Recenze hry Dragon Age 2. Dokáže překonat svého předchůdce?

Dominik Butschek

Dominik Butschek

14. 3. 2011

Čekali jsme déle než rok. První díl nastavil pomyslnou laťku herní kvality extrémně vysoko a sklidil neuvěřitelný úspěch. Zopakuje druhé pokračování něco podobného?

Kdopak by se draka bál ? Obtížnost soubojí je opravdu nepřirozeně nízká Zdroj: distributor hry

Pro čtenáře, kteří se s fenoménem Dragon Age doposud nesetkali, připomeňme, že je tato hra jedním z nejočekávanějších titulů celého roku 2011 od Bioware, tvůrců legendárního Baldur’s Gate, ale i novější, možná ještě úspěšnější série Mass Effect. Díky oznámeným drastickým změnám v celém herním systému a nepříliš povedené demoverzi se tato hra stala okamžitě terčem kritiky. Podívejme se tedy, jestli to nejsou jen planá slova těch, kteří nechtějí uznat žádné změny.

Sbohem rodný Fereldene

Pamatujete si ještě na Mafii? Styl vyprávění příběhu je v Dragon Age 2 velmi podobný. Trpaslík Varric, původně člen party hrdiny Hawkea, vypráví váš příběh Cassandře, která jej potřebuje, protože je jediný, kdo může zachránit svět pomalu se propadající do chaosu. Váš příběh začíná v Lotheringu, hráčům Dragon Age: Origins dobře známé lokaci. Utíkáte před Hordou zplozenců do divočin, odkud se chcete dostat do města Kirkwall, vhodného útočiště.

Při útěku se seznámíte se sirem Wesleym a jeho ženou Aveline. Následně během útoku obrovského ogra zemře v závislosti na vašem povolání  jeden z Hawkeových sourozenců. Sir Wesley podlehne nákaze krví zplozenců a vy nebo Aveline ho ušetříte trápení. Do všeho toho se ještě objeví Flemeth, tajemná čarodějnice, prvně ve své podobě draka, později se přemění ve svou lidskou podobu a stejně jako v prvním díle vás zachrání.

V tomto bodě nadobro opouštíte rodný Ferelden a dostáváte se do Kirkwallu, který je od Fereldenu odloučen mořem, takže je ušetřen Nákazy. Ovšem vaše útrapy tímto nekončí. Po příjezdu zjistíte, že vaše rodina již nemá postavení mezi nobilitou a vy musíte celý rok tvrdě pracovat u žoldnéřů nebo u pašeráků, aby vám zaplatili vstup do města. Po roce, kdy takto splatíte svůj dluh, můžete konečně začít myslet sami na sebe. Díky efektivitě vaší práce během uplynulého roku se nabídky do zaměstnání jen hrnou, a vy si tak brzo vyděláte na cestu do Hlubokých Cest.

Ach ty milostné problémy

Ani ve druhém díle nebudou chybět city mezi jednotlivými členy Hawkeho party. Všech pět přátel, se kterými můžete rozvinout romanci, můžete balit jak s mužským, tak s ženským charakterem. Je tedy možné mít hetero i homosexuální vztah s některým z vašich parťáků. Samozřejmě nemůžete rozvinout vztah s některým ze svých sourozenců a Aveline vás taky odmítne, i když s ní budete flirtovat na několika místech ve hře.

Válečník, střážná, čarodějka na útěku a chlupatý trpaslík... To jsou ti nejdůležitější

Dopad vašeho přáteství nebo rivality a případných milostných hrátek může být značný, a to na celý průběh hry. Zejména pokud se vám podaří vštěpit Isabele alespoň trochu loajality, můžete počítat s velmi zajímavým vývojem v druhé části hry. Samozřejmě můžete vaše přáteství dokazovat během mnoha vedlejších úkolů zadávaných vašimi společníky. Například během jednoho z nich se Aveline může stát kapitánkou městské stráže a během dalšího může být populace nedalekého Dálského klanu elfů vyhlazena.

Vaši parťáci budou mít i mnohem důležitější roli než v Origins, a nebudou jen vaše druhé svaly pro boj. Někdy vám přítomnost konkrétního parťáka v konkrétní situaci odemkne speciální reakci a vznikne mnohdy až nečekané řešení. Příkladem může být okamžik, kdy vám vaše sestra Bethany zachrání krk před krvavým mágem.

Staří známí se občas zastaví

Hráče Origins a Awakening potěší to, že se občas ve hře objeví známé postavy z těchto dílů. A nejen ty, které mají zásadní roli ve hře (pirátka Isabela, mág Anders), ale i s vedlejšími postavami (vedlejšími v druhém díle) jako jsou král Alistair (zde samozřejmě záleží na vašich rozhodnutích – pokud zemřel při útoku na arcidémona, v druhém díle se těžko objeví) nebo zrzavá Orlesianská kráska Leliana, která nyní pracuje pro Kapli jako speciální agent. Z dalšího setkání s Qunarijcem Stenem však tak nadšení nebudete, protože toto setkání nebude zrovna dvakrát přátelské.

Toto všechno je díky možnosti importovat původní savegame z Origins do Dragon Age 2. Jak poběží léta v Kirkwallu, postupně poznáte dopad svých rozhodnutí. Samozřejmě je k dospozici pár přednastavených savů pro ty, kteří původní hru nehráli nebo nemají svoje uložené pozice. Pro ty, co původní hru hráli a ztratili savy tak jako já, mám dobrou zprávu. V komunitě už vznikla utilita na vytváření savů s možností výběru klíčových rozhodnutí. Když si tento program najdete, ušetří vám mnoho času.

Změna je život

Hra prošla mnoha změnami oproti původnímu dílu, a to je zjevně trnem v oku mnoha lidí. Zásadní změnou je zrychlení celé hry. Hra je více dynamická a na nejlehčí obtížnost si nemusíte vůbec lámat hlavu s taktikou vyjma bojů s elitními bossy. Tohle zajisté přiblížilo Dragon Age mainstreamovým hráčům, kteří neměli rádi pauzování boje každou chvíli jako tomu bylo v Origins. Na nejvyšší obtížnosti se pak znovu vracíme do situace, kdy bez taktiky jste hned mrtví, takže by si měli hru vychutnat i hardcore hráči.

Po roce setkání se starou známou. Jedno z těch přátelštějších...

Další podstatnou změnou je systém dialogů. S novým systémem dostal hlavní hrdina hlas a konečně se zapojuje aktivně do konverzací. Systém je podobný tomu, co známe z Mass Effectu: otočné  kolo s několika možnostmi, které se liší stylem, jakým je pronesete (pozitivní, neutrální a nepřátelský), a samozřejmě i obsahem, i když myšlenka většinou zůstává stejná. Tento systém byl ještě vylepšen o ikonky uprostřed dialogového kola, které vám napovídají, co se stane nebo jak je to myšleno.

Změnil se i systém talentů a kouzel. Na první pohled to vypadá, že jich je mnohem méně, ale není to tak docela pravda. Celkově ubylo co do počtu samotných talentů, ale přineslo to pouze zpřehlednění, a každý z nich má pořádnou funkci. Navíc většinu talentů jde následně upgradovat, abyste z nich vytěžili co nejvíc. Tato změna je také příjemná, v prvním díle byl často v talentech chaos a bylo jich až příliš mnoho.

Pěknou změnou je také rozdělení questů na denní a noční. Různé questy se odehrávají ve dne a další zase v noci. Denní doby mají vliv pouze na questy v samotném městě, na venkovní nemá denní doba vliv. Všeobecně je pak noc nebezpečná v ulicích Kirkwallu. Objevují se tam totiž skupinky násilníků, které vás chtějí zabít a obrat o vaše cennosti. Po několika střetech máte šanci získat umístění jejich základny a zlikvidovat jejich organizace jednou provždy.

Poslední výraznou, ale i velmi kritizovanou změnou, je nemožnost měnit výstroj vašich parťáků. Můžete jim samozřejmě měnit zbraně dle libosti v rámci jejich tříd (s výjimkou trpaslíka Varrica a jeho milovanou kuší Biancou), a také jejich šperky s různými magickými efekty. Brnění nebo róby můžete měnit pouze hlavní postavě. Tento systém jsme mohli také vidět v Mass Effect 2, kdy si postavy zachovaly určitou originalitu. Osobně vidím stejný efekt i v Dragon Age 2, a to rozhodně není na škodu. V prvním díle jsem mohl mít křehkou elfí čarodějku v těžké rytířské zbroji a byl to doopravdy zvláštní pohled.

Systém DLC se osvědčil, Bioware v nich pokračuje

Zatímco hra samotná mohla být dokončena někdy na konci léta nebo na podzim roku 2010 a šla do procesu schvalování pro různé společnosti, mohli se vývojáři věnovat opravování a hlavně rozšiřování hry o stahovatelný obsah jako jsou již vydané bonusy Staff of Parlathan (úžasná zbraň z Destiny traileru) nebo větší celky jako jsou The Black Emporium a The Exiled Prince. Do budoucna se určitě můžeme těšit na pořádnou dávku stahovatelného obsahu.

Navíc se Bioware rozhodl pro větší motivaci fanouškovské základny vydáním některých předmětů zadarmo nebo za odměnu. Odměna spočívala například v dohrání demoverze, kdy jste pak dostali DLC Hayder’s Blade. Navíc slíbili, a následně tento slib dodrželi, že pokud si demo stáhne přes 1 000 000 lidí, tak všichni hráči dema dostanou ještě 2 knihy, které vám dodají zkušenosti a peníze.

Dragon Age II
Hodnocení: ***** 90 %
Žánr: RPG