RECENZE knihy: František Kotleta, Poslední tango v Havaně – Sex a magie

8. 5. 2019

Bývalý akademik Tomáš Kosek se z paranormálního teoretika stal praktickým likvidátorem nadpřirozených trablů. Přišel o kámoše a na krku má hnusnou kletbu, ale před vlastním koncem si drží náskok. Vždyť magického svinstva je na(ne)štěstí stále dost.

Před časem dal o sobě znovu vědět relativně plodný a ještě o poznání oblíbenější autor nekorektní literární fantastiky pro dospělé, František Kotleta. Milovníci jeho osobitého brakově-brutálního stylu si tak mohou vychutnat návrat ke kořenům. V několika delších povídkách je čeká pokračování sexuální jízdy skrz vyšetřování zapeklitých nadpřirozených propletenců známé již z Příliš dlouhé swingers party.

Jak je patrné z lákavě znějícího titulu Poslední tango v Havaně, Kotletovy nejnovější knihy s Tomášem Koskem v hlavní roli, tuhle adrenalinovou četbu si užijí nejen skalní fanoušci bruntálského řezníka, ale zejména čtenáři milující cestování. Díky množství barvitých obrazů i jiných překvapivých detailů z více či méně vzdálených destinací se totiž lehce vžijí do napínavých vyprávění plných krve, magie, temného humoru i exotiky.

František Kotleta

Je autorem poměrně tajemným a o jeho životě se ví jen málo. Civilním povoláním je řezník, narodil se v Bruntále roku 1981. Jeho matka prý byla tanečnice, gymnastka i agentka CIA, jeho otcem snad Michail Gorbačov. Od šesti let vyrůstal sám, dva roky měl vinou záměny identit strávit ve věznici Heřmanice. Výsledkem duševních šrámů je i Kotletova debutová trilogie Bratrstvo krve s prequelem Vlci, stejně akční román Perunova krev, lechtivé povídky Příliš dlouhá swingers party, jejich pokračování Velké problémy v Malém Vietnamu a Posledního tango v Havaně, ale také bezútěšné postapo SPAD (Spad, Poločas rozpadu, Rázová vlna a Řetězová reakce), komiks Hustej nářez či sci-fi Poutník z Mohameda.

Nová várka detektivek okořeněných sexuálními rituály

Magický vyšetřovatel Tomáš Kosek se neohroženě vrhá do stále nových střetů s temnou magií i démony a neomezuje se pouze na starý kontinent. Ono mu ani nic jiného nezbývá, když by jinak skončil na velmi zlém místě a v Evropě jeho cílů k likvidaci povážlivě ubývá. Naštěstí má přátele na správných místech a ti bývalému akademikovi přihrávají jednu vražednou kauzu za druhou.František Kotleta: Tomáš Kosek 3 - Poslední tango v Havaně

Díky tomu si (ne)užívá dobrodiní nejen tuzemských, ale i zahraničních úřadů. Jak moc, záleží na tom, kolik balvanů oslizlých temnou magií si troufne nadzdvihnout. Sice postrádá zesnulé kolegy Horta a Gibsona, ale protože tak nějak mimochodem získal nové kumpán(k)y, není jeho ztráta prozatím likvidační. Stále jej totiž podporuje kámoška a šéfka na telefonu i jinde (Chlumská), bývalá kněžka lásky a přítelkyně (Dominika) i parťačka v kletbě (Eliška).

Kouzla jsou ostatně důvodem, proč je Tomáš nucen jet plnou parou vpřed na spanilé jízdě proti démonům a zlu v rámci domácí i zahraniční spolupráce, aniž by se ohlížel na všudypřítomné nebezpečí. Hrozba neodvratného konce je podstatně děsivější, než cokoli, s čím se musí on a jeho parta vypořádat.

Další kolo swingers party s démony i politiky má grády

frantisek kotleta_velke problemy v malem vietnamu

Poslední tango v Havaně poskytuje čtenářům další skvělou příležitost užít si vrchovatou porci netrpělivě očekávaných detektivně-pornograficko-paranormálních vyprávění. Třetí svazek v pořadí, inspirovaný univerzem Tomáše Koska a jeho o velmi speciální agenturou, se vrací ke svým povídkovým základům. Nejnovější kniha zmíněné série pro změnu opět vsadila na kratší vyprávění a byla to sázka vítězná na celé čáře.

Zatímco se totiž autorova premiéra ve Swingers party někomu mohla zdát jako lehce neuspořádaný sled příběhů držících pohromadě krví a zejména spermatem, havanská eskapáda je o poznání dále (i když ani tentokrát nebudou lidské výměšky nebo jiné tekutiny opomíjeny, jak lze dovodit z další Royovy luxusní titulky). Jedním z důvodů tohoto posunu může být skutečnost, že milovníky psané brutality a sexuálních experimentů po úvodním svazku cyklu již asi těžko něco překvapí, a mohou se soustředit na atraktivní příběhy.

Další příčinou se zdá být relativní zevšednění dříve šokujícího literárního stylu svérázného autora, za které mohou i Kotletovy další knihy následující po zmíněné sexuální exkurzi do bahna pražského podsvětí. Díky/kvůli nim pak tento způsob vyprávění přijali a oblíbili si také ctitelé méně extrémní fantastiky. Navíc se, spolu s rozšiřující se autorovou bibliografií i čtenářstvem, souběžně prohlubuje také literární um řezníka z Bruntálu.

Populární cyklus psaný krví i dalšími tělními tekutinamiFrantišek Kotleta:Příliš dlouhá swingers party

Akademik Tomáš Kosek, jeho víceméně utajená detektivní kancelář i vyšetřování propojené sexuální magií se za dobu své literární existence stali poměrně oblíbenými žánrovými veličinami. Ústřední hrdina s nezanedbatelným sexuálním apetitem i paranormálními zkušenostmi a vazbami je celkem sympaťák a stále při chuti i síle rozdat si to se zkorumpovanými politiky, démonskými útočníky nebo přitažlivými vojandami.

Proto v zatím poslední knize této série jeho fanoušky opět čeká prakticky vše, na co byli z tvorby Františka Kotlety (a zejména skloňované Party) zvyklí. Užijí si další tobogán akčních úniků z téměř neřešitelných paranormálních situací i ultimativních střetů tělo na tělo/ostří, vrchovatou porci (pro někoho skandální) erotiky, tajemných magických rituálů nebo létajících částí zkrvavených těl a jiných nechutných detailů.

Každý fanoušek také jistě ocení (krom šíleného tempa) ostře nabitý děj, hustou kadenci obvyklých cynických hlášek a (ne)jedno zajímavé překvapení. Co se formy týče, zatímco někoho snad odklon z jednolité dějové linky (Velké problémy v Malém Vietnamu) zamrzí, jiné Kotletovy ctitele několik kratších a různorodějších vyprávění o to více potěší.

Zdánlivě nepříliš související příběhy totiž mají ještě větší švih než dříve, odehrávají se v zajímavém prostředí, překvapí neobvyklými náměty i postavami a někdy také (opravdu) nečekanou pointou. Proto by nejnovější eskapády Tomáše Koska měly uspokojit všechny bez rozdílu a čtenáři ještě mohou přemýšlet, kdy a zda je čeká čtvrtý díl populárního cyklu, případně jaké formální či obsahové překvapení si pro ně autor příště vymyslí.

Český název: Poslední tango v Havaně. Autor: František Kotleta.  Nakladatel: Epocha (edice Fantastická Epocha) 2018. Počet stran: 328. Doporučená cena: 299, e-shop od 224 korun.

0