Recenze hry Rapala Pro Bass Fishing. Zarybařte si ve vlastním obýváku

26. 7. 2011

!Konzolová hra!Rybaření patří mezi slovanskými národy mezi velice oblíbené rekreační vyžití. Může však fungovat videohra s ústředním motivem tohoto sportu? Čtěte recenzi hry Rapala Pro Bass Fishing!

Tak dobře jako na screenshotech grafika na PS3 bohužel nevypadá Zdroj: distributor hry

Rapala Pro Bass Fishing je hra s hlavním tématem sportovního rybaření, které je v severní Americe velice populárním sportovním kláním, dokonce poměrně dost sledovaným v televizi. Hráč si vytvoří vlastní postavu a postupně navštěvuje nejrůznější rybářské eventy. Cílem většiny disciplín je pak ulovit daný počet ryb předem určeného druhu, nebo třeba jen nachytat ryby s nejvyšší průměrnou váhou.

Sázka na pohybové ovladače

Ovládání je řešeno velice originálním způsobem, hru lze totiž zakoupit i se speciální imitací rybářského prutu sloužící jako periferní pohybový ovladač. Méně movití hráči si však vystačí i s klasickým joystickem nebo controllerem. V jejich případě je ovládání realizováno analogovými páčkami, podobně jako například u her Tiger Woods: PGA Tour 12 nebo známá série NHL.

V recenzi na Topzine.cz se budeme věnovat konkrétně verzi pro PlayStation 3 ovládané pomocí pohybového ovladače PS Move. Tento ovladač samozřejmě nedokáže plně nahradit speciální periferii v podobě rybářského prutu, ale jedná se o široce dostupnou alternativu.

Podívejte se na robota, který dokáže šermovat světelnými meči!

Všechny eventy jsou bohužel velice stereotypní a jsou postavené podle stejného vzoru. Hráč začíná na motorovém člunu a s konkrétním úkolem týkajícím se nalovení ryb určitých parametrů se musí poprat podle svého. K dispozici je také hlubinný sonar, který je neocenitelným pomocníkem. Na sonaru se vyobrazují podobizny ryb s tím, že ty modré symbolizují ryby potřebné k vítězství v právě probíhající soutěži.

Jednotlivých druhů ryb je v amerických jezerech celá řada

Optimálním místem pro rybolov jsou pak celá hejna. Ty lze lokalizovat nejlépe podle nalétávajících racků. Jediné, co se tedy v každém kole mění jsou úlovky a půdorys jezera. Hra tak bohužel časem dosti omrzí a již po několika kolech hráč ztrácí vůli pokračovat, jelikož je předem jasné, že ho příště čeká zase to samé.

Opravdoví rybáři se vyřádí

Za jednu z nejzajímavějších možností považuji líčení na jednotlivé druhy ryb. Každému druhu totiž přijde atraktivní jiná návnada, zde samozřejmě od skandinávské firmy Rapala, jež dala woblerům (rybářským návnadám v podobě malé rybky) jméno. Pro daný druh ryby tak hráč musí nakombinovat optimální návnadu. Volit lze ze spousty druhů rapal, jejich velikostí, míry odlesků a zabarvení. Se změnou woblera souvisí také různé rybářské techniky.

Sumci se třeba rádi vyskytují u dna, proto na ně není možné použít povrchovou návnadu. Naopak některé menší ryby lze z vody škubat, zatímco ty silnější je nutné pomalu vytahovat vlascem tak, aby se nepřetrhl.

Batmanova kára je poháněna turbínou a v palubní desce má iPad!

Samotný podvodní souboj s rybou je poměrně realisticky zpracovaný a je nosnou páteří hry. Chycenou rybu je při jejím útoku na návnadu nutné škubnutím zaháknout. Přichycení háčku pak může či nemusí být kvalitní, a podle toho je nutné s rybou zápolit. Při špatném zachycení hrozí veliké riziko, že se rybě podaří vysmeknout a uniknout. Pro bližší představu si pusťte níže umístěné video.

Product placement kam se podíváš

Sponzorství ze strany největšího světového výrobce rybářských pomůcek je nepřehlédnutelný. Jeho duch však hru trochu shazuje. Tak třeba customizace vlastní postavy je poněkud odfláknutá. Na výběr je jen několik málo druhů oblečení, a to s tím, že většina z něj se odlišuje jen velikostí loga již zmíněné firmy.

Velice mi chybí zakomponování nějaké výraznější příběhové linie, třeba cestě chudého rybáře z dělnické třídy na špičku americké společnosti. Nic takového ve hře není. A že to není možné? Co třeba příběh o Rockym, jako přes kopírák obšlehnutý ve hře Fight Night Champion?

Podívejte se na limitovanou edici Xbox 360 ve stylu Hvězdných válek!

Kvůli absenci prvků nutných i pro občasné casual hráče se ze hry stává titul určený prakticky jen pro alespoň občasné rybáře, což je vzhledem ke kvalitě hry veliká škoda. Velikým neduhem je také nikterak valná optimalizace. Přestože na platformě PS3 patří hra po grafické stránce k horšímu průměru, během videosekvencí a dokonce i v menu se docela nepříjemně trhá. Co na to asi řeknou hráči, kteří investují do konzolí proto, aby nemuseli neustále upgradovat stolní počítač?

Rapala Pro Bass Fishing je poměrně zábavná a v našich končinách neotřelá hra, která by si určitě zasloužil větší pozornost. U nás se o ní totiž příliš nemluví a reklamní podpora je nulová. Její kvality dosti snižuje absence jakéhokoli příběhu, a tak se z ní časem stává velice stereotypní hra bez špetky překvapení. Mezi světlé stránky naopak patří atraktivní model a skutečné smysluplné využití pohybových ovladačů, celkem sympatická rocková hudební kulisa a omáčka okolo rybářských návnad.

Rapala Pro Bass Fishing

Žánr: sportovní rybaření
Vývojář: Activision