RECENZE: Humorná kniha Příběhy děda Posledy láká v každé době

Lenka Zajícová

Lenka Zajícová

3. 2. 2013

Kouzelný stařeček se rozhodne mírně poškádlit upjaté profesory gymnázia v Příbězích děda Posledy od známých autorů Jaroslava Žáka a Vlastimila Rady. Studentský příběh posloužil jako podklad pro starou dobrou filmovou klasiku Škola základ života a Cesta do hlubin študákovy duše.

Kniha posloužila také jako předloha k filmové komedii Škola základ života. Zdroj: reprofoto youtube.com

Vašíček přemluví své starší kamarády, aby si s ním zahráli hru na babu. Ten, kdo zbude poslední, dostane Posledu. Jeho přátelé si z něho udělají dobrý den, dají mu Posledu a rozprchnou se po okolí. Malý chlapec spřádá cestou domů nápady na pomstu, a tak si až po chvíli uvědomí, že ho pronásleduje malý vousatý stařeček s černou buřinkou. Kouzelný Posleda se s Vašíčkem vydá na půdu Reálného gymnázia Zbyňka Sašecího ze Zhoře, které je známé svým striktním jednáním se všemi studenty.

Ostatní profesoři mylně považují staříka za školního inspektora a neváhají mu splnit všechna jeho podivná přání. Ne všichni ale jsou s jeho novátorskými postupy smíření, zejména zlý kouzelník Labašta vyučující dějepis neváhá využít všech možných prostředků, aby získal svou moc nad ústavem zpět.

Vlastimil Rada a Jaroslav Žák společně vytvořili několik děl, jako veselou Bohatýrskou trilogii – Budulínek a Matlafousek čili Vzpoura na parníku Primátor Dittrich, kde se mladý chlapec se svým pejskem snaží utéct před rozzuřeným panem Hadrabou, Dobrodružství šesti trampů aneb Nové pověsti české a detektivní gangsterka Z tajností žižkovského podsvětí. Volným pokračováním Budulínka a Matlafouska byla Epopej z válek trampsko-paďourských s šesticí trampů, kteří se snaží dobýt okolí řeky Vltavy.

Příběhy děda Posledy Žák (obálka knihy)

Na skok do starých dobrých školních let

Humorista Jaroslav Žák pracoval ve svém životě i jako profesor a možná také proto dokázal přesně vystihnout manýry a útrapy studentského života. Příběhy děda Posledy se odehrávají na půdě Reálného gymnázia, které se řídí striktními normami a pravidly, které vznikly ještě za dob Rakousko – Uherska. Vše se odehrává v lehkém a nevtíravém humorném duchu, dokresleném černobílými ilustracemi, charakteristickými pro dvojici Rada-Žák. V roce 1938 pak známý režisér Martin Frič využil knihy jako podklad pro vznik dnes už legendární černobílé komedie Škola základ života.

Příběh mladého Vašíčka, který se snaží společně s Posledou změnit svět k lepšímu, se odehrává v napínavém tempu, které doplňuje nejedna humorná situace. Třeba když profesoři považují kouzelného staříka za školního inspektora a neváhají se nechat přemluvit na fotbalový zápas, ve kterém hrají studenti proti profesorům. Jazyková forma Příběhů děda Posledy využívá pár citací ze staročeštiny, které jsou příjemným zpestřením. Celý text je prošpikován výrazy ze zastaralého studentského slangu, který ale i dneska není těžké pochopit.

Ani kouzelné bytosti nechybí, mísí se tu jak realita, tak i magická sféra vyznačující se velkým množstvím neznámých tvorů, kteří jsou však do příběhu skvěle zapracováni a jejich působení osvětluje příčiny mnoha útrap studentů. Kniha má výchovný ráz, děda Posleda představuje dobro a profesor Labašta zlo. Dílo je vhodné jak pro mladé, tak i pro starší, kteří se chtějí znovu ponořit do víru studentského života.

Název originálu: Příběhy děda Posledy
Autor: Vlastimil Rada, Jaroslav Žák
Obálka: Lubomír Šedivý