RECENZE: Karetní hra Az-kvíz na cesty potěší nejen fandy televizní soutěže

23. 5. 2012

Nejen pořadu Az-kvíz by mohly školy závidět oblíbenost testování znalostí. Ne každý si troufne přímo do televize a pokud si k ní nemůže zrovna alespoň sednout, s novou hrou Az-kvíz na cesty už mu soutěž neuteče.

Ač se poprvé objevil v televizi před patnácti lety, pořad Az-kvíz dokazuje, že ještě nepatří do starého železa. Nadále se těší velké popularitě a nemá nouzi ani o soutěžící ani o diváky. Nový rozměr dala soutěži už před časem společnost Dino Toys a fanouškům ji zprostředkovala ve formě společenské deskové hry. Nyní hráčům nabízí ještě širší výběr, karetní Az-kvíz na cesty.

Tato hra jako by tvořila třetí stranu symbolického a pro soutěž tak typického trojúhelníku. Televizní, deskový i karetní Az-kvíz spojuje stejné téma, princip a velmi podobná pravidla. Maximální inspiraci svou předlohou nezapře ani jedna z vydaných her. Kdo pořad Az-kvíz zná, má do značné míry výhodu.

Az-kvíz na cesty s celým svým obsahem. Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

Vítězí vždy ten, kdo správně zodpoví různorodé otázky u vybraných políček a propojí tak tři strany trojúhelníku. Teď může někomu vrtat hlavou, kde se v karetní hře onen trojúhelník nachází a kam se vejde, když jde o poměrně malou věc. Tato záležitost je vyřešena důmyslně s pomocí bločku čtvercových papírků. Na všech najdou jedinci hrací pole nakreslené a co papírek, to jedna partie. Po použití stačí odtrhnout a klání může pokračovat.

Tvar plánků zůstává stejný, oproti velkému a televiznímu Az-kvízu však trojúhelníky postrádají barevnost a také jakékoli označení políček, ať už se jedná o čísla nebo písmena. Kvůli tomu se hra někomu může zdát nekompletní a nevěrohodná, avšak praktické hledisko zde jasně převažuje. Své úspěchy a fiaska si hráči do papírků formou předem dohodnutých symbolů zaznamenávají a jakákoli další výplň polí by akorát způsobila nepřehlednosti.

Jedinci tedy potřebují k partičce nějakou tužku, tu ovšem v krabici mezi komponentami nenajdou. Nepočítaje pravidla obsahuje obal celkem tři části. Zmíněný bloček, kostku a nezbytné otázky ve formě dvoubarevných karet -žlutých na straně jedné a modrých na druhé. Soupeři si vzájemně čtou otázky z té strany, na níž se nachází protihráčova barva. Kostka pak slouží k rozstřelu a boji o políčko, u nějž hráči neznali odpověď, ale dá se využít i pro určení čísla otázky. Podle pravidel si spoluhráči mají sice sami zvolit číslo od jedné do pěti, ale proč zbytečně nechávat jednu součást hry ladem.

Nechybí ani nápověda v podobě počátečních písmen odpovědi.

I s takto malým počtem komponent lze atmosféru Az-kvízu naladit poměrně snadno a věrně. Nechybí nápověda počátečních písmen odpovědí ani jejich celé znění. To najdou hráči napsané vzhůru nohama v dolním rohu karet. Podle situace si mohou soupeři hru více vyšperkovat a políčka si například vybarvovat modrou, žlutou a šedivou pastelkou. Ani zde, stejně jako v deskovém Az-kvízu, nemohou čekat zlepšovák v podobě přesýpacích hodin, ale náhrada měřiče času nepatří mezi příliš složité zádrhely.

Za určité minus by se dal považovat omezený počet předtištěných záznamových tabulek. Ovšem vezme-li se v potaz, že jinak a lépe by to stejně vyřešit nešlo a že v době dnešních technologií není problém si další plánky namnožit, tak vlastně o žádnou velkou nevýhodu objektivně nejde. Pro cestování je rozhodně lepší, když si hráči vezmou tužku navíc a budou si svá políčka zapisovat, než aby tahali jeden barevný plán a na něj pokládali určité malinké žetony. I kdyby šlo o skladnou a drobnou formu, stačilo by lehké drknutí a bylo by nejen po rozehrané partii, ale možná i po žetonech.

Správné odpovědi naleznou hráči obráceně napsané v dolním rohu karet.

Velký deskový a malý karetní Az-kvíz mají hodně společného, přičemž tím, čím se může pochlubit jedna hra, nedisponuje druhá a naopak. Deskový Az-kvíz je prostornější, barevnější a vzhledem k televizní předloze i věrohodnější, ovšem pro převážení je nepraktický a pro zkrácení chvíle na cestách vůbec nevhodný. Karetní Az-kvíz naopak působí na pohled méně okázale, ochuzeně a pro správný dojem vyžaduje více domluvy i dávku představivosti. Nicméně svůj účel nakonec splní také a ještě si jej lze zahrát v podstatě kdekoli a po velmi rychlé a snadné přípravě.

Odrazovat teoreticky může počet hráčů, rovnající se pouhým dvěma, ale nic nebrání tomu, aby jedinci postupovali s ostatními do pomyslného finále, případně se různě střídali. Přestože se výčet součástí, pravidel hry i jejích přínosů dá vyjádřit velice stručně, nepoukazuje to na žádné výrazné nedostatky. Ač jde pouze o procvičení znalostí a kombinačních dovedností se čtyřmi malými věcmi v nevelké krabičce, mohla by Az-kvízu na cesty závidět chytlavost nejedna složitá a komponentami překypující hra.

Název hry: Az-kvíz na cesty
Typ hry: Společenská, cestovní, karetní, vědomostní
Výrobce: Dino Toys