Deskové a karetní hry

RECENZE: Když je venku škaredě, Cestujeme po hradech a zámcích v deskové hře

Petra Vlková

Petra Vlková

18. 7. 2012

Hrady a zámky se dnes zdají méně dostupné. Školní výlety mají jiné programy a na ty soukromé často nejsou peníze a čas. Určitou satisfakci však nyní přináší hra Cestujeme po hradech a zámcích.

Prohlídky hradů a zámků mají své nezaměnitelné kouzlo, jež každý oceňuje jinou měrou (někdo vůbec). Ať už se však v tomto ohledu zařazuje člověk do jakékoli kategorie, deskové hře Cestujeme po hradech a zámcích od společnosti Dino Toys to nesnižuje potenciál k úspěchu. Může zaujmout odpůrce, přestože obsahuje mnoho historických a jiných informací, a stejně tak příznivce prohlídek, ačkoli nezahrnuje zdaleka všechny památky a nenabízí podrobnější náhledy.

Velkou roli zde hraje zajímavý systém, jenž se do značné míry podobá osvědčenému principu klasické deskovky Dostihy a sázky. Soupeřům se přidělí určitý peněžní obnos, jenž se v průběhu hry různě rozšiřuje a ztenčuje. Zároveň se jedinci snaží získat co nejvíce karet hradů a zámků a to nejen vzhledem k tematice hry, ale i kvůli jejich hodnotě. Obrázky hradů a zámků na konci partie vynáší body, stejně jako zbylé finance a investice do akcií. Vyhrává tedy ten, kdo získá nejvyšší počet bodů, čili se mu dařilo nejlépe hospodařit.

Mapa České republiky efektně vyplňuje plán hrací desky. Foto: Petra Vlková, Fanzine.cz

Hráči putují jednosměrnou trasou pořád dokola a přitom je jedna až dvě kostky posílají na různá místa. Mimo hradů a zámků například do hotelů a kempů, na brigády, do sázkových kanceláří a také do měst, kde si mohou jedinci leccos nakoupit. Pořídí-li si zde motorku, nebo později auto, nabízí se jim širší prostor pro taktizování, protože si již mohou vybrat, kterým číslem na kostce se budou řídit. Především tento aspekt, ale i jiné nutnosti rozhodování, boří prvotní domněnku, že hru až příliš řídí náhoda a nelze zde využít strategické myšlení.

Při cestování po hradech a zámcích si budou hráči opravdu často lámat hlavu, ale pouze v rámci partie a zábavy, nikoli při studiu pravidel. Ta působí přehledně, pochopitelně a soupeři je mohou číst klidně až při hře, aniž by se s nimi příliš zdržovali.

Přestože systém není složitý, vyznačuje se velkou rozmanitostí. Někdo by mohl namítat, že jde jen o kopírování staršího úspěšného principu, což se na jednu stranu nedá zcela vyvrátit, ale na druhou ani zkritizovat. Inspirace v povedených záležitostech nebývá nikdy na škodu, zvlášť když výsledek obsahuje přidanou hodnotu. Deskovka tedy do jisté míry evokuje jakési hradní dostihy, ale vzhledem k originální tematice, mnoha různorodým informacím na zadních stranách karet, smysluplnosti a celkové vydařenosti jí nelze co do hratelnosti nic vytknout.

Rozehrané cestování po hradech a zámcích

Mnoho hráčů určitě potěší, že peníze zde mají klasickou papírovou formu a v rámci hospodaření tudíž přispívají k reálnější atmosféře. Jejich grafická podoba, stejně jako obal hry, jsou přizpůsobeny nejnižší věkové skupině a pro starší jedince nemusí působit tolik lákavě. Zvláště nepoměrně velké hlavy a jednoduché obličeje nakreslené rodinky se zcela jistě nebudou líbit každému.

O kartách hradů a zámků se dá hovořit negativně pouze v jediném smyslu, že nepředstavují stoprocentně reálnou podobu a fotografie by nejspíše byly lepší. Ovšem jakožto kresby vypadají šlechtická sídla velmi povedeně a věrohodně a netřeba je zatracovat.

Z praktického hlediska lze pak spatřovat nevýhodu deskovky v tom, že má na první pohled nadstandardní velikost a objem. Nejenže tedy mohou hráči očekávat obtíže při převozu, ale v tomto případě i v rámci pouhého domácího uskladnění. Na obhajobu zde vystupuje fakt, že menší velikost hrací desky by tolik neumožňovala přehledné a geograficky správné umístění kreseb vybraných hradů a zámků do mapy České republiky. Ta tvoří nedílnou součást desky a chvályhodným způsobem doplňuje informace pro dané téma.

Cestování po hradech obnáší i další výdaje

Jak už bylo naznačeno výše, skalní nadšenec by mohl mít výhrady vůči omezenému počtu hradů a zámků. Avšak nač přehánět, zvláště je-li deskovka určena pro široké spektrum hráčů. Hrady, zámky a hospodaření s penězi se vyváženým způsobem doplňují, přičemž jedinci si užijí jak nabírání vědomostí, tak i trénink taktiky. Málokteré políčko něco striktně přikazuje, většinou nabízí možnost volby, zda jej využít nebo nevyužít, a na hodně akcí se dá předem připravit.

Hra Cestujeme po hradech a zámcích nenásilným a chytlavým způsobem nutí účastníky být ve střehu, neustále přemýšlet, využívat taktiku a strategii a přitom soupeře nevyčerpává. Ať již se jedná o komponenty nebo celý systém, představuje vydařené spojení jednoduchosti a propracovanosti, tudíž v rukou drží silnou zbraň vůči negativní kritice.

Název hry: Cestujeme po hradech a zámcích
Typ hry: Desková, rodinná, vědomostní, taktická
Výrobce: Dino Toys