RECENZE: Kniha Kolo času – Oko světa R. Jordana je legendou zaslouženě

6. 1. 2013

Příběh mladíka Randa, jeho přátel Mata, Perrina a milované Egwain, začíná ve vesničce Emondova Role. Chlapci spatří strašidelného jezdce a následující noci na vesnici zaútočí trollokové, bytosti z legend. Naštěstí je nablízku čarodějka se svým Strážcem a útok odrazí. Obludy hledaly chlapce, kteří proto musejí odejít. Se vznešeným párem se vydávají na cestu do sídla čarodějek.

Literární cyklus Kolo času patří k té nejklasičtější fantasy., Autor: Luis Royo

Literární cyklus Kolo času patří k té nejklasičtější fantasy. Autor: Luis Royo

Literární cyklus té nejklasičtější fantasy odhaluje svůj první díl Kolo času – Oko světa. Kniha navazuje na samé kořeny tohoto žánru. Mistrně si dokáže poradit s odkazem jeho nejvýznamnějšího autora, Johna R. R. Tolkiena. Přestože se svět Roberta Jordana od Středozemě v mnohém liší, výpravnost obou fantastických eposů, spletitý děj, množství postav i nejhorší zlo číhající na jeho hrdiny jsou velice podobné.

Robert Jordan

Narodil se jako James Oliver Rigney Jr. roku 1948 v Charlestonu. Americký spisovatel a fantasta patřil k nejvýznamnějším představitelům epické fantasy přelomu století. Psát začal při rekonvalescenci zranění z Vietnamu. Vystudoval fyziku, chvíli pracoval pro námořnictvo USA a záhy se jeho životem stalo psaní. Díky němu poznal i manželku Harriet McDougal, a prožil život plný kouzel.

Debutoval dobrodružnou fikcí z 18. století The Fallon Blood. Pokračoval westernem Cheyenne Raiders, pak přešel k fantasy příběhu o Conanovi, poté k úvodnímu dílu nejznámější série Oko světa a deseti dalším (od Velkého hledání po Nůž snů). V roce 2007 podlehl těžké chorobě a jeho žena pověřila Brandona Sandersona dokončením série. Ohlasy The Gathering Storm a Towers of Midnight dokazují, že to bylo velmi šťastné.

Mladíci z vesnice v Dvouříčí, Rand, Mat a Perrin, narození v téže době, se chystají na tradiční oslavu. Spatří mizejícího temného jezdce a zanedlouho musí vesnice čelit brutálnímu útoku legendárních trolloků. Naštěstí je v místním hostinci ubytovaná čarodějka Aes Sedai Moirain s oddaným Strážcem Lanem. Ti vědí, že hlavním cílem oblud byli chlapci, a proto musejí odjet z rodného kraje.

Vesnici nakonec opouštějí i s Egwain, pomocnicí vědmy a milou Randa, i potulným kejklířem Tomem. Vydávají se do Aes Sedai za bezpečím pro mladíky, výukou magie pro dívku, dobrým příběhem a spojením volných konců pro všechny. Skupina je rozdělena, její členové potkávají zvláštní spojence a projevují se u nich nečekané vlastnosti. Honba začíná a vítěz získá celý svět.

Koho Temný chce, toho dostane?

Již po prvních několika řádcích je zřejmé, že hlavní postavy nejsou tím, čím se zprvu zdají být. Proč sedlák vlastní tak skvělý meč? Proč neprozradil svému synovi, že vlastně není jeho otec? Kdo je tedy Rand? Proč trollokové zaútočili na vesnici? Co hledá Aes Sedai v horské vesničce?

Zpočátku se zdá poměrně jasné, koho hledá Temný pán. Jistota se rozplývá tím zřetelněji, čím více se odkrývají schopnosti ostatních Randových přátel. Další postavy, jako je třeba vlčí muž Elias, v chlapcích probouzejí skryté vlohy, jež běžní sedláci nemívají. Bojové pokřiky prastarých vládců také obvykle nezní z úst poddaných. Všechny trápí podobné noční můry, které jim Stín posílá. Těžko říci, kdo je vyvolený.

Košatící děj, vzrůstající množství postav i zajímavá překvapení

Kniha začíná jako obvyklá výprava hrdinů, kterým pomáhají zkušenější, silnější a informovanější průvodci. Intenzivně se nabízí srovnání s Pánem prstenů, před očima jako by se odvíjel hobití útěk před Sauronem, stejně tak i zásah Aragorna či Gandalfa lze porovnávat s činy průvodců mladých hrdinů. Podobnost však nepůsobí rušivě, spíše vyvolává pousmání a letmou vzpomínku na trilogii i její svět.

Jordanův příběh je natolik svébytnou realitou s tak výrazně odlišným pozadím, že jej nikdo nemůže nařknout z opisování. Čtenáře uchvátí prolínání proroctví a minulosti s přítomností, jež ovlivní budoucnost. Banální útěk vesničanů se stane spouštěčem neobvyklých událostí s dopadem na celý svět. Objevuje se boj s tajemným zlem, hrdinové prchají a bojují s pochopy zla i s těmi, kdo by měli být na straně dobra, ale nejsou.

Stokrát stejně a přece jinak

Příběh je složen z tolika různých dějových linií a každá z postav prožívá své vlastní dobrodružství, že je to až neuvěřitelné. Boje v magií opředených ulicích ztracených měst, putování v říčním člunu, útoky v hostincích i obdobě cikánských táborů, běh po pláních s krkavci v zádech, to vše a ještě mnoho dalšího prožívají Jordanovy postavy.

A co víc, je jasné, že jejich strhující příběhy jsou jen úvodem k těm budoucím. Děj i prostředí je pojaté natolik velkoryse, realisticky a živě, že působí jako úžasný monumentální film. Oko světa je esencí toho nejlepšího, co se v žánru dá nalézt a co čtenáře přitahuje. Ve správných chvílích čtenáře mrazí, má slzy v očích nebo strachem stažené hrdlo v obavách o své hrdiny.

Také obálka od stejně legendárního ilustrátora Luise Roya nezůstává pozadu za literárním obsahem. Jediné, co by někomu mohlo vadit, je formát knihy. Mezinárodně uznávaný cyklus získal pevnou vazbu a důstojnou velikost. Ta je však poněkud neskladná. Avšak vzhledem k tomu, že kniha má i v tomto formátu rozsah téměř pět set stran, musela by se při zmenšení rozdělit minimálně na dvě takové. Proto se zkrátka Jordanově knize nedá vytknout vůbec nic.

Název originálu: The Eye of the World
Český název: Kolo času 1 – Oko světa
Autor: Robert Jordan