skóre.

Kostek je celkem dvanáct a pro partii se využívají všechny. Také proto se málokdy stane, aby hráč nesložil alespoň dvě slova. Naopak se často může těšit i z pěkných a dlouhých výtvorů, nemusí pouze sahat po záchranách v podobě zájmen či předložek. Nejen v tomto ohledu lze hru považovat za skvěle vypracovanou a vychytanou.

Další kouzlo spočívá v samotném principu a zpracování Angličtiny v kostce. Jaképak rozvláčné popisování, hru tvoří pouze kostky a malý plátěný pytlíček, jenž jakožto obal bohatě postačuje. Návod si člověk jednou přečte, brzy pochopí, zapamatuje a pak už ho nepotřebuje. Hra tudíž maximálně triumfuje v jednoduchosti přípravy a především ve skladnosti. Kolik dalších se může pochlubit tím, že si je člověk se vším obsahem snadno strčí do kapsy u bundy nebo kalhot.

Na konci tahu si hráči sčítají své body.

Pravda, že pokud jedinec nemá v hlavě kalkulačku a sloní paměť, upotřebí ještě určitý papír s tužkou pro zaznamenání skóre. Tyto komponenty původní balení Angličtiny v kostce nenabízí, ale objektivně bude zřídkakdy činit problém si propriety opatřit. Doma se vždycky něco najde a na cesty si málokdo nepřibalí nějaký ten bloček jen tak pro případ.

Zde výtkám pšenka opravdu nekvete. Hra se jedinkrát neopakuje, člověk ani nepotřebuje zavazadlo pro to, aby si ji vzal kamkoli s sebou, výborně procvičuje i učí cizí jazyk a díky systému a vyváženosti zaručuje vždy dobrou zábavu. Angličtina v kostce zkrátka chytne a jen tak neomrzí.

Pro úplnost se ovšem hodí podotknout, že úroveň požitku ze hry se bude vždy úměrně lišit s úrovní znalostí angličtiny. Nejméně kostky pochodí u úplných začátečníků, a i leckteří pokročilejší uvítají přítomnost určitého překladače pro ověření a kontrolu výplodů. Namítnout se dá i fakt, že kostky se mohou snadno přetočit. Pokud si však dá účastník pozor a nebude švindlovat, sám sebe neošidí.

Název hry: Amos: Angličtina v kostce
Typ hry: Kostková, slovní, společenská, rodinná, vědomostní
Výrobce: Granna