RECENZE: Kniha Vyhlídka na věčnost. Co nám Kulhánek přinesl tentokrát?

5. 2. 2012

Již je to nějaký ten pátek, co vyšla nejnovější kniha z dílny Jiřího Kulhánka pojmenovaná Vyhlídka na věčnost. Název lehce odráží dobu čekání na její publikaci, protože od poslední knihy Stroncium uběhlo několik let.

Vyhlíželi jsme dlouho. Přesto jsme se Vyhlídky na věčnost dočkali Autor:Jan Doležálek

A přestože byla kniha napsána během měsíce (1.11.2007 – 29.11.2007), jak popisuje sám autor, na její vydání se čekalo až do roku 2011.

Kniha se vrací k zažitému stylu po nepříliš vlídně přijatém Stronciu (ale co si budeme povídat, Kulhánek je Kulhánek a jeho nejhorší kniha stále patří mezi jedny z nejlepších v českém sci-fi repertoáru) a také poodkryje několik nejasností a tajemství z knih předešlých.

Dozvíme se tak například, co je vlastně zač Kocour, Stín démona nebo kolik je pravdy na tom, jak vypadá peklo. Kulhánek v tomto směru čerpal z Dantova pekla, dalo by se říci, že některé prvky i z knihy Asfalt (Štěpán Kopřiva).

Jak pravidelní čtenáři Jiřího Kulhánka jistě vědí, hlavní hrdina bývá dost často na jakési metaforické houpačce – brání se, útočí, přijdou lepší protivníci – brání se, lépe se ozbrojí – útočí. A tak stále dokola, dokud se nestane tím nejlepším z nejlepších. Ve Vyhlídce na věčnost tomu není jinak, s tím rozdílem, že hlavní hrdina je ostřílený zabiják již od začátku (jako například v knize Noční klub) a poté už se jen zlepšuje.

V čem je nová Kulhánkova kniha jiná?

Velkou inovací je již zmíněné peklo. Od upírů, kyborgů, cest časem a apokalypsy (která nás v této knize ovšem také nemine) se najednou dostáváme k démonům. A co veškerý děj vede do ještě větší absurdity, jsou nacistické zombie. Kolikrát jsem se někomu snažil příběh převyprávět a všichni pouze vrtěli hlavou. Sám jsem musel uznat, že děj obecně zní jako neuvěřitelná směsice všech možných prvků béčkových hororů.

Upíři bojující s Druhou rasou uprostřed zkázy světa, již způsobují zmíněné nacistické zombie, které ne a ne zůstat v hrobech, Strýčkové (pobočníci Hitlera, z něhož se stane jeden z démonů pekla, nad kterým převezme vládu) a konspirační organizace Distribuované banky. To všechno se vzalo, hodilo do pomyslného mixéru a vyšlo nám cosi, co překvapivě až moc dobře funguje. Každý, kdo vezme do ruky knihu od tohoto autora, nečeká žádnou hlubokou myšlenku, čeká akční nářez, který vás posadí do židle a nepustí po dlouhou, velice dlouhou dobu – a o tom celá tato kniha je a svou úlohu plní na 100 %.

Představte si, co by se asi tak stalo, kdybyste byli velice bohatí a vaším koníčkem by bylo lovit lidi po celém světě, především slavné záporáky. Například Usámu bin Ládina. Anebo třeba Lucifera. Přesně tohle napadlo sira Henryho, jenž odhalil vstup do pekla a s hi-tech výbavou se rozhodl tam jít ulovit hlavouna všech zlých. To se nakonec podaří a Trůn bolesti, ze kterého pan L poklidně vládl peklu, bude pokropen lidskou krví jednoho člena výpravy. Jelikož démoni smýšlí trošku jinak, nikoho nenapadne sebrat kýbl s mopem a vytřít to, raději je napadne, že na trůn již nemůže usednout nový démon, což vyeskaluje až do výše zmíněné apokalypsy.

Kniha se neustále posouvá dál, přestože začíná zhruba v polovině děje a zbytek se dozvídáme retrospektivně. Pro čtenáře především Nočního klubu bude jistě nesmírně zajímavá a poutavá. Především změna sexuální orientace přenádherné Karolíny, zjevení Tobiáše, zmíněného Kocoura a obecně celého upířího klanu Hashimoto.

„Co ty jsi jen za člověka? Před chvílí tě roztlučou na kousky – a ty ne, nevoláš, neprosíš o pomoc, jen myslíš na smlouvu – ve dvou kopiích! – a jak ji dodržet – jak mě dostat až sem! A když už je úplný konec, zas neškemráš a jen myslíš na ty své holky, a jak to bude fajn být mravencem…! Tys Převozníkovi vážně rozbil hubu?“

Lucifer alias Devlin, Vyhlídka na věčnost

Největším tahounem příběhu jsou ale především charaktery postav. Jak je u Kulhánka zvykem, hrdina je cynický a bezcitný (i když ne tak bezcitný, jak by si přál) a dle mého názoru se nejlepší postavou stane samotný Lucifer, neboli Devlin, jak si jej hrdina ke konci knihy přejmenuje. Devlin prostě nás Čechy nemůže vystát, a především ty, kteří ve chvilce smrti myslí jen na ženské, smlouvu s paragrafem ve dvou kopiích a na to, jak bude skvělé se znovu narodit jako mravenec.

Název: Vyhlídka na věčnost
Autor: Jiří Kulhánek
Obálka: Jan Doležálek