Recenze hry Gran Turismo 5. Japonský perfekcionismus v praxi

Šimon Kolář

Šimon Kolář

3. 4. 2011

OBR.:Detail autaKdyž se řekne Gran Turismo, většině fanoušků závodních her se vybaví ve své podstatě dokonalá hra, která určuje směřování celého žánru na několik let dopředu. Perfekcionistická snaha tvůrců o naplnění tohoto legendárního statutu nakonec vedla k neustálému protahování vývoje. Nebylo to ale spíše na škodu?

OBR.:Alpha Romeo

Gran Turismo bylo vždy o eleganci, Zdroj: gran-turismo.com

Ano, Kazunori Yamauchi a jeho parta natahovali vývoj převelice dlouho. První náznaky o vydání pátého Gran Turisma se začaly objevovat už v roce 2005. Od té doby už padlo několik zaručených dat vydání a stejné množství následných odložení. Na konci listopadu 2010 se však fanoušci závodních her po celém světě konečně dočkali příchodu svého mesiáše. Gran Turismo 5 vyšlo a za cíl si kladlo jedinou věc – ukázat všem konkurentům záda.

Kvalita plus kvantita

Jednou z věcí, na které GT5 sází, je kvantita. Hra obsahuje bezkonkurenčně největší množství vozidel, jaké jsme kdy měli možnost v závodních hrách vidět. Konečný počet aut ve hře se zastavil někde kolem astronomické tisícovky, což je několikanásobně víc, než mají její přímí konkurenti. Přesto zde některé známější značky chybí a třeba taková absence automobilky Porsche zamrzí.

Jinak jsou zde ale zastoupeny skutečně všechny možné i nemožné typy aut. Hra má například licencovanou sérii Nascar nebo světový šampionát v rally WRC. Zajezdíte si ale například i v motokárách nebo v některých skutečně obskurních kouscích, mezi které patří například staré volkswagen busy. Variabilita vozového parku je skutčně velkou předností GT5 a své si zde může najít skutečně každý.

OBR.: Nascar

Série Nascar se v Gran Turismu objevuje poprvé

Bohužel není všechno zlato, co se blýská a to platí i zde. Ta zhruba tisícovka vozů je totiž rozdělena do dvou kategorií. Jedna z nich je nazvaná Standard a ta druhá Premium. Auta označená jako Premium se mohou pyšnit propracovanějším vzhledem vozů, pokročilejším modelem poškození a obsahují plně vymodelovaný interiér kokpitu. Standard cars těmito vlastnostmi nedisponují, a na závodění z pohledu řidiče tak u nich můžete rovnout zapomenout.

Do Standard kategorie spadá kolem 80% všech vozů ve hře, takže těch skutečně top propracovaných modelů aut se všemi novými technologiemi, které GT5 přináší, je zhruba kolem dvou set. To může sice vyvolat mírné zklamání, je ale třeba mít na paměti, že i tento počet je pořád v rámci žánru hodně solidní, přičemž zde máme k dispozici ještě 800 dalších vozů, které svým zpracováním za konkurencí příliš nezaostávají.

Staňte se závodníkem

Další věcí, která je se sérií Gran Turismo spojená, je kariérní režim. Asi nejdůležitější single-playerová složka hry. V něm si vytvoříte svou vlastní závodní stáj, v jejichž barvách poté jezdíte jednotlivé závody. Ty jsou rozděleny do pěti kategorií podle obtížnosti, přičemž do vyšší kategorie můžete postoupit až poté, co dosáhnete určitého levelu. Podobně jako v RPG hrách zde získáváte za odjeté závody zkušenostní body, které vám postupně navyšují vaší úroveň.

OBR.: Detail předku auta

Modely aut jsou opravdu detailní

V závodech navíc získáváte peníze, za které si můžete dále nakupovat nová auta nebo je investovat do vylepšování těch stávajících. Tenhle mix levelování a nakupování vytváří skutečně hodně návykový model hratelnosti, který ústí v klasické: Ještě jeden závod a jdu spát. Režimů obsahuje kariéra poměrně hodně a kromě klasických závodů se lze zúčastnit speciálních závodních událostí, získávání řidičských licencí nebo si závody zažít v kůži manažera týmu, který dění na trati ovlivňuje pouze nepřímo.

Hodně kontroverzním prvkem je to, že se některé vlastnosti hry odemknou až v pozdější fázi hry. To je celkem obvyklé v případě získávání nových vozů, tratí, a podobně. Méně obvyklé už je ovšem to, když se vám až po delší době hraní zpřístupní model poškození nebo realističtější jízdní vlastnosti aut. Je skutečně otázkou, zda něco takového neškodí i samotné hře, která tak svůj plný potenciál rozvine až někde za polovinou své herní doby. Spoustu hráčů můžou úvodní závody svým zpracováním odradit.

OBR.: Retro Mercedes

Retro musí být

V momentě, kdy se vám všechny možnosti hry zpřístupní, dostanete to Gran Turismo, na které jste tak dlouho čekali. Věrné jízdní modely jednotlivých aut, propracovaný model poškození a často hodně taktickou a preciznost vyžadující hratelnost, která vám dává pocit, že jste skutečný závodník ve skutečném autě. Hraní s volantem a first-person kamerou v některém z Premium aut je opravdu vynikajícím závodním zážitkem, který vám uvízne v hlavě na dlouhou dobu.

Defekty na karoserii

Hry ze série Gran Turismo vždycky představovaly velký skok také v oblasti audiovizuálního zpracování. Natahovaný vývoj bohužel přispěl k tomu, že u nejnovějšího dílu tohle už neplatí. Ne snad, že by grafika byla vyloženě špatná, to vůbec ne. Jen je podivně nevyvážená. Zatímco modely aut jsou skutečně perfektní a představují současnou špičku, okolí trati není nic moc a třeba takové dynamické stíny vypadají vyloženě hnusně.

Je velkou neznámou, jak by GT5 asi vypadalo, kdyby se ho tým Polyphony Digitals odhodlal vydat třeba před třemi lety. Šéf tohoto studia Kazunori Yamauchi se často nechával slyšet, že hra už je ve stavu, ve kterém by klidně mohla vyjít. Zároveň také dodával, že vylepšovat se dá v podstatě donekonečna a skutečný launch je tak spíše otázkou dobrého načasování. Možná jsme tu před třemi lety mohli mít skutečně na svou dobu špičkově zpracovanou závodní hru, ovšem s o něco chudším obsahem.

Takhle je GT5 opravdu skvělou závodní hrou s jedním z nejlepších jízdních modelů a návykovým kariérním režimem, který vás zabaví na desítky hodin. Hra navíc obsahuje asi nejrozsáhlejší vozový park mezi současnými mainstreamovými závodními hrami. Všechno tohle je bohužel vykoupeno celou řadou kompromisů, které zapříčiňují to, že má nové Gran Turismo k dokonalosti přecejen dost daleko.

Žánr: Závodní
Vývojář: Polyphony Digitals
Distributor: Sony CZ