Recenze hry Uncharted. Vydejte se na honbu za nacistickým zlatem

Šimon Kolář

Šimon Kolář

14. 8. 2011

OBR.: Nathan Drake střílí z brokovnice!PS3 hra!Možná nejsilnější herní značka ze stáje Playstation 3 se v listopadu rozroste o další pokračování Uncharted: Drakes Deception. My jsme se podívali na zoubek hře, která to všechno odstartovala.

OBR.: Nathan a Ellena v přestřelce

Krásná reportérka je užitečná i v boji, zdroj: unchartedthegame.com

Poté, co se vnadná archeoložka Lara Croft uchýlila do ústraní, vznikla na mapě herního trhu tak trochu díra po akčních dobrodružných hrách ve stylu filmového Indiana Jonese. A právě na toto prázdné místo cílí studio Naughty Dog se svou novou značkou. Tvůrci klasik jako Crash Bandicoot nebo Jak and Dexter správně vyhodnotili situaci a přichází přesně s takovou hrou, jaká tu zoufale chyběla.

Jejich Uncharted přitom v zásadě nic originálního nepřináší. Hlavní hrdina hry lovec pokladů Nathan Drake se dostává na stopu bájnému El Doradu. Zároveň s ním ovšem o poklad usiluje i konkurenční skupina lovců pokladů a partička pirátů. Rozjíždí se tak klasická honba za pokladem tak, jak ji známe z podobně laděných hollywoodských filmů. Děj se několikrát celý převrátí a na konci čeká i jedno poněkud šokující odhalení.

Ve třech se to lépe táhne

Když zmiňujeme jednotlivé skupiny usilující o nalezení legendárního místa, je na místě představit si i Drakeovi parťáky. Ti jsou pouze dva a v některých částech hry pomáhají hlavnímu hrdinovi v přestřelkách a při plnění některých úkolů. Prvním z nich je Victor Sullivan, což je Nathanův dlouholetý přítel a taky kolega na jeho výpravách. Sully už má to nejlepší za sebou a Nathan mu často musí pomáhat překonávat některé náročnější překážky.

OBR.: Nathan Drake uprostřed džungle

Graficky hra patří ke konzolové špičce

Druhou důležitou spřátelenou postavou je televizní reportérka Ellena. Ta se do celé situace okolo honu za El Doradem připletla téměř náhodou, ale jako správný investigativec chce celé dobrodružství prožít na vlastní kůži a zdokumentovat. Asi netřeba dodávat, jak se to časem mezi ní a Drakem vyvine. Oba společníci jsou opravdu dobře napsaní a jejich prupovídky dokážou během hraní slušně pobavit.

Trochu hubenější Marcus Phoenix

Jak už to tak ve hrách bývá, nepřátelské skupiny jsou zde bohužel pro hlavní hrdiny několikanásobně početnější a souboje se skupinami najatých žoldáků tvoří hlavní náplň hry. Samotné přestřelky jsou tu řešeny pomocí krycího systému ve stylu konkurenčních Gears of War. Drake přiběhne na místo, kde se na něj vyvalí horda nepřátel, schová se za nejbližší překážku a opatrně útočí zpoza ní.

Podívejte se také na trailer z chystané PS3 exkluzivity Resistance 3!

Aby to nebylo tak jednoduché, některé překážky se v průběhu boje hroutí a je tedy nutné často měnit kryty v průběhu boje. Stejně tak vás z něj dokáže vyhnat i granát nebo další vlna nepřátel, která se přiřítí zezadu. Takový nepřátelský útok dokáže pěkně hnout žlučí, protože nejen, že je hodně těžké se s ním během přestřelky popasovat, ale je také značně nelogický.

OBR.: Pěstní souboj

Hra obsahuje i jednoduchý systém boje na blízko

Další věcí, která si s logikou příliš hlavu neláme, je také výdrž vašich nepřátel. Často musíte do protivníka vyprázdnit zásobník z Kalašnikovu, než padne. To lze samozřejmě částečně pochopit pokud je váš oponent ve zbroji nebo neprůstřelné vestě, tady na vás ale povětšinou nabíhají polonazí tlouštíci, jejichž jedinou ochranou vrstvou je šátek na hlavě.

Očima Marka Jedináka

Uncharted: DF se stalo jednou z prvních skutečně kvalitních her na konzoli PlayStation 3 a vytvořilo skvělou kombinaci akce a atraktivního příběhu. Skvělá grafika byla bohužel v některých scénách vyvažována také o něco nižším frameratem.

I přesto šlo však o skvěle vypadající a velice zábavnou hru s nadprůměrnou herní dobou. Hráč si také mohl sednou za volant některých dopravních prostředků, což pomohlo k vytvoření dokonale komplexního, skoro až filmového zážitku.

Mezi negativní stránky patří snad jen příliš stereotypní prostředí tropického ostrova, a místy také zbytečné pasáže, ve kterých je hráč zdržován desítkami jakoby odnikud se objevujících nepřátel. Hře by prospělo posílení příběhové linie a méně válečných pasáží. Hráči se pak těší na posunutí příběhové linie a mohou nabývat dojmu, že je boj pouze zdržuje.

Na druhou stranu se podařilo vykrást všechny podstatné motivy zajišťující minimálně zvýšenou pozornost a zájem o tento titul. Nechybí zde femme fatale, dobrodružství, poklad starých Inků a nacisti.

Hodnocení: 85%

Zpočátku vynikající přestřelky se vůbec časem stanou poněkud stereotypními a únavnými. V pozdějších částech hry už každý hráč podle designu lokace jasně pozná, že se v ní bude odehrávat další bitka a že támhlety podivně rozmístěné kameny jsou tam jenom proto, aby se měl Nathan za co schovat. Naštěstí nejsou střílecí pasáže tím jediným, co hra nabízí.

Cirkus přijel do města?

Další plnohodnotnou částí hratelnosti tu jsou plošinovkové pasáže. I když hlavní hrdina není takovým akrobatem jako třeba Ezio z Assassins Creed, jeho schopnost vyšplhat se na některá nepřístupná místa je stejně obdivuhodná. Často jsou tyto ekvilibristické kousky doprovázeny nějakou předskriptovanou efektní událostí, kdy se například zábradlí, na kterém jste ještě před zlomkem sekundy balancovali, zřítí do propasti pod vámi.

OBR.: Drake před skokem přes řeku

Plošinovkové pasáže občas hrají na hráčovy nervy

Prvkem, který zpestřuje váš průchod hrou, jsou také nejrůznější prostorové hádanky. Co by byl Tomb Raider nebo Indiana Jones bez řešení starověkých rébusů a spouštění komplikovaných mechanismů. V Uncharted jsou tyto puzzly také a povětšinou jsou opravdu sofistikované a velkolepé. Je jenom škoda, že jich ve hře nakonec není o něco víc, a že se vám vždy již po chvíli přemýšlení sama nabídne nápověda s řešením.

Herní popcorn

Mix těchto několika různorodých herních prvků pak v samotné hře funguje báječně. Hra má vynikající spád, který je podpořen filmově vypadajícími předělovými scénami a odlehčenou atmosférou. Postavy i tváří v tvář nebezpečí vtipkují a trousí povedené hlášky a hra tím hodně připomíná nějaký letní filmový blocbuster ve stylu Pirátů z Karibiku. O to víc pak vyniknou scény, které jsou skutečně vážné.

Celý tento herní zážitek je pak ještě zaobalen do dech beroucího grafického zpracování, jaké téměř nemá na konzolovém poli obdoby. Prostředí džungle je neuvěřitelně detailní, a třeba takové paprsky světla lámající se v listoví palem působí takřka fotorealisticky. Na úrovni jsou také zvuky v čele s dabingem jednotlivých postav, kterému vévodí Nolan North v hlavní roli.

Pokud bychom měli závěrem říci, zda je vůbec hra jako Uncharted hodna takové pozornosti, jaké se jí od Sony dostává, musíme říci, že ano. Nepřináší sice nic, co jsme ještě neviděli, zároveň se ale nesnižuje k prachsprostému opisování od některé konkurenční série. Bere si trochu odsud, trochu odtamtud, a tyto prvky pak dokáže namíchat do extrémně zábavného funkčního celku. Tvůrci z Naughty Dog se tedy opět trefili do černého.

Žánr: Akční adventura
Vývojář: Naughty Dog
Distributor: Sony