RECENZE knihy: Drak bere vše – Hanina Veselá, Magnólie ve skvělé formě

4. 10. 2016

Magnólie skončila ve službách děsivého lorda Kirberga a plní samé lákavé úkoly. Třeba zaskočit na mořské dno pokecat s Bohyní hnusu a strachu, zatímco se zbavuje kolegyně nekromantky. Jenže rusovlasá telepatka krev a mlíko dělá věci po svém.

Milovníci domácí literární fantastiky mohli před časem uvítat již třetí díl populárního cyklu klasické fantasy o psioničce a osině v pozadí, Magnólii z Plaveny. Takhle z poloviny telepatka a napůl nekromantka nejde pro drsnou nebo drzou hlášku daleko a nebere si servítky při jednání s kýmkoli. Proto je otázka, zda se díky vyřídilce z více problémů vyvlékne, než do kolika ji ostrý jazyk dostane.

Naštěstí má přitažlivá zrzka z pera Haniny Veselé nejen pod kloboukem, ale také dostatek magických sil, sex-appealu a s postupujícím časem i dost zkušeností, aby si poradila s většinou trablů, jež ji na hrbolaté životní cestě přepadnou. Ve svém posledním románovém svazku, nazvaném Drak bere vše, má obdařená sexy dračice opět šanci předvést, že co ji nezabije hned, to ji klidně může vyřídit o chvíli později.

Hana (Hanina) Veselá

Narodila se v roce 1983 v Praze a zde žije až do současnosti. Tvrdí, že v sobě spojuje nepříliš konzistentní profese a záliby (jako je například historik, právník či literární autor). Nepíše jen beletrii, ale také knižní recenze nebo reportáže pro žánrový portál Sarden. Zviditelnila se sbírkou humorné fantasy Mrakulin grimoár a vážnějším románovým debutem z herního světa Asterion, Magnólie a démon. Kromě těchto děl má na kontě i další román Drak bere vše, novelu (Slza pro dračího pána), povídky v časopise Pevnost nebo v antologiích (Černé sny aneb Příběhy na nedobrou noc, Hry s příběhem, Marellion). Kromě psaní ji těší fotografování, cestování či rozšiřující se chov želv.

Pradávná magie v kraji za zrcadlem ovlivňuje i žhavou přítomnost

Nadaná telepatka Magnólie (Noly) si namlouvá, že se osamostatnila, jenže pouze vyměnila jednoho smrtícího týpka za jiného. Na palubě Dráčete brázdí Vnitřní moře a nechává si říkat paní Magna. V mořských hlubinách je prostředníkem nesmlouvavého šéfa a hlavonožčí Bohyně a při té příležitosti má pod hladinou nechat zajatou nekromantku. Jenže ať si Magnólie říká jakkoli, odmítá plýtvat magickým talentem a Delcante je ukáže jako cenný spojenec.

Hanina Veselá Drak bere vše

Nejen na písečku odporné bohyně, kde se Noly zmocní vražedného artefaktu (nebo on lapí ji), ale i mnohem později. Nejenže může telepatce pomoci osvětlit její minulost, ale dokonce jí i zachránit život. Magnólie se nedopatřením ocitá v zemi za obrazem, jenž by (již dávno) neměl existovat, stejně jako éteričtí Arvedané či Město bílých zdí. Tam je vržena bez šance na návrat či naděje na světlejší budoucnost. V neměnné třpytivé nádheře je zapletena do intrik vládnoucí rodiny a ještě má být svědkem návratu jejich dračího pána.

Magnólii jde o krk dokonce i v krajině zázraků

Pochybné mořské dobrodružství v dračích službách je jen prvním z malérů, do kterých se dostane plnokrevná hrdinka Haniny Veselé, jedné z nejvýraznějších tuzemských autorek literární fantastiky. Její výjimečná emancipovaná zrzka má mnoho společného s hrdinkami například Petry Neomillnerové či M. T. Majarové a spadá do trendu současné fantasy, v níž původní testosteronem oplývající ústřední hrdiny, kteří kosí nepřátele a zachraňují svět, nahrazují ženské postavy.

OBR: Magnólie a démon - Hanina Veselá

Obdobně jako jejich kolegové i dnešní hlavní ženské postavy jsou odvážné a od rány, sebevědomé a často magicky nadané či jinak výjimečné, sexuálně jsou dost aktivní a poměrně bez zábran. Na rozdíl od mužů si mohou dovolit projevovat se mnohem drzeji, protože ať jsou hubaté, jak chtějí, naivní pánové v nich vidí prvotně ženy, čehož postavy jako Magnólie hojně využívají, aby srovnaly síly.

Vnadnou psioničku determinuje nejasný původ i fakt, že se vždy musela spolehnout jen na sebe, proto je z ní drsňačka, co nejde pro nadávku daleko, užívá si života a plete mnohá srdce i hlavy. Utržené rány Magnólii pomohly vyrovnat se s kartami, jež jí osud nadělil (koneckonců karetní hra má v celém příběhu podstatnou roli) a všechny změny jí pomáhají v boji se zlem, kterému nakope jen ona či její blízcí, takže má opět prsty v osudu celého světa.

Čtenáři se ve třetím románu o nezvedené Magnólii setkávají s o poznání dospělejší (ale stejně prostořekou) a téměř o dvacet let starší hrdinkou, než jak se jim představila v knize Magnólie a démon. Za těch pár let, jež oba svazky dělí (vydání oficiálně asi tři roky, ale těžko říci, jak dlouho trvala kompletní tvorba), jejich autorka i hlavní protagonistka vyzrály a paní Magna je již někým jiným, než bývala Noly.

Smrt či konec světa může hrozit i ve městě, co neexistuje

Příběh s názvem Drak bere vše se po krátkém úvodu z větší části překvapivě odehrává v uzavřené realitě, kde jsou tamní obyvatelé magicky zachyceni jako hmyz v jantaru. Pradávní Arvedané v nejskvělejším z dávno zmizelých míst pokračují v životě bez cíle a bez budoucnosti. Jsou spokojení s daným stavem i s tím, kdo jim tento život poskytl, přestože je děsí k smrti a vždy sleduje pouze vlastní prospěch.

Marellion čtyři příběhy z asterionu Hanina Veselá Zbyněk Kučera

Pohoda končí, když se v tomto „akváriu“ objeví Magnólie, jež se obligátně jen snaží přežít, přesto se okamžitě zaplétá do nejživějších i nejvražednějších intrik. Nevědomky a bez vlastního přičinění uvede do pohybu nekontrolovatelné síly a bude třeba nejedné (i její) oběti, aby byly uklidněny, pokud vůbec. Opět se zaplétá do událostí započatých dlouho před jejím narozením, přesto vracejícím se tvůrcům i všem ostatním jako smrtící bumerang.

Autorka i tentokrát umně proplétá několik dějových linií i dávnou minulost s přítomností, odkrývá čtenářům nečekané souvislosti a živě popisuje fascinující místa (nejen kam noha smrtelníka obvykle za života nevročí) i další zajímavé detaily, které se týkají rozmanitých psionických schopností, magických předmětů nebo magie a odhaluje nejen tajemství týkající se dějin i světa, ale také minulosti samotné Magnólie.

Své vyprávění oživuje Hanina Veselá i novými životnými a charakterově barevnými postavami, některé dříve opuštěné hrdiny vrací do hry (dokonce k některým nutí čtenáře měnit postoj) a jiných se nerozpakuje zbavit nadobro. Vše uvedené přispívá k faktu, že Drak bere vše je napínavým, akčním, zábavným, vtipným a krapet lechtivým čtením, které nadchne fanoušky Magnólie a ostatní přinutí k tomu, aby si její příběhy dokoupili.

Český název: Drak bere vše. Autor: Hanina Veselá. Obálka: Roman Kýbus. Nakladatel: Mytago, 2015. Počet stran:552. Doporučená cena: 299 korun.

0