RECENZE: Hra o manželství dokáže odkrýt partnerova skrytá přání

10. 7. 2013

Říká se, že protiklady se přitahují. Ať již je to pravda, nebo ne, vždycky se hodí znát, v čem konkrétně a jak moc se od sebe partneři liší, či naopak neliší. Míru vzájemného splynutí duší lze nyní snadno a zábavně prověřit. Páry si mohou zahrát Hru o manželství.

Název hry na obalu jak jinak, než ve stylovém provedení, Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

Název hry na obalu – jak jinak, než ve stylovém provedení, Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

U názvu Hra o manželství by mohlo někoho napadnout, zdali se tím myslí hra o čem, nebo hra o co. Pravým významem je zjevně varianta v šestém pádě. Autoři ani společnost Albi, jež Hru o manželství vyrobila, nepochybně nemají v úmyslu přispět k rozbití něčího vztahu. Naopak, když už se jej prostřednictvím deskovky nepodaří ještě více utužit, tak se jistě podaří alespoň zajistit partnerům příjemnou a v určitém smyslu poučnou zábavu.

Téma vypadá na první pohled originálně, ale absolutní monopol si již na českém trhu nezajistí. Pomine-li se skutečnost, že různých her pro páry existuje u nás celá řada, podobný nápad dříve zrealizoval výrobce DIVJA – Spolecenska-HRA.cz a vydal deskovku s názvem Poznej partnera. To ovšem neznamená, že by se tím vyčerpaly veškeré možnosti a Hra o manželství tak již neměla co nového nabídnout.

Při porovnání obou her lze konstatovat, že obě stojí na principu mnoha otázek, tras vedoucích ze startu do cíle a postupu figurkami. V dalších aspektech se ovšem hry rozcházejí a rozdíly se nezapřou. V deskovce Poznej partnera čeká na hráče otázka pouze tehdy, stoupne-li jeden z nich na speciální políčko, jenž mu náhodně určí kostka. Oproti tomu ve Hře o manželství se kostka nevyužívá, nepřeskakuje se ani jedno z polí a postup o krok dále vždy podmiňuje některá z otázek. V důsledku toho jich využijí partneři během partie více a zároveň nikdy neztrácí čas pouhým čekáním na tah soupeře.

Ve Hře o manželství najdou účastníci na kartách pět různých otázek, z nichž si pak podle svého vkusu jednu vyberou. Odpovědi si vymýšlí sami, žádnou nabídku jejich předtištěných variant tentokrát nikde neobjeví. Poté se snaží především správně přečíst partnerovy myšlenky, jelikož vystihnout pravdu někdy může, ale jindy nemusí být tou nejlepší taktikou. Body vynáší pouze okamžitá vzájemná shoda, nikoli výsledek následného dohadování se, jak to vlastně doopravdy je.

Nejen výše zmíněná část systému by mohla někomu připomínat princip hry Znáš mě? (taktéž od společnosti Albi). Že jde vlastně o jakési Znáš mě? pro dva, se z faktického hlediska nedá označit za holý výmysl. Dané sloveso konečně doprovází Hru o manželství i na jejím obalu. Ale to není to hlavní, v čem se deskovky shodují. Rozhodně sem lze zařadit záživný systém založený na fixech a mazatelných tabulkách.

Zdali zrovna psát nebo kreslit, to určují otázky na kartách, jež se ve Hře o manželství dělí do třech kategorií. Na takzvané zahřívací, záludné a na tělo. Přesně v tomto pořadí se k nim postupně partneři dostávají, když putují po trase ve tvaru srdce na hracím plánu – každý po jedné jeho straně. Pro dané typy otázek se vyčlenily tři políčka a hráči tak mohou v příslušné kategorii získat až po třech žetonech. Ty mají jediný účel, a to snadnější evidenci bodů k jejich konečnému sečtení.

Vzhled efektní a systém jednoduchý, ale vydařený

Počet maximálně tří žetonů za kategorii však není zcela přesný. Partneři dostanou na samém začátku do zásoby ještě čtyři speciální žetony, jež si pak mohou v průběhu hry na svého miláčka vsadit. Jestliže u některé z otázek nemají pochybnosti o tom, že naprosto přesně znají názor drahé polovičky, stačí ještě před vzájemným odhalením tabulek s odpověďmi vložit daný žeton k druhému, standardnímu žetonu, pod svou figurku. Pak již lze jen získat, nebo naopak ztratit bod navíc.

Má-li být řeč o stylovém páru, nemusí jít pouze o účastníky Hry o manželství. Zde jej tvoří též jednoduchý, ale vychytaný systém spolu s množstvím, zajímavostí a originalitou otázek. Zvláště pak u kategorie na tělo může nejednoho překvapit, kolik neotřelých otázek se dá vymyslet v erotické oblasti.

Z hlediska celkového zpracování zaujmou nikoli zcela obyčejné, ale tvarované figurky, grafická stránka působí spíše neutrálním dojmem. Vyzdvihnout však bohužel nelze typ a strukturu krabice, jež je šitá na míru sérii kvízových vědomostních her (například her Česko, Český film či Svět).

Minimálně jedna otázka z pěti hráče zaujme

Do přihrádek se sice krásně vejde plán, karty a žetony, zbytek tam ale vůbec nesedí a nejen při přepravě vzniká v obsahu chaos. I manipulace a uskladnění deskovky se stává zbytečně složitější, protože při efektivněji navržené krabici (podobně, jako ji má právě hra Znáš mě?) by se ušetřilo dost místa. Druh krabice se ve stručnosti jeví jako velký omyl.

Určení pro dva hráče a ještě k tomu páry se sice dá v jistém smyslu chápat jako omezení, ale pokud by se někdo chtěl poznat v širším kruhu osob, nabízí se mu právě hra Znáš mě?. Jde tudíž mnohem více o kompenzaci a výhodu, nežli o nevýhodu.

V rámci závěrečného srovnání Hry o manželství s hrou Znáš mě? lze uvést, že mají společnou velkou část pozitiv i negativ. I v tomto případě ta lepší stránka věci značně převažuje. Člověk se při Hře o manželství ani na chvíli nenudí, naopak se po celou dobu partie výborně baví. A to bude v případě her vždy základním a nezastupitelným kritériem.

Název hry: Hra o manželství (Opravdu mě znáš?)
Typ hry: Společenská, desková, pro páry, kreativní
Výrobce: Albi