RECENZE: Kladivo na čaroděje 3 – Kruté stroje vraždí lidi na potkání

9. 11. 2013

Ondrej-S-Necas-Kladivo-na-carodeje-3Tým pražských „paravyšetřovatelů“ vedený Felixem, či spíše jeho démonským majitelem, se ujal nového případu. Klaudie, Vincenc a Walter se diví čmuchání ve třech náhodných úmrtích, ale šéf je šéf. Čtyřka antihrdinů nemá název, zato první případ. Bezplatný. Objevuje podivné kryptogramy vedoucí k cennému tajemství i mořskému dnu. Felix dokonce dámu svých snů. Tedy, nočních můr.

Ilustrační obrázek k sérii Kladivo na čaroděje. Autor: Lubomír Kupčík

První dva svazky původní české literární série Kladivo na čaroděje mají svého bratříčka. Nevlastního, vzhledem k tomu, že se tvůrčího vedení po zakladateli Jiřím Pavlovském tentokrát na chvíli ujal Ondřej S. Nečas. Soukromá očka, která se díky/vinou zkušenostem i zvláštním schopnostem orientují na případy související s magií, konečně mohou předvést své schopnosti. Počáteční nadšení však dokáže velmi rychle zchladit boj o holý život.

Ondřej S. Nečas

Narodil se v roce 1978 v Blansku. Zejména jeho povídkovou tvorbu je možné nalézt na stránkách fantastických časopisů Pevnost a Ikarie XB i žánrových antologiích. Svou tvorbou zasahuje do sci-fi (Operace Picasso či Moře pláče pro královnu) i fantasy (Poslední ze čtyř, Zeranin pás), ale též na pomezí (Putování za Zázrakem Bergedonu). S oblibou kombinuje fantastiku s detektivním žánrem, díky čemuž vznikla roku 2007 jeho prvotina Případy hejtmana Ambrože. Mimo obvyklé téma zamířil příběh nazvaný O princezně trochu zakleté (2009).

Kříženci mořských příšer a sekaček mají pěkně ostré břity

Paranormální detektivové se zatím drží naživu a pospolu. Její lídr Felix ještě nevyřešil svůj vztah s peklem, ale zůstává sám sebou, což je taky vítězství. Klaudie, Vincenc a Walter tentokrát necvičí magické schopnosti. Zato trénují dedukci a logiku, přičemž si užívají typické policejní vyšetřování s vyslýcháním svědků či sledováním stop.

Měrou vrchovatou si zkoušejí nejen tápání v zavádějících detailech, ale i nebezpečí všeho druhu. Mezi záchranou na poslední chvíli a odkrýváním šokujících souvislostí si Felix zaskočí i na rande. Přestože jeho vyvolené chybí polovina obličeje, románek se tváří dost žhavě.

Pokračování nepřekvapilo a dostálo očekávání

obalka Ondrej S. Necas Kladivo na carodeje 3

Třetí díl cyklu s názvem Kladivo na čaroděje – Kruté stroje v lecčem navazuje na své předchůdce, ale v mnohém se od nich výrazně liší. Vzhledem k tomu, že se po Jiřím Pavlovském měl stát tvůrcem dalšího pokračování jiný autor, bylo toto první odbočení do jiného tvůrčího laptopu očekáváno se zřejmou zvědavostí. Zakladatel série přišel s poměrně celistvým úvodním příběhem, proto před navazujícími autory stála otázka, jak se s touto skutečností popasovat.

Jak fanoušci svérázných „hrdinů“ zjistí, ubírá se nový díl cyklu zatím relativně logickým a nadmíru bezpečným směrem. Někoho by mohlo napadnout přísloví o vlkovi a koze, protože linie Jiřího Pavlovského zůstala tak trochu ve vzduchoprázdnu. Je ale svým způsobem pochopitelné, že rozpracovaný příběh o tajemném nebezpečí, jež skupinu dalo dohromady, byl zanechán svému tvůrci.

Příběh Ondřeje S. Nečase pak zapadá do již vytvořené reality. Pohybují se v něm staré známé postavy „čaroděje z leknutí“ Felixe, hipíckého lúzra Vincence, egoistického nekrofila Waltera a sluníčkové jasnovidky Klaudie. Podobně se opět setkávají se zajímavou postavou démona, který má v hrsti detektivního vedoucího v hrsti.

Série pro volný čas pokračuje ve stejném tempu

Je asi pochopitelné, že se tato česká fantastická série nezbaví porovnávání se svým úspěšným předchůdcem, o nadnárodní agentuře Kovářů rovnováhy nazvaném JFK. Je ještě pochopitelnější, že se pokračování Kladiva na čaroděje, s dočasným odchodem Jiřího Pavlovského od klávesnice, zatím bude ubírat osvědčeným směrem jako zmiňovaný cyklus Miroslava Žambocha a Jiřího W. Procházky.

Proto je zřejmé, že čtenáře v jednotlivých epizodách dalších spisovatelů nebude čekat nějaký výrazný posun základního příběhu. Ostatní autoři budou postupně ztvárňovat svou představu o světě Jiřího Pavlovského, o charakterech i schopnostech jeho ústředních postav. Možná se téma tajemného magického spiknutí vrátí zase v dalším zakladatelově vyprávění. Vzhledem ke kompaktnosti prvních dvou dílů má tento předpoklad jisté opodstatnění.

Pokud se milovníci Kladiva na čaroděje obávali toho, že by mohli přijít o akční náboj či filmový způsob vyprávění, na něž byli z předchozích dvou dílů zvyklí, při četbě třetího zjistí, že není důvod. I třetí díl je zábavným odpočinkovým čtivem žánru městské fantasy vylepšený zasazením do kulis tuzemského hlavního města.

Příběh sám o sobě není příliš originální a čtenář se čas od času neubrání myšlence, že tohle už někde viděl nebo četl. Neotřelým spojením několika poměrně odlišných a nesouvisejících námětů se však stal zajímavým a úspěšným literárním experimentem.

Vzhledem k této skutečnosti, která pravděpodobně nezůstane v sérii ojedinělým jevem, a s přihlédnutím k velkému tematickému rozptylu prvních třech dílů tohoto cyklu, se fanoušci Kladiva na čaroděje asi mohou těšit na ještě zajímavější překvapení. Jejich zvědavost může ukojit již čtvrtý díl cyklu nazvaný Kladivo na čaroděje 4 – Sonáta pro Azazela.

Název: Kladivo na čaroděje 3 – Kruté stroje. Autor: Ondřej S. Nečas. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2013. Počet stran: 184. Doporučená cena: 169, e-shop Epocha 135 korun.

0