Deskové a karetní hry

RECENZE: Hra Do třetice všeho dobrého vtipně prověřuje znalost mudrosloví

Petra Vlková

Petra Vlková

29. 8. 2012

Přísloví, lidových rčení a pořekadel zná každý mnoho. Alespoň na desítky z nich si vzpomene kdekdo. Ale až sto devadesát jich dá člověk snadno dohromady s hrou Do třetice všeho dobrého.

Jejich kořeny sahají dalece, moc se o nich nepíše, ale přesto je lze slyšet velmi často. V nemálo případech po nich člověk sám rád sáhne, chce-li stručně a trefně vyjádřit určitý názor na věc či připomenout obecně platnou zkušenost. Přísloví jsou v mnoha ohledech prospěšná, ale občas mohou jít i slušně na nervy. Takové opakování je matka moudrosti, stokrát omílané učitelem nebo rodičem, netřeba komentovat. Zkrátka nic se nemá přehánět.

O přehánění však nemůže být v případě hry Do třetice všeho dobrého ani řeč, zvláště vezme-li se v potaz její jedinečnost. Sto devadesát pořekadel pohromadě se obtížně hledá i v literatuře, natož mezi hrami. Jde tedy o nezpochybnitelný originál, výplň mezery na trhu a dobrý nápad, jenž tentokrát zrealizovala společnost Granna.

Textové karty se rčeními i jejich vysvětlením na druhé straně. Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

Vyhrává ten, kdo se díky svým znalostem, případně odhadu, dostane po krátké trase ze startu až do cíle. Pravda, žádný velký div, to se dá u vědomostní hry snadno dovodit. Zdaleka tu ale neběží o tuctový princip. Jinde se zpravidla za špatnou odpověď stojí na místě nebo vrací na výchozí políčko, nejdále na start. Tady se může jedinec dostat za svou neznalost i do mínusu a pochodovat v opačném směru. A dokonce může oficiálně prohrát ještě dříve, než stačí jeho soupeř zvítězit.

Neznalost zde zkrátka neomlouvá. Měří se tedy trochu přísnějším metrem, avšak vzhledem k tematice se to akorát hodí. Velká část přísloví je notoricky známá a bylo by tudíž pro ostudu nejen hodně nevědět, ale i zbytečně snadno postupovat.

Pokud by i tato důmyslně vyřešená cesta někoho nepřesvědčila o spádu a chytlavosti malé deskovky Do třetice všeho dobrého, šanci má ještě další část systému. Obsah hry se dělí na karty textové a obrázkové. Menší textové karty zahrnují vždy dvě pořekadla, přičemž soupeři mají za úkol doplnit věty a vybrat správnou variantu ze tří možností. Pokud by slyšeli některé přísloví poprvé, smysl jim více objasní druhá strana kartičky. Tu lze využít i jako pomůcku při vysvětlování rčení dětem.

Přísloví se dají vyjádřit i graficky

Větší karty znázorňují pořekadla graficky. Na jedné straně najdou hráči kreslený obrázek toho, co se píše na straně druhé. Stačí jen uhodnout, které rčení kresba vyjadřuje. Občas se to zdá až triviální, jindy si soupeři dlouho zapřemýšlí.

Využití obou druhů karet závisí na tom, jaká barva padne hráčům na speciální kostce. Zelená předurčuje text a žlutá obrázky. I políčka na desce mají tyto dvě barvy a podle nich se pak snadno pozná, kam jedinec postupuje, nebo naopak ustupuje.

Systém deskovky si tedy úspěšně bere na starost spád a dobrou hratelnost, originalita je též zaručena. Ale ani zábavnost příliš nepokulhává. Většina z možností uváděných vedle správné odpovědi na textových kartách nepostrádá dobrý vtip. Některé alternativy se navíc vydařeně rýmují a pokud by hráč dané přísloví neznal, velice snadno by se nechal nachytat. Vždyť jaképak neštěstí v lásce. Štěstí ve hře – zaplať štědře.

Kdo jinému jámu kopá…ten dobře ví proč

Ještě stále zbývá jedno eso v rukávu. Pokud by jedince tato varianta omrzela nebo na ni zrovna chyběla ta správná nálada, lze konkrétně obrázkové karty využít jako party verzi. Záleží pak na domluvě, jestli se inspirovat pro kreslení, předvést pantomimu, či obojí. Šance na úspěch jsou tedy veliké, ať jde o sólistu či velkou skupinu, o děti nebo dospělé.

Vyžaduje úsilí něco hře Do třetice všeho dobrého vytknout. Možná se může někomu zdát nevyhovující, že na malé kostce jasně převažují strany se zelenou barvou a jde tudíž o nevyvážený poměr. Zvláště při hře s méně účastníky pak výrazněji vynikne slabší výskyt obrázkových úkolů. Ale zase se nedá popřít, že i textové karty počtem převyšují ty kreslené, proto se nedá považovat za mínus snaha o celkovou proporcionalitu.

Některá přísloví lze ve hře Do třetice všeho dobrého najít dvakrát

Snad jen jedno nepatrné vylepšení. Jak bylo zmíněno výše, Do třetice všeho dobrého jistě lze zařadit mezi deskovky, její komponenty však charakterizuje malá velikost. Ne, to není na škodu, ba naopak. Zvláště figurky s kostkou vypadají skoro roztomile a deska se krásně vejde například na stolek ve vlaku. Ani ji netřeba rozkládat, ale právě tady by možná prospěl opak. Pokud by šel hrací plán ještě na půl složit a přehnout, ušetřilo by se ještě více místa a hra by se tak jistě vešla do menší, pro převoz praktičtější krabice.

Riziko, že by deskovka Do třetice všeho dobrého zklamala prvotní nadějná očekávání, prakticky nehrozí. Pravda, každému se líbí něco jiného a proti gustu žádný dišputát. Ovšem zarputilému kverulantovi by se dalo v tomto případě opáčit s příslovím o házení perel sviním.

Název hry: Do třetice všeho dobrého (Kvíz o příslovích, rčeních a pořekadlech)
Typ hry: Společenská, vědomostní, rodinná, party
Výrobce: Granna