RECENZE: Kniha Magie spaluje přichází s novým žhavým dobrodružstvím

9. 1. 2012

Postupně se k nám dostává nová fantasy pentalogie a čtenáře doposud mohl navnadit ke čtení její počáteční díl. Na první pohled zaujme název, následně i obsah. Pokračuje ve stejném duchu i druhý díl s názvem Magie spaluje? Článek to poodhalí.

Hrdinka série Kate Danielsová, Zdroj: ilona-andrews.com

Ústřední postavou této magické série je od počátku neohrožená mladá bojovnice Kate Danielsová. Představu o tom, jak zhruba hrdinka vypadá, předem navozuje poutavý a reálně působící obal knihy. Ten až na detaily zároveň koresponduje s částí příběhu, tudíž jej čtenářům opět názorně přibližuje. V tomto ohledu se dá vytknout pouze zjevný nesoulad okolního místa, jenž ovšem na oko působí lépe, než kdyby se použila textu věrohodnější kresba.

Čtenář se poměrně rychle zorientuje v tom, kdo Kate je, čím se živí, v jakém žije světě, proč a proti čemu bojuje. Jistě o trochu rychleji, než jak tomu bylo v prvním díle. V druhé knize působí tyto základní údaje přehledněji. Své v tom pravděpodobně dělá fakt, že zvláště zezačátku se poměrně dost informací rekapituluje a blíže vysvětluje. Znalým příběhu to může trochu vadit, ale neochudí se ti, jež předchozí díl nečetli.

Kate Danielsová vs. fantasy tvorové všeho druhu

V knize Magie spaluje se to hemží mnoha tvory. Nechybí upíři, vlkodlaci a různí kožoměnci, přičemž spoustu dalších bytostí a kreatur ani nelze zobecnit. Přesto se nedá říct, že by příběh působil přeplácaně a lacině. Časově se odehrává v budoucnosti a místně v Atlantě, kde zcela běžný ruch velkoměsta a chod infrastruktury střídají nevyzpytatelné vlny magie, a to se pak nelze spoléhat na technologie. Kniha má tedy zajímavé moderní pojetí, jež si člověk s realitou sice nesplete, ale zároveň jej od dalšího čtení neodradí, ba naopak.

Čtete rádi urban fantasy? Máme pro vás další články

Příběh využívá určité známé prvky. Záhadné problémy, mnoho otázek bez odpovědí, průběžné komplikace. Hlavní hrdinka zvládá likvidovat jednu bestii za druhou, ale občas se ocitne až na pokraji smrti a tehdy jí nějaká dobrá duše vypomůže. Figuruje zde i několik přitažlivých bytostí opačného pohlaví, ale kdo čeká střídání hororového napětí s rozvlekle popsanými erotickými scénami, nedočká se. Okolo této zapovězené oblasti autorská dvojice knihy občas zakrouží, ale v principu prozatím využívá seriálový trend rádoby profesionálních jiskřících vztahů mezi kolegou a kolegyní. Jinými slovy udržuje čtenáře ve zvědavém tápání stylu: tak bude mezi nimi něco nebo ne?

Jeden fantasy román v milionu?

Nyní to nejspíše vyznívá tak, že v případě knihy Magie spaluje jde o tuctový fantasy román, který ničím extra nepřekvapí a čtenáře nezaujme. To se ovšem opravdu nedá říct. Příběh a jeho zápletky jsou dostatečně originální, kapitoly na sebe dobře navazují a vše má jak se říká hlavu a patu. Snad v žádné části se čtenář nad něčím nepozastaví s myšlenkou: to se sem nehodí, natož to je nuda. Velmi poutavý a čtivý styl něčemu podobnému nedovolí přijít v úvahu.

Kniha má silný potenciál k sobě čtenáře připoutat až do chvíle, než ji celou přečtou. Zároveň vyvolává hned několik druhů emocí, přes napětí a zvědavost po upřímný smích. V jednu chvíli čtenář možná uroní dojetím i nějakou tu slzičku, ale napínavé a vtipné pasáže naštěstí převažují. Oba autoři mají opravdu dobrý smysl pro úsměvné a jinak vydařené obraty.

Chybička se vloudí, ale celek výrazně nenabourá

Pokud tedy lze druhému dílu série něco vytknout, tak jen několik drobností. Z hromady vyvstalých otázek se jedna zdá nedořešená, respektive její vysvětlení opomenuté, a ostatní odpovědi získávají na konci příběhu možná až příliš rychlý spád. Pro příště by si též mohl dát korektor větší pozor na překlepy, jež mnohdy nejsou zrovna přehlédnutelné a dokáží čtenáři nevhodně rozptýlit pozornost.

Z jiného hlediska by se dalo polemizovat o následující větě: A vedle ní stojím já, která se neumí trefit z deseti metrů do cíle, ani kdyby byl veliký jako kráva. Ačkoli celkem vtipná fráze, tak nepříliš korespondující s dosavadním textem a duchem prvního dílu. Hned na začátku Magie mrtvých hrdinka skoro bezmyšlenkovitě vrhá nůž, jenž se na první pokus zabodne upírovi rovnou do krku. To přeci logicky o jistých trefovacích dovednostech svědčí, pokud by se tedy nechtěl někdo hádat o velkém rozdílu mezi vrháním nožů a střílením z kuše.

Až na těchto pár nesrovnalostí patří kniha mezi vydařené a velmi čtivé exempláře. Autoři, manželé Ilona a Andrew Gordonovi vystupující pod pseudonymem Ilona Andrews, hýří fantazií, kterou dokáží ventilovat šikovným a nijak složitým literárním stylem. Ani druhý díl nezklamal nadšená očekávání, tudíž tomu třetímu zajistil vynikající výchozí podmínky.

Název originálu: Magic Burns
Český název: Magie spaluje
Autor: Ilona Andrews