Horory, hororové knihy

RECENZE knihy: Courtney Coleová, Nocte 2 – Verum: Pravda osvobozuje?

1. 7. 2018

Truchlivé probuzení stálo Callu téměř vše. Po zjištění, že kromě maminky oplakává i zbožňované dvojče, musí odjet k matčiným bohatým příbuzným a prokázat své psychické zdraví. Naštěstí je to jen dočasné opatření a provází ji sexy motorkář Dare.

Druhá kniha pozoruhodné young adult „trilogie“ Nocte (jež se dá označit jedním slovem jako šokující) potěšila své ctitele po relativně dlouhém čase. S ohledem na úvodní svazek je však dost pravděpodobné, že o to více jim udělá radost a nezůstane předchozímu dílu zhola nic dlužno. Originální spisovatelka, Courtney Coleová, nadělila knize další cizojazyčný titul, který skrývá podstatu celého nového vyprávění o Calle a jejích blízkých.

Záhadný, tísnivý, mnohdy až děsivý příběh nazvaný Verum (pravda) opět velmi naturalisticky líčí životní i psychické kotrmelce teenagerky, jež má za sebou vysoce traumatizující zážitky a trpí ošklivým rodinným zatížením. Kvůli tomu i díky temné mystické obálce je nasnadě, že i druhá kniha autorčina cyklu půjde ve šlépějích neradostného úvodního svazku. Děj sice přesídlil na o poznání příjemnější místo, ale hutnou atmosféru nedokáže rozptýlit vůbec nic.

Courtney Coleová

Vystudovala ekonomii, ale brzy zjistila, že to není taková zábava jako psaní, kterému se teď věnuje naplno. Ráda píše o lásce a také o těžké cestě, kterou si člověk musí projít, než lásku získá, protože jinak to za to nestojí. Žije na Floridě, věnuje se svému vlastnímu princi Krasoňovi a svým dětem. Miluje sochy andělů ze hřbitovů, děsí ji ptáci a už si ani nepamatuje, jakou barvu měly její vlasy původně. Nocte je součástí trilogie (další díly se nazývají Verum, Initum, Lux). Kromě ní má na kontě také série Beautifully Broken, The Cougar Chronicles, The Minaldi Legacy, The Bloodstone Saga a její spin-off série The Moonstone Saga, The Paradise Diaries a několik dalších knih (Princess nebo Guardian).

Pravdu je možné hledat i najít, ale nelze jí uniknout

Calla Priceová (Savageová) prožila strašlivou tragédii, jejíž dopady lze jen těžko předjímat. Vyrovnat se s bolestnou ztrátou by dívce měl pomoci odjezd na blíže neurčenou dobu. Proto opouští domov i otce a cestuje do Evropy, aby v luxusním sídle rodiny své matky hledala zbytky příčetnosti. Zde se má vyrovnat s odchodem dvou lidí, jež z celého srdce milovala. Autonehoda ji připravila o maminku a drahého bratra Finna. Ten však Callu tak úplně neopustil, stále se jí zjevuje a hovoří s ní, což nepomáhá dívčině vykolejené psychice.Courtney Cole: Verum

Uprostřed mrtvé nádhery dívku ničí ztráta, podivné vztahy místních i tísnivé události, kterých je v rodinném domě záhy svědkem i aktérem. Naštěstí má Calla také zde spřízněnou duši. Za oceán ji provází milovaný Dare/Adair DuBray, s nímž ale přicházejí další otázky, neblahá tušení a hříchy minulosti. Také problémového mladíka k sídlu i jeho obyvatelům poutají nečekané vztahy a nosí v sobě neradostné vzpomínky i strašlivá tajemství. Calla opět ztrácí křehkou jistotu a neví, co si o všem/ch kolem myslet. Realita ji osvobodí, nebo zahubí…

Hrůzným tajemstvím se daří i ve slunečních paprscích

Courtney Cole: Nocet 2 - Verum

Mystický příběh Courtney Coleové, znovu pojmenovaný lakonicky Verum, popisuje další nástrahy, které si pro nebohou Callu autorka uchystala. Tentokrát rozpolcenou hrdinku vytrhla z prostředí, kde vyrůstala a přinutila ji opustit posledního člena její rodiny, drahého rozvážného tatínka. Nešťastnou Callu k sobě do Anglie pozvali maminčini příbuzní – lidé, o kterých dosud neměla sebemenší tušení.

V minulosti s nimi dívčini rodiče přerušili kontakty a osamělá dívka se nyní v luxusním příbytku musí sžívat s náročnou Eleanor, tajemnou Sabine nebo loajálním Jonesem, ale také s Darem, který je zde (jako) doma a skrývá možná více tajemství než starobylá usedlost. Během (ne)dobrovolného pobytu, na jehož konci by Calla měla získat pohádkové dědictví, však musí odměřenou babičku ujistit o své způsobilosti a schopnosti nastoupit ke studiu na exkluzivní vysoké.

Je to náročný úkol, protože ji trápí prožitá ztráta, tamní prostředí i pokusy chůvy Sabine přesvědčit ji, že její pohled na svět není šílený. Ke všemu se nedokáže rozloučit s mrtvým Finnem a zdejší jistota (vztah s Darem) prochází krizí. On sám se netají tím, že před Callou ukrývá důležité informace i podrobnosti o vlastním životě. Proto se oba zamilovaní navzájem vzdalují a hrozí, že Calla nejenom ztratí šanci na oslnivou budoucnost, ale i sama sebe.

Nevědomost může být požehnáním, ale i smrtícím jedem

courtney-cole-initium

Milovníci tajemných, nejednoznačných i děsivých vyprávění si v knize Verum přijdou na své. Přestože jde znovu o příběh nesmírné lásky k bratrovi a milovanému muži, tím podstatným je snad ještě sugestivnější popis (někdy snad až příliš) vnitřního světa, obav a myšlenek dospívající slečny balancující na hranici mezi příčetností a šílenstvím.

Vyprávění je umocněné novými záhadami, strašlivými událostmi a detaily, polopravdami vyřčenými hlavními postavami, ale i formálním řešením textu. Užívání latinských výrazů a mnohonásobných opakování jednotlivých slov nebo vět opět zesiluje bezprostřední sdělení, ale podtrhuje i dramatičnost a dopad některých informací, nálad i atmosféry celého příběhu. Ani pokračování tajemného úvodního dílu nepřišlo o napjaté očekávání, tísnivost a hororové ladění prakticky celého děje, třebaže to čtenáři leckdy slyšeli již dříve.

courtney-cole-lux

Třebaže si čtenáři pomalu skládají dohromady některé vztahy či události, vzápětí jsou nuceni domněnky přehodnocovat a jen máloco v knize je skutečně takové, jak se zdálo jen před okamžikem. Příběh je zase dost úsporný v počtu účinkujících, přesto jsou v něm mnohá nečekaná odhalení. Ani v dalším dílu série Courtney Coleové nejde o popis četných dramatických událostí (tentokrát je jich snad ještě méně než v Nocte), ale o líčení Cellina vnitřního světa, v čemž se příliš neliší od svého předchůdce, i když tentokrát je to maličko na úkor děje a občas srozumitelnosti.

Navzdory tomu je svazek většinou poměrně napínavý a plný otázek i mučivé nejistoty, třebaže by se některé části daly poněkud zkrátit. Užijí si jej hlavně ctitelé trilogie, spisovatelčiných originálních nápadů a jejího způsobu vyprávění, ale i milovníci temných příběhů korunovaných nečekanou pointou. Ta byla díky závěru Nocte očekávána, přesto je turbulentní konec znovu šokující a opět přináší ještě více otázek než odpovědí. Na to jsou ale fanoušci zvyklí a podnítí to jejich fantazii při čekání na „třetí“ díl s názvem Initium.

Český název: Verum. Název originálu: Verum. Autor: Courtney Coleová. Překlad: Adéla Špínová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2017. Počet stran: 264. Doporučená cena: 289, zlevněno e-shop – od 209 korun.

4,7