RECENZE: Kniha Okouzlená nocí okouzlí novými nesmrtelnými bytostmi

Adriana Pavliková

Adriana Pavliková

18. 8. 2014

Okouzlená nocí je kniha o lásce a důvěře. Kate Mercierová se po smrti rodičů přestěhovala do Paříže. Truchlí a okolo svého srdce postavila vysokou zeď. Přesto je tu šance, že se najde někdo, kdo si k němu najde cestu.

Výřez z originální obálky knihy Die for me. Zdroj: nakladatelství HarperTeen

Okouzlená nocí je první román z fantasy trilogie nazvané Revenanti od Amy Plum. Kromě emocí a krásného prostředí si autorka pro čtenáře připravila i zbrusu nové bytosti. Revenanti jsou směsice zombie a šarmantních upírů. Nelibě řečeno krásné chodící mrtvoly, které zachraňují životy lidem kolem sebe.

Amy Plum

Je americká autorka, která vyrůstala v Birminghamu. Brzy se pustila do cestování a studií. Přes Chicago a New York se pak odebrala do Evropy. Věnovala se historii umění a angličtině, které studovala v Paříži a v Londýně. Předtím než se začala naplno věnovat psaní, učila angličtinu na univerzitě v Tours. Nyní žije znovu v Paříži se dvěma dětmi. Její knihy Okouzlená nocí (Die for Me), Until I die a If I should die byly přeloženy do jedenácti jazyků a poznaly velký mezinárodní úspěch. Jedná se o trilogii, kterou navíc doplňuje dvouapůltý díl.

Kde jinde se zamilovat nežli v Paříži?

Žádné místo v moderním světě snad neokouzlí tolik, jako Francie. Navíc bychom stěží našli další město tak nádherné, jako je Paříž. Proto se také děj tohoto příběhu odehrává právě tam. Stačí ale krásné prostředí a výborně vykreslené detaily atmosféry k tomu, aby byl příběh poutavý, čtivý a originální? Odpověď se zdá být jasná. Ne. Ale v případě Amy Plum a jejího vytříbeného jazyka jsou momenty, kdy se zdá, že nedostatky zápletky mohou být v tomto případě lehce opomenuty.

Když hlavní hrdince Kate zemřeli rodiče,nechala svůj starý život za sebou a začala nový u prarodičů v Paříži. Jediným způsobem, jak se povznést nad bolest ze ztráty, je pro ni útěk do světa knih a umění. Dokud nepotká Vincenta. Kate se odhodlaně snaží vzdorovat jeho šarmu, který by mohl rozmrazit její srdce a učinit ji zranitelnou. Jak dlouho jí snaha vydrží, se dozví každý, kdo knihu přečte až do konce.

Obálka knihy Okouzlená nocí. Zdroj: nakladatelství Motto

Všichni vědí, že Francie jakožto kolébka slova cliché nebývá nejlepším prostředím, když se autor snaží být originální. Stejný problém totiž nacházíme i v tomto příběhu. Kate, hlavní hrdinka, se v podstatě po celou dobu příběhu chová jako turista v zemi pohádek. Jediné, co ji zajímá, je povrchní krása. Jestliže má přece jenom při svém bloumání po muzeích a posedávání po kavárnách hlubší myšlenky, čtenář to rozhodně nezaznamená.

Když v cizím jazyce, tak pořádně.Amy Plum sice čtenáře okouzlí působivým a čtivým jazykem. Bohužel i tady je pár výtek, které musí být zmíněny. Chyby ve francouzských slovíčcích zde bohužel nejsou výjimkou. Dělat chyby ve francouzštině v příběhu, který se odehrává v Paříži, navíc v knize psané osobou, která ve Francii strávila několik let, je přinejmenším úsměvné. Tak například hned první francouzská průpovídka v knize: Allez, file! nejenom nutí myslet na filety. Místo míněného Běž, holka! z povzbuzení vzniklo něco jako Vytvořte řadu! Jestli se jedná o chybu přímo autorčinu, nebo vznikla během překladu, je k zamyšlení.

Správná romantika se správnými lidmi

Pokud někdo tuto knihu čte se zaujetím, je to kvůli milostnému příběhu. Nejde o klasickou lásku dvou příliš mladých lidí, kteří zkrátka nemohou být spolu, protože jim to osud nedovoluje. Amy Plum si pohrává s klasickými možnostmi volby v životě obyčejného člověka a nastiňuje následky jednotlivých rozhodnutí.

Na jednu stranu se Amy Plum drží klasického schématu: nejistá dívka a záhadný nádherný objekt jejího zájmu. Dále nesmí chybět překážka, která jejich vztah komplikuje, ale „pravá láska“ hory přenáší. A pak také ta záhadná jiskra, která způsobuje, že jde hrdinka do kolen pokaždé, když se ti dva dotknou.

Na stranu druhou milostné zápletce a její kvalitě napomáhá skvělé vykreslení vlastností postav. Všechny mají svůj vlastní život a dohromady tvoří skvěle fungující mechanismus akce a reakce. Kate je úžasně žárlivá a nerozhodná. Také má však velice nízké sebevědomí, jako jsme to už viděli u tolika dalších hrdinek současných dívčích romancí.

Vincent na druhou stranu ví, jak si stojía je ochotný mnohé obětovat. Kdo by ale čekal Vincenta jakožto prince z pohádky, který svou princeznu raději opustí, než aby jí svým bytím ublížil, může být překvapen. Vincent je sice nádherný nesmrtelný chlapík s nádhernými nesmrtelnými kamarády, sebeobětování k jeho vlastnostem ale nepatří.

Stránky doslova nabité emocemi

Fantazii se meze nekladou, a tak tu máme nový druh nesmrtelných. Revenanti a jejich životy jsou dobře promyšlené. Mohlo by se zdát, že logika, kterou se řídí jejich život a fungování těl je nejasná. Ve skutečnosti má ale pouze drobné chybičky, nad kterými se hned tak někdo nepozastaví.

Román Okouzlená nocí se však nenechal převálcovatpodivností své nadpřirozené stránky. Vše vyrovnává důvěryhodnými emocemi a střízlivým vykreslením vztahu mezi sestrami. Mezi Kate a její sestrou funguje obdivuhodná dynamika. Jsou obě jedinečné, velice odlišné a mají se rády. Vždy je tu jedna pro druhou. Tato pomocná sesterskázápletka je příjemnou změnou oproti běžným jedináčkům nebo hrdinům, kteří mají mezi sebou a svými sourozenci příliš velký věkový rozdíl.

Autorka věnovala tuto knihu své matce, která zemřela, a Amy Plum na ni myslí každým dnem. Poznala tedy smutek, otupělost a bezmoc, které takový člověk prožívá. Fakt, že autorka sama pocítila stejnou ztrátu jako hlavní hrdinka, propůjčuje knize velkou dávku věrohodnosti.

Příběh/nepříběh, který je plný nesouladu

Skoro se dá konstatovat, že autorka staví na rozporech. Jakoby si říkala, že tenhle povedený nápad vyrovná dalším, který raději ani neměl být napsán. Stejné je to prakticky ve všech aspektech knihy. Příběh sám o sobě vlastně nic neříká. Skládá se z realistických momentů, opravdových pocitů. Čtenář si dokáže dost dobře představit, jak se Kate cítí. Dohromady se zápletkou to ale působí strojeně.

Originální obálka knihy Die for Me. Zdroj: nakladatelství HarperTeen

Děj je pomalý, ale poměrně originální. I přes veškerá plus však nedrží tak úplně pohromadě.  Je roztříštěn do jakýchsi segmentů, které nejsou vidět na první pohled. Čtenář si je uvědomí, teprve když knihu odloží a někdo se ho zeptá, o čem byl jejípříběh. Zjistí, že není schopný odpovědět, aniž by se do dějezamotal, nebo podal naopak pouze primitivní odpověď o třech jednoduchých větách.

Většina čtenářů bude nejspíš pocházet z řad ženského pokolení. Dotyčné knihu vezmou do ruky jako další romanci pro mladistvé a odloží ji se smíšenými pocity. Příběh, stejně jako mnoho dalších z řad románů pro mladé, zakládá spíše na rozvoji osobností postav nežli na rozvoji působivé zápletky. Většina událostí tak závisí na interakci lidí místo posunu v zápletce a objevování nových informací. Jak už bylo řečeno, příběh a všechny jeho aspekty jsou rozporuplné a proto jsou rozporuplné i názory čtenářů. Jestli se vůbec k něčemu přikloní, to už záleží na každém.

I přes všechna cliché, která se v knize objevují a zjevnou inspiraci dalšími romány pro mladé, si Amy Plum udržuje originalitu a příběhu dodává šťávu svou vlastní osobní zkušeností. Ať už mluvíme o Paříži, nebo emočních prožitcích hlavní hrdinky, autorka vše tlumočí svým osobitým jazykem a její tvrzení jsou věrohodná. Datum vydání dalších dílů však zatím není známo.

Autor: Amy Plum; Název knihy: Okouzlená nocí; Překlad: Tomáš Novotný; Rozměr knihy:125 x 195 mm; Forma: brožovaná; Vydal: Nakladatelství Motto; Počet stran: 320; Cena: 289 Kč

5