Menu
FANZINE.cz
Recenze her

Recenze hry Portal 2. Seznamte se s jednoznačným kandidátem na hru roku

Dominik Butschek

Dominik Butschek

21. 4. 2011

První hra s možností cestovat prostorem prostřednictvím portálů sklízela vysoce nadprůměrná hodnocení. Portal 2 slibuje ještě větší porci zábavy a pořádné procvičení mozkových závitů. Nastavte si budíky, protože jinak vám hrozí hraní do úplného zániku. Tahle jízda totiž stojí za to!

Portal 2

Pro nováčky připomenu, že Portal 1 i 2 jsou hrami, které kombinují prvky logických her, skákaček a z části i stříleček. Hlavním nástrojem provázejícím hráče během jeho kampaně je na první pohled legrační zbraň, která nedokáže střílet kulky ani rakety. Zato umí vytvářet portály, kterými můžete přesouvat sebe i jiné předměty.

Díky možnostem portálů a zcela nové kombinaci herních prvků mohli tvůrci vytvořit celou řadu různých překážek, se kterými se musíte vyrovnat pomocí logického uvažování. S tak promyšlenými úkoly se v jiných hrách určitě jen tak nesetkáte. Zapomeňte na bezduché zabíjení. Hra nabízí také propracovaný příběh plný zvratů a inteligentního humoru.

Pokud jste neměli možnost zahrát si první Portal, určitě před hraním Portalu 2 doporučuji přečíst alespoň recenzi, jelikož dvojka není jen obyčejným volným pokračováním, ale plně navazující další částí komplexního příběhu.

Zdravím. A vítejte v Aperture Science… Znovu!

Fanouškům prvního Portalu určitě zaplesá srdce při pohledu na prvních pár testovacích místností, které vlivem času již nevypadají tak sterilně jako v předchozím dílu. Různé rostliny popínají zdi, kovové částí korodují, pouze výtahům a dveřím se dostalo řádné očisty a hlavně výměny. Herní prostředí je oproti občas nudnému prostředí z jedničky mnohem rozmanitější.

Pokud jste sledovali reklamní kampaň pro Portal 2 a znáte z videí malého, lehce přitroublého robota Wheatleyho, kterého můžete vidět i na titulní fotografii této recenze, okamžitě jej poznáte ve chvíli, kdy se bude snažit hráčovu postavu zachránit. Paradoxně se mu však nechtěně podaří probudit úhlavního nepřítele, zlého počítače jménem GlaDOS.

Jak se nepozorovaně dostat přes všudypřítomné lasery?

Zde už hráči postupně začne docházet,  že původní Portal působí vedle svého pokračování jako pouhý prototyp a experiment. Zejména v poslední třetině hry se dostaví velice obtížné situace, které vyžadují nejen chladnou logiku, ale i rychlou akci a reakci. Autoři tedy jen nerecyklovali starý motiv, ale skutečně celé univerzum posunuli mnohem dál.

S tím je spojena jedna věc, na kterou si budete muset zvyknout. Dělat nemožné. Ano, komba jako je pokrytí rampy propulzním gelem, vypuštění kostky, vytvořením dvou portálů ve skoku a k tomu ještě chycení kostky byste obvykle považovali za nemožné. A přece to jde. Po dokončení celé sestavy máte radost a jste celí udivení. Řeknete si akorát: „Ono to přece šlo!“ a pokračujete ve hře.

Speciální Aperture Science Portálová Přenosná Zbraň je jediným kouskem vybavení, které aktivně využíváte, a jedinou změnou je symbol signalizující místo výskytu portálu. Tato novinka velmi usnadňuje orientaci a vylepšuje už tak velice intuitivní hratelnost.

Lidští roboti vládnou facilitě

Zde Valve odvedlo perfektní práci. Hráč je sice jediným lidským charakterem ve hře, ale roboti, kteří zastupují zbytek postav, mají překvapivě více charakteru a osobnosti než většina jiných (a lidských) postav v ostatních hrách. Team Vývojářů známý dnes již legendární hrou Half-Life opět potvrzuje, že neztratil nic ze svého umu. Těmhle mágům se skutečně podařilo vdechnout robotům život.

Portal2 - úklid nepořádku z cesty

Nic neuklidí rychleji než pohyblivé panely

Ať už se jedná o zlý superpočítač GlaDOS, bývalého ředitele Aperture Science Cave Johnsona, který se na svých přednahraných kazetách vyznačuje poněkud morbidním přístupem k vědě, nebo o pomateného Wheatleyho, tak lidé, co vytvářeli jejich charaktery, odvedli výbornou práci. Postavy jednají velice reálně a působí opravdu solidním dojmem.

P-Body a Atlas (roboti, za které budete hrát v kooperativní hře) mají navíc k dispozici sadu emotikonů. Můžete se zasmát, nebo spíše vysmát tomu druhému nebo ho třeba obejmout. Dokonce při dlouhých skocích můžete vytvářet akrobatické kousky díky další sadě emotikonů určených pro vzduch. Pokud si tedy zahrajete s kamarádem, máte o zábavu minimálně na několik hodinek postaráno.

Co se týče příběhu, nečekejte nic ve stylu thrilleru Heavy Rain. Nejspíš už budete tušit, jak se bude v průběhu hry vyvíjet, ale i tak se budete těšit na reakce jednotlivých charakterů. Pouze prozradím, že začátek kooperativní kampaně je vysvětlený v singleplayeru, takže není dobré začít hned ve dvou (i když pokušení je to vskutku veliké).

Dvě hlavy, čtyři portály a hromada zábavy

Kooperativní hra je pak velkým lákadlem, protože se herní mechanismy zcela liší od těch, které znáte z hry pro jednoho. Budete muset v mnoha případech extrémně spolupracovat už při jinak celkem jednoduše vypadajících překážkách. Fakticky jde tedy o prodloužení celé herní doby, která se při plně vychutnávající procházce kampaně, co-op režimu a hledání achievementů dostane daleko přes slušných patnáct hodinek.

Portal-2-07-brambora

Přiznejte se, kdo si všiml prvně brambory

Například překážka, kde se musíte srazit v půlce skoku po vymrštění, by byla bez pořádné komunikace neproveditelná. Proto nám Valve dalo několik nástrojů pro domlouvání se bez potřeby mikrofonu (ten ale velmi doporučuji, hodně usnadní komunikaci).

Základní pomůckou je ukazovátko. Při použití označíte místo, kam zrovna míříte, a můžete tak partnera upozornit na důležité tlačítko, nebo naznačit, kam umístit portál. Dále si můžete vybrat z několika symbolů, které tohle pokecáníčko usnadňují ještě více.

Druhou a stejně důležitou pomůckou je časovač. Při spuštění začně odpočet ze tří. Takto si můžete naplánovat vzájemnou synchronizaci tak, aby vám vyšel váš plán (třeba výše zmíněné sražení se ve vzduchu). Obě dvě pomůcky je velmi jednoduché používat, takže se nemusíte bát dlouhého listování v nějakém menu.

Mnozí hráči hned po vydání hry kritizovali ingame obchod, který za přemrštěné částky nabízí různé vizuální doplňky pro vaše roboty do kooperativní hry. Mnoho hráčů to považuje za DLC, ale není to pravda a doplňky nijak neovlivní gameplay. Navíc koupě ničeho dalšího kromě samotné hry není povinná, proto se tímto argumentem nenechte zbytečně odradit od nevšedního herního zážitku.

Verdikt

Her jako je tahle je velmi málo a pokud si Portal 2 nezahrajete, přijdete o jeden z nejlepších kousků, které má nejen Valve, ale i celý průmysl k nabídnutí. Portal 2 má přesvědčivé prostředí, vzrušující příběh je velmi chytlavý a hlavně humorný. Zamrzí snad jen to, že po prvním dohrání hry už nepředstavují překážky tak velikou výzvu.

Portal 2
Žánr: Akčně-logická hra
Vývojář: Valve
Distributor: Valve a EA
Multiplayer: Ano, kooperativní mód
Platforma: PC , PS3, XBox 360
Česká lokalizace: Ano, pouze titulky
Doporučená cena: PC 1 099,- a Konzole 1 399,-

Hodnocení: **** 95%
Klady

  • Výborné charaktery
  • Skvělá hratelnost
  • Vyvážená obtížnost
  • Propracovaný kooperativní mód
  • Opět nechybí komentářový mód

Zápory

  • Hlavní postava neumí mluvit

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Recenze hry Portal 2. Seznamte se s jednoznačným kandidátem na hru roku

Hide picture