Horory, hororové knihy

RECENZE: Kniha Level 26 přináší Temná odhalení konce detektivní série

Dagmar Čechová

Dagmar Čechová

26. 11. 2012

Anthony E. Zuiker a Duane Swierczynski dostáli svému slovu a na knižní trh dodali poslední díl trilogie Level 26, tentokrát s podtitulem Temná odhalení. Steve Dark už zase honí sériového vraha, který je zcela jedinečný ve svém vražedném stylu. Otázkou je, jestli je i kniha tak  jedinečná, jak ji mnozí nazývají.

Nikdo už nebude tak nechutný jako Skřípal. Zdroj: reprofoto youtube.com

Steve Dark se ve službách tajné organizace pod vedením Lisy Graysmithové opět dostane na stopu vrahovi s extrémním chováním, které nazývají vrahy levelu 26. Prostě nepasují do běžných tabulek obludnosti. Tentokrát je to Labyrint – posílá hádanky, které vedou k odhalení další vraždy – místa, času i oběti. Poukazuje na zkaženost společnosti, ničení přírody, vykořisťování slabších. Bude i tentokrát Steve Dark natolik bystrý, aby ho chytil?

Ano, bude, ale to si určitě každý domyslí. Knihy série Level 26 se mohou bez uzardění zařadit po bok dalších thrillerů o sériových vrazích a nebudou mezi nimi nijak vyčuhovat. První díl možná nastavil laťku hodně vysoko – se svým Skřípalem, opravdu nechutnou pavoučí postavičkou. Ale i druhý díl se rozeběhl uctivým tempem, výpady dramatičnosti a chladnou vypočítavostí směrem ke svým souputníkům. A nejinak je na tom i poslední díl Temná odhalení.

Typický americký mesiáš

Labyrint je možná zajímavý vrah, nápad zpočátku působí originálně, jakmile ale člověk odhalí, že jde o dalšího „mesiáše“, který přináší spásu lidstva skrz oběti a apokalypsu, začne působit ohraně. Je nutné mu přiznat větší procento pozoruhodnosti než tarotovému vrahovi z předchozího dílu, ovšem ona drobná vada ve formě určitého poselství, které vrah přináší, kazí veškerý dobrý dojem z příběhu.

Zuiker, Swierczynski - Level 26

Je tedy jasné, že o objevném příběhu nemůže být ani řeč, ono se v tomto žánrovém tématu ale těžko hledá něco nového a šokujícího. Na druhou stranu je pravděpodobné, že čtenář od takové knihy nic moc nového čekat nebude. Kniha se vyznačuje dějem, který má spád a mnoho zvratů. Autoři objeví novou dějovou linii, aby ji upozadili a pak opět znovu ukázali a překvapili. Kniha se čte jedním dechem a není tohle právě tím, co se od takového díla očekává?

Do třetice… a furt nic

Již potřetí se setkáváme s bonusy v podobě videí. Je jen na čtenářích, zda se s nimi budou obtěžovat – děj neosvětlují, neposouvají dál, jen určité pasáže převádí do filmové podoby. Zajímavé, ale vysoce neužitečné. V dnešní technologizované době nebude problém si videa pustit ani v tramvaji cestou do školy. Ale pokud tak neuděláte, chybět vám nebudou.

Abychom to vzali kolem a kolem – Level 26: Temná odhalení je jednou z řady neoriginálních knih o sériových vrazích, které jsou ale čím dál tím populárnější. Na druhou stranu se od takového díla očekává, že půjde o brakovku, nebo méně hrubě – odpočinkovou četbu.

Lidé s menší tolerancí pro zvrhlosti či slabším srdcem si ale možná neodpočinou. Kniha tedy není žádná vysoká literatura, ale má všechno, co se od podobného žánru čeká. A to je to důležité.

Název originálu: Level 26: Dark Prophecy
Český název: Level 26: Dark Revelations