×
FANZINE.cz

Recenze hry Uncharted 2. Staňte se novodobým Indiana Jonesem

!PlayStation 3!Léto je pro herní průmysl okurkovou sezónou. Společnost Sony však rozdmýchala prodeje přípravou platinových edicí, které za slušnou cenu nabízí ty nejlepší exkluzivní tituly. Čím Uncharted 2 změnilo pohled na konzolové hry?

Uncharted 2 je v první řadě akční hrou, Zdroj: distributor hry

Pokračovatel skvělé dobrodružné hry Uncharted: Drakes Fortune je jednou z nejlepších PS3 her vůbec. Hlavouni z vedení Sony si od ní slibovali mnohé. V první řadě to, že se stane oním vytouženým system-sellerem, který donutí dosud nerozhodnuté zákazníky ke koupi jejich next-gen konzole.

S Nathanem přichází revoluce

První díl přišel jako rána z čistého nebe. Studio Naughty Dog, které stojí za úspěšnými herními sériemi, jako jsou Crash Bandicoot nebo Jak and Dexter, dokázalo vytvořit velice originální titul, jenž sice svým námětem čerpá z klasik, jakými jsou Tomb Raider nebo Indiana Jones, ale zároveň přináší do žánru nový, svěží vítr a svým vyváženým mixováním plošinovky a third-person střílečky se pro mnoho hráčů stal skutečnou esencí zábavy.

Od pomyslného herního trůnu ji dělila pouze občasná repetetivnost a stereotyp ve střílecích pasážích a po čase okoukané prostředí amazonského pralesa. Podařilo se tedy pokračování tyto neduhy překonat a dosáhnout na vrchol videoherní zábavy?

Ihned v úvodním menu na vás dýchne atmosféra původní hry, k čemuž vydatně přispívá hlavně hudební motiv v pozadí, který zůstal od minule téměř nepozměněn, a vytváří tak dojem ucelené a osobité série, stejně jako je tomu například u filmového Indiana Jonese, kde se ústřední hudební motiv stal již kultovní záležitostí.

Podobných momentů je hra plná

V samotném menu nalezneme pouze jednu novou položku, a tou je multiplayer. Jelikož jsem neměl možnost ho vyzkoušet, tak se mu v recenzi podrobněji věnovat nebudu a zaměřím se čistě na singleplayerovou část, jež ve hře stále hraje prim.

Vzhůru za dobrodružstvím

Původní hra měla velice slušný dobrodružný příběh, který sice nebyl příliš originální, ale stačil k tomu, aby poskytl hře slušný základ a zároveň nijak nesrážel zážitek z jejího hraní. Pokračování jde na věc trochu odlišně. Příběh si zachovává svůj kvalitativní standard a znovu vypráví o hledání vzácného artefaktu (tentokrát je to kámen Čintámani), ale to, co ho staví ještě o několik příček výš, je jeho prezentace ve hře.

Očima Marka Jedináka

Uncharted 2 je skutečně pravděpodobně tou nejlepší konzolovou hrou. Nabízí naprosto fantastickou grafiku, která u konkurenčních titulů nemá obdoby. Její nejsilnější a zároveň nejslabší stránkou je však herní příběh.

To, že jde o vykrádačku Indiana Jonese a Tomb Raidera, by snad ani nevadilo, ale horší je potlačení oné faktografické a logické stránky věci. Série Uncharted je prostě převážně o střílení, mnoho puzzlů nebo propracovaných zápletek stojících za historickými událostmi je tu kritický nedostatek.

Zjištění, že jsou všichni z této hry úplně paf, je dosti smutné. Bohužel se jasně potvrzuje to, že příběh nebo přemýšlení od her vyžaduje stále méně zákazníků. Kruh se pomalu uzavírá. Pokud to všechno začalo skvělou střílečkou s dementním příběhem á la Doom, tak to tím pravděpodobně i skončí.

Přesto však nelze hře upřít zábavnost, akci a přeci jen trochu velmi jednoduchých puzzlů a místy nějakých skákaček. Mainstreamová hra pro velice široké publikum si tak zaslouží velice kladné hodnocení.

Hodnocení: 90 %

 

Hlavního hrdinu série Nathana Drakea na začátku hry nacházíte vážně raněného ve velice svízelné situaci a teprve zpětně v průběhu hraní odhalujete, jak a proč se do ní vlastně dostal. Působí to velice efektně a filmově, čemuž napomáhají i perfektně vyvedené cut-scény a skvěle napsané dialogy. Právě rozhovory mezi Drakem a jeho přáteli v průběhu hraní patří mezi nejzábavnější momenty celé hry a dokáží skvěle odlehčit atmosféru.

Cesta kolem světa za deset hodin

Jestliže se původní hra odehrávala téměř po celou dobu ve stereotypním prostředí jihoamerické džungle, tak pokračování nás zavádí hned na několik míst naší planety. Počínaje tureckým muzeem, konče tibetskou vesničkou v horách. Hra tedy nikdy nezačne trpět okoukaností a vy budete neustále v němém úžasu sledovat, jaké nové lokace pro vás tvůrci ještě přichystali.

Tahle tibetská vesnička už nikdy nebude jako dřív

Ano, na obrazovku zřejmě někteří z vás budou zírat s otevřenými ústy. Už před vydáním hry budila rozruch v řadách hráčů hlavně technická stránka hry, která měla za cíl ukázat skutečný grafický potenciál PS3. A hra podle toho také vypadá.

Úžasně detailní textury a zároveň naprosto plynulý chod hry občas vytváří spíš dojem filmového blockbusteru než počítačové hry. Svým technickým zpracováním se skutečně řadí na vrchol dosavadní PS3 produkce a jestliže vás některé screenshoty ze hry ohromily, vězte, že v pohybu to vše vypadá ještě daleko lépe.

Optimální poměr

Alfou a omegou každé hry je ale především její hratelnost. A jelikož tvůrci měli výborný základ už z minulého dílu, stál před nimi především úkol nepokazit herní koncept z původního titulu a pokud možno ho ještě trochu vybrousit k dokonalosti. A vývojářům se to téměř do puntíku podařilo. Opět přinášejí osvěžující kombinaci skákání, střílení a řešení jednoduchých puzzlů. A přísady tohoto koktejlu míchají ve skoro dokonalém poměru.

Zamrzí pouze malý počet prostorových hádanek, které mi vždy spolehlivě osvěžily zážitek z hraní. Koncept skákání a střelby zůstal od minule až na jednu novinku nepozměněn. Tou novinkou jsou stealth prvky, kterými se lze v některých případech vyhnout přestřelce s přesilou nepřátel. V praxi to funguje tak, že se nepozorovaně připlížíte za nepřítele a stisknutím správného tlačítka ho v tichosti (a velmi efektně) složíte na zem.

Hráč občas neví, na co má zírat dřív

Tento plíživý styl boje ale nelze použít pokaždé, a stává se tak spíše občasným zpestřením hratelnosti. Takže se nemusíte obávat, že by se z Nathana stal druhý Solid Snake. Zbraňový arzenál zůstal od jedničky prakticky nezměněn a i přes přítomnost stealth prvků mi přestřelky časem opět zaváněly stereotypem a označil bych je za největší slabinu hry.

Klasickou hratelnost dále rozšiřují různé svěží nápady, podobně jako byl v prvním díle vodní skůtr. V pokračování to jsou zejména útěky před různými dopravními prostředky nebo bortícími se mosty, které pouze přispívají k celkovému filmovému dojmu.

Verdikt

Na závěr nezbývá než pouze poznamenat, že diamant Uncharted se vrací zpátky, a to vybroušený takřka k dokonalosti. Opět přináší výbušnou hratelnost, která je vydatně podporována vynikajícím audiovizuálním zpracováním a skvěle dávkovaným příběhem s výborně napsanými dialogy. To všechno dohromady vytváří úžasný filmový dojem, který jen tak z hlavy nevymažete.

Uncharted 2: Drakes Fortune

Žánr: Akční/adventura
Vývojář: Naughty dog
Distributor: Sony
Multiplayer: Ano
Platforma: Playstation 3
Česká lokalizace: Ne
Doporučená cena: 999 Kč v platinové edici společně s prvním dílem

Hodnocení: ***** 90 %

  • Klady: osvědčený mix střílení a skákání, různorodé prostředí, filmové pojetí, dabing, grafika
  • Zápory: nedotažený stealth systém



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.




Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..