Horory, hororové knihy

RECENZE: Kniha Měsíční močál od H. P. Lovecrafta překoná vše, co nahánělo děs

Lenka Zajícová

Lenka Zajícová

6. 1. 2012

Měsíční močál Lovecraft (výřez z obálky knihy)V pořadí druhá sbírka hororových povídek Měsíční močál od amerického autora Howarda Phillipse Lovecrafta potěší každého fanouška nadpřirozena a tajemna. Proč bylo a pro mnohé stále je záhadami protkané dílo kontroverzní kouskem a v čem spočívá jeho jedinečnost?

Ztvárnění zakladatele moderního hororu H. P. Lovecrafta Zdroj: lovecraft.wikia.com

S Herbertem Westem jsem se seznámil na lékařské univerzitě, od té doby jsem byl jeho věrným společníkem a oddaným asistentem. Můj přítel se rozhodl zasvětit svou kariéru objevení látky, která dokáže znovu probudit k životu mrtvé. Své pokusy prováděl prvně na lékařské fakultě, později však jeho výzkum nenašel pochopení u vedení školy a Herbert musel najít jiné místo. Postupně se ukázalo, že hlavním problémem je nalezení dostatečně čerstvé mrtvoly, bez které úspěch nemohl být zaručen.

Následně můj přítel Herbert vynalezl balzám, který měl tomuto úskalí zamezit a šťastnou náhodou u něho dostal infarkt náhodný pocestný. Následný pokus se podařil, ale mě už do smrti bude pronásledovat výkřik mrtvého: „Odstup, ty proklatý zlatovlasý ďáble – a nepřibližuj se s tou zatracenou jehlou!“ Z mého přítele se začalo stávat monstrum, ale odplata na sebe nenechala dlouho čekat.

Americký spisovatel H. P. Lovecraft patřil už od minulosti k hodně diskutovaným autorům, jeho díla mnozí zatracovali pro jejich povahu a nevšednost. I v této době však měl svou hrstku příznivců, po autorově smrti bylo jeho celoživotní dílo zcela rozdupáno soudobými kritiky. Později však jeho popularita začala stoupat a dnes patří k průkopníkům hororového žánru, přičemž některé z jeho příběhů, jako Prokletý dům, se staly později inspirací pro slavné hrůzu nahánějící filmy.

Lovecraftovo dílo bylo vydáno ve čtyřech svazcích, z nichž Měsíční močál je v pořadí druhým. Jednotlivé příběhy byly uveřejněny a vydány za autorova života v různých magazínech a časopisech, jako The National Amateur nebo Weird Tales. Pro potřeby vydání knihy tak byly krátké povídky seřazeny podle data vzniku. Měsíční močál se řadí do období 1921 až 1925 a obsahuje celkem 21 příběhů, čemuž odpovídá i styl a forma jazyka užitá v celém díle. Mnohdy si lze všimnout archaického slovosledu.

Jednotlivé příběhy mají jedno společné, napínavou zápletku, která postupně graduje až do úplného konce. Hlavní hrdina málokdy zapomene sdělit hned ze startu náznak osudu jeho blízkého či přítele. Co se však doopravdy stalo a popis jednotlivých hrůz, se čtenář dozví až později. Mnohdy je konec natahován až k prasknutí, ale rozhodně to nijak neuškodí, a nedá se říct, že by se člověk při čtení nudil.

Většina příběhů je hororového charakteru, jako Bezejmenné město, Měsíční močál, Ti druzí bohové, Hudba Ericha Zanna, Iranonovo hledání, Ex oblivione a další, ve kterých prožívají hlavní aktéři nezapomenutelné, strachem poznamenané chvilky. Vše je ještě o to děsivější, že všechno vypadá ze začátku zcela nevinně, jenom jako další babská povídačka. Až postupně se však ukazuje pravá stránka věci.

Ne ale všechny povídky jsou hororové, Sladká Ermengarda dokáže odlehčit celkovou atmosféru a děs nahánějící ráz knihy. Příběh o nepříliš hezké, leč bohaté dívce vtipně vystihuje i současnou dobu, kdy často hlavní roli hrají peníze.

Dílo by nebylo kompletní bez dokreslujících černobílých ilustrací Františka Štorma a poznámek k jednotlivým povídkám, uvedených na konci knihy. Jednotlivé příběhy jsou většinou kratšího charakteru. Měsíční močál je vhodný jak pro starší, tak i pro mladší dospívající čtenáře, kteří potřebují uniknout od uspěchaného světa a ponořit se do napínavého a strhujícího příběhu.

Český název: Měsíční močál
Autor: Howard Phillips Lovecraft
Překlad: Věra Frydrychová a kol.