RECENZE knihy: Amanda Hocking, Kroniky Kaninu – Křišťálové království

6. 3. 2018

Uprchlici Bryn neprávem obvinili ze zrady a vražd. Pro bojovnici za štěstí Kaninu nemůže být nic horšího. Proto se možná spojí s Blackem, jiným hledaným a úhlavním sokem. Třeba spolu domluví alianci pro boj se skutečným nepřítelem všech trollů.

Finální svazek literárního cyklu talentované autorky zejména young adult románů, Amandy Hockingové, se dostal až na pulty tuzemských knihkupectví a uzavírá sérii zajímavého vyprávění prodchnutého intrikami v nejvyšších patrech vlády trollích kmenů. Oproti předchozím dílům čekají hlavní postavy nejen završení příběhu, ale i mnohem krušnější problémy, vražednější boje a nejedno těžké rozhodnutí nebo ztráta.

Třetí díl série urban fantasy Kroniky Kaninu (Příběhy ze světa Tryllů), která líčí trnitou a nebezpečnou cestu za svobodou i spravedlností, potěší také domácí milovníky fantastiky ze současnosti. Závěrečné vyprávění s podtitulem Křišťálové království staví před mladou stopařku Bryn i další příslušníky Kaninců, Skojarů, Tryllů, Omtů a Vittrů nutnost postavit se nejbezohlednějšímu zlu v jejich řadách, aby ubránili vlastní civilizaci.

Amanda Hockingová

Je americká spisovatelka paranormální romantiky pro mládež. Do roku 2010, kdy začala své knihy sama vydávat, napsala 17 románů a o rok později měla na kontě dva miliony dolarů. Je autorkou trilogie Svět Tryllů (Dědička, Rozpolcení, Boj o trůn) a dalších knih – Kroniky Kaninu (Příběhy ze světa Tryllů). Celá série – Mrazivý oheň, Políbená ledem a Křišťálové království, které již vyšly i u nás. Knihy vydala vlastním nákladem a poté, co se prodal (zejména jako e-book) více než milion jejích knih, je obdivována jako příklad úspěchu v digitálním věku. Narodila se roku 1984 v Austinu v Minnesotě a nyní žije v Rochesteru ve stejném státě a pracuje na dalších knihách.

Stopařka na útěku může spasit blízké a spojit trolly

Kaninská gardistka, Bryn Avenová, musela prchnout do lidského světa kvůli obvinění ze smrti přítele i vraždy skojarského prince. Obrátilo se proti ní celé království, ale získala překvapivého spojence – dřívějšího nepřítele Konstantina Blacka. Při cestě za svým očištěním a záchranou Kaninu se jejich říše ocitá v izolaci od zbývajících kmenů. Právě u nich hledají uprchlíci pomoc. Zatímco vyjednávají s panovníky dalších říší, prohlubují se jejich vzájemné city. Stále však mezi nimi leží nejedno tajemství.

Amanda Hockingová: Kronika Tryllů 3 - Křišťálové království

Naštěstí má Bryn přátele na těch nejméně očekávaných místech a pořád získává nové. Situace v kaninském království se mezitím horší mílovými skoky a milovaní zlatovlasé stopařky musejí čelit rostoucí hrozbě z vlastních řad. Navíc princ Kasper nezůstane poslední obětí obětí z vládnoucích kruhů. Vypadá to, že bitvu trollů již asi neodvrátí a ztráty budou více než tragické. I pro Bryn.

Poslední jednání boje o vládu nad Kaninem

Amanda Hockingová - Mrazivý oheň

Zdroj: knižní obálka

Třetí díl originální série městské fantasy pro mládež od Amandy Hockingové opět vezme milovníky literární fantastiky na výlet do světa, který jako by vypadl z oka jejich každodenní realitě. Něco se v něm ale přece jen liší, přebývají zde trollové – bytosti často podobné lidem vládnoucí některou z paranormálních schopností (mění barvu kůže, ovládají telekinezi i léčitelství, další se rodí jako obři nebo skřeti).

Trollové žijí ve čtyřech kmenech (část daleko na severu, jiní tajně mezi lidmi nebo v močálech), jež čtenáři v sérii postupně objevují a bez pojí je snaha nenechat se odhalit. To by se však mohlo změnit, pokud se jedni s druhými pustí do boje. Obyčejně spolu vycházejí, avšak hrozba útoku Viktora Dåliga (a dalších skutečných i domnělých nepřátel) Kanince přiměl k mobilizaci a dalším krajním opatřením, k nimž vyzývají také ostatní spojence.

Možná ale ještě není vše ztraceno a Bryn se podaří obyvatele kaninského království (mezi nimiž vyrůstala a má přátel) zachránit před jimi samými. Protože je oddaná stopařka v hlavním městě i v celé říši nežádoucí osobou, musí o pomoc žádat jinde. Zároveň je nucena ukrývat se před ostatními stopaři (kteří ji považují za nepřítele číslo jedna) a před Viktorovými lidmi. Naštěstí jsou i tací, kteří Bryn stále důvěřují a jimž může věřit i ona.

Bojovnice za pravdu je připravená ztratit vše

amanda-hocking-kroniky-kaninu-polibena-ledem

Závěr trilogie s podtitulem Křišťálové království se v mnohém podobá svým předchůdcům. Odehrává se ve stejném prostředí a čtenáři (možná spíše čtenářky, přestože třetí díl je o poznání akčnější, napínavější i dramatičtější než první dva svazky) se mohou těšit na setkání se známými oblíbenci i úplnými nováčky. Z nichž leckterý přispěje k vyřešení zdejšího nápaditého mocenského hlavolamu, když do sebe jednotlivé linie i zápletky pěkně zapadnou.

Mnohé se ale více či méně liší. Konečně se ukazuje, že do příběhu zasahují tajemné zločiny a intriky z daleké minulosti, ale že jej ovlivňují i současné události, které působí nečekané komplikace. Vyprávění se tentokrát pochlubí speciální magií, detaily týkajícími se trollího společenství i jednotlivých postav a nejednoho čtenáře snad překvapí relativně masivní i krvavě pojaté válečné střety (jež by mohly být trochu méně strohé a bez saténových volánků), k nimž vše od počátku směřovalo.

Autorka se zde opravdu neomezuje prostorově, dějově a kupříkladu ani v úmrtnosti hrdinů, protože finále vyprávění pojala nadmíru velkoryse v leckterých ohledech. Čtenáře čeká mnoho očekávaných i nečekaných zvratů, napínavého skrývání a plížení, dramatických akčních scén i nervózního očekávání, ale také milostných problémů a tragédií. Proto se ve finále Kronik Kaninu dočká prakticky každý fanoušek toho svého.

Příběh i rozuzlení Křišťálového království (i když čtenáře některé pointy asi nenadchnou) nepřesahuje většinou hranice young adult fantasy a v tomto ohledu nepřekvapí. Závěr trilogie přináší delší, dynamičtější, důležitější a dojemnější náměty i pointy vyprávění, než oba dva předchozí díly dohromady. Díky tomu potěší děj knihy ctitele série, autorky i žánru stejně, jako další výstavní pastelová obálka.

Český název: Kroniky Kaninu (Příběhy ze světa Tryllů) – Křišťálové království. Název originálu: Crystal Kingdom. Autor: Amanda Hockingová. Překlad: Jana Jašová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2017. Počet stran: 252. Doporučená cena: 299 korun.

5