Recenze hry Mortal Kombat. Takhle nechutnou hru jste ještě nehráli! Pouze 18+

1. 5. 2011

Pozor! Pouze pro řádně otrlé žaludky. Recenze hry Mortal Kombat přináší porci brutálního násilí a prvorepublikoví mravokárci se budou v hrobě otáčet. Pouze pro starší 18 let!

Scorpion a jeho vystřelovací hádě, Zdroj: Vydavatel hry

Mortal Kombat je bojová hra vycházející z předlohy vcelku známé série povrchních béčkových filmů plných laciných gore efektů. Přes relativní příběhovou plytkost (Dostojevského vskutku nečekejte) si však získala celou řadu fanoušků. Kouzelní ninjové, dračí bojovníci, smyslné bojovnice a prostoduché, místy až naturalistické násilí prostě určitou skupinu fanoušků baví.

Sázka na jistotu

Autoři elegantním způsobem v duchu návratu ke kořenům restartovali celou příběhovou sérii. Jedna z postav, bůh hromu Raiden, ve svých vizích vycítil špatný osud lidstva a faktický konec světa, vrátil čas a celý turnaj na život a na smrt se musí odehrát znovu, takže se vrátí i mrtví borci z filmů jako Johnny Cage nebo čtyřruké monstrum Goro. Zaplaťpánbůh i Scorpion a Sub-zero. Moji oblíbení.

Od hry samotné příliš novátorství nečekejte, jde o klasickou a osvědčenou dvojrozměrnou bojůvku. Hráč si vybere postavu a jeho primárním úkolem je přeprat všechny nepřátele. K dispozici jsou klasické čtyři hlavní útoky, pohyby do všech stran a krytí. Stisknutím konkrétních kombinací tlačítek pak každá z postav vyvolá speciální, pro ni charakteristický útok. Příjemným zjištěním je, že komba nejsou náročná jako třeba v případě Tekkena, takže se je po chvilce naučí bez větších problémů ovládat každý hráč.

Johnny Cage dostal druhou šanci. Jak s ní naloží?

Trochu mě naštvalo, že majitelé PlayStationu mají oproti pařanům na Xboxu drobnou výhodu v podobě exkluzivní postavy, a sice Kratose, hlavního hrdiny trilogie God of War 3. Třeba se však v budoucnu něco objeví ve formě DLC, na letošní Halloween by měl vyjít přídavek s Freddym a Jasonem.

Zde však klasické principy a většina výtek končí. Jedním z nových prvků je vyjma přítomnosti pro bojovky charakteristického ukazatele zdraví ještě speciální tabulka energie. S každým úderem se postupně nabíjí, až je možné použít speciální útok. Při takovém devastujícím napadení protivníka pak hráčem zvolená postava útočí na citlivá místa nepřítele.

Naturalistické pojetí násilí

Při zásahu se kamera přiblíží na poškozené místo, přičemž se postava jakoby zprůhlední, takže je možné spatřit lidské orgány a praskající kosti. Probodnutí oční bulvy mečem nebo úder na pánský genitál nevyjímaje. Vedle vytrhávání orgánů z těla a stahování z kůže pak trhání končetin působí jen jako rozcvička.

Každá z postav má samozřejmě charakteristický útok, takže zatímco asijský mudrc Kung Lao hází svůj ozubený klobouk jako nějaký smrtící disk, člověk-plaz Reptile spoléhá na zvracení kyseliny. Všechny postavy jsou stylové jako staří známí ze hry Street Fighter. Skvělá mi přijde i možnost zahrát si s kámošem Tag Team v kooperativním režimu. Hraní ve dvou prostě nemá chybu!

Jednu z hlavních předností hry vidím v grafice. Přestože některé arény působí odfláknutě (hlavně kvůli možná až příliš jednoduchým texturám), většina z nich nabízí stylová prostředí. Zabojujete si tedy na až poněkud nostalgicky působících místech připomínajících původní filmovou trilogii, takže na pozadí bude třeba obrovský drak chrlící oheň nebo aréna plná krvechtivých fanoušků. Jinde narazíte na Entům podobný stromeček šklebící se na okolo visící oběšence.

Ne, neudělalo se mu nevolno. Tohle je Reptilův speciální útok

Animace postav jsou skvělé, hlavní přednost tkví v postupné změně vzhledu postav. Během několika zásahů se na postavách objevují jizvy a oděrky, oblečení se trhá. Při pohledu na odhalené ženské vnady pak bude nadšený nejeden nerd. Grafika na Xboxu je skvělá. Podstatné je, že hra drží stabilní počet snímků za vteřinu. Netřeba se tedy bát otravného sekání.

Třešničkou na dortu stylové akce jsou přehnaně drsňácké hlášky a trapné vtípky jednotlivých postav. Černého humoru má hra na rozdávání. Johnny Cage třeba oceňuje vítěze soutěže zaražením sošky do rozseknuté hlavy nebo u sebe neustále nosí náhradní černé brýle.

Zvláště povedená je zvuková stránka hry. Během soubojů lze zaslechnout prasknutí snad každé kůstky v lidském těle. Při správné sestavě reprobeden zní božsky také vrhání nejrůznějších chladných zbraní jako třeba vrhacích nožů nebo Scorpionova vystřelovacího háděte. Zvuk létajících pěstí a sténajících nepřátel zasypávaných ranami je vskutku realistický.

Herní systém sice není nikterak zázračný, ale oproti přímým konkurentům z řad jiných bojovek (třeba Combat of Giants: Dinosaurs 3D), se týmu vývojářů podařilo hráče skrze celou síť miniher a dalších vedlejších možností nenásilně motivovat k dalšímu hraní. Story mód dlouhý přibližně sedm hodinek tedy doplňuje třeba challenge tower, kde hráč postupně musí porazit všechny nepřátele. Za absolvování miniher hráč dostává speciální penízky. Ty je možné směňovat za artworky, nové oblečky pro postavy nebo třeba další fatality (extra násilné animace doražení soupeře.)

Mortal Kombat je velice zábavná bojovka, která sází na velice brutální násilí a oblíbené filmové postavy. V kombinaci s dokonalým zvukem, kvantem hratelných postav a slušnou znovuhratelností jde o jednu z nejlepších mlátiček posledních let. Restart série se povedl. Na výbornou!

Mortal Kombat
Žánr: Bojová hra
Vývojář: Netherealm