RECENZE: Karetní hra Timeline – Objevy dobře ví, že všechno má svůj čas

25. 7. 2012

Bylo dříve vejce nebo slepice? Na tuto legendární otázku sice karetní hra Timeline – objevy neodpoví, ale na spoustu dalších podobně položených ano. Jde o takové 3 v 1. O kombinaci zábavy, vědomostí a přehledu o čase.

Karetní Timeline – Objevy tvoří už druhý díl ze série, přičemž ten první nese název Timeline – Vynálezy. Obě hry, jež u nás vydává společnost REXhry, si navzájem nepřekáží. Objevy navazují na Vynálezy volně, takže nepodmiňují jejich předchozí vlastnictví, a i přes podobný systém se nestanou hloupou investicí, pořídí-li si hráč obě. Karty se dají dohromady zkombinovat a využít v rámci jedné partie.

Ta probíhá na základě velice jednoduchého principu. Hráči se snaží poskládat karty objevů, vynálezů a dalších událostí tak, aby vznikla chronologická časová řada. To, zdali jsou kartičky umístěny správně, se pozná po jejich otočení lícem nahoru. Zde se nachází totožný obrázek objevu jako na rubu, ovšem včetně letopočtu. Záležitosti dříve objevené se pokládají od úvodní karty směrem doleva, a ty pozdější směrem doprava. A pochopitelně, že do dokončení tahu, tedy do doby určení domnělé pozice, musí být objevy lícem a konkrétním rokem dolů.

Vyhrává ten, kdo se jako první kompletně zbaví své zásoby. K tomu mu postačí buď znalosti, nebo dobrý odhad. Hra skutečně není o ničem jiném než o trefování se do správného místa. S rostoucí řadou se stává určení pozice obtížnější, proto mají jedinci na začátku jistou výhodu a vyšší pravděpodobnost, že se nespletou. Ovšem některé objevy od sebe nedělí ani rok a záleží tudíž i na štěstí.

Vnitřek krabice vypadá elegantně. Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

S počtem hráčů se liší počet rozdaných karet. S více soupeři bývá nižší, avšak pravidla si zde může každý sám upravit podle libosti. Partie netrvá dlouho, ačkoli přesný čas opět závisí na účastnících a především na jejich šikovnosti. Tím, že krabička i karty nezaberou pro svou malou velikost příliš prostoru, představují výhodu pro převoz hry a její uskladnění. Samotná hra si však žádá více místa. Ani své karty soupeři nedrží v ruce, ale nechávají je rozložené před sebou, proto si Timeline přímo na cestách užijí jedinci těžko.

Zpracování na první ani na druhý pohled nemá chybu. Plechová krabička zaujme sama o sobě, ale ještě více její plastické vytvarování a elegantní vnitřek, jež připomíná úložiště prstýnků a jiných šperků. Také za kreslené obrázky se autoři vůbec nemusí stydět. Karty znázorňují svůj obsah tematicky, věrohodně, občas trochu ponuře působícím, ale vydařeným stylem.

Vlastence a odpůrce neustálého přejímání amerikanismů jistě nepotěší, že hře dominuje především anglický název. Tu českou část lze na obalu nalézt pouze po straně v malém a snadno přehlédnutelném provedení, což v určité míře ztenčuje okruh potencionálních kupujících. Neznalý člověk rozhodně nemusí ihned poznat, že Objevy obsahují také česká pravidla a že jsou přednostně určeny právě Čechům.

Některé objevy od sebe dělí pouhé roky

Náročný hráč by si možná mohl stěžovat, že se kromě data a sem tam titěrně napsaného objevitele nedozví nic jiného. Timeline se jistě dají zařadit do vědomostních her, ale úzce profilovaných, což nelze podrobit zcela negativní kritice. Absence více informací, komponent a variant zde přispívá k většímu spádu, rychlosti hry a zmíněné skladnosti. To představuje ideální kombinaci, nemá-li člověk zrovna čas či chuť připravovat a hrát složitou deskovku, nebo ji někomu vysvětlovat.

Pravidla korespondují s jednoduchostí systému a snad jediné, co hráčům může ještě vadit, je neustálá nutnost posunovat karty a občas celou řadu, zvlášť když objev patří někam doprostřed. V tomto případě se však příliš zlepšovacích návrhů nenabízí, snad jen dělat od začátku větší mezery mezi kartami.

Hra Timeline – objevy je pěkná, rychlá, naučná a lehká v obou smyslech. Může si ji užít od dvou do osmi soupeřů zhruba od osmi let, lze ji tudíž vzít i do početnější a co do věku různorodější společnosti. Snadný systém a značně obsáhlé zajímavé téma dohromady umožňují další pokračování série, jemuž tento druhý díl rozhodně nestaví zátaras.

Název hry: Timeline – objevy
Typ hry: Karetní, společenská, naučná, rodinná
Výrobce: REXhry