RECENZE knihy: František Kotleta – Velké problémy v Malém Vietnamu

2. 6. 2017

Tomáš Kosek pokračuje s Hortem a Gibsonem v paranormálním vyšetřování pro velmi speciální advokátní kancelář. Brzy se ale ukazuje, že nejnovější případ může být nad jejich síly. Přesahuje totiž nejen hranice naší české zemičky, ale i života a smrti.

Ve druhé polovině minulého roku se fanoušci osobité literární tvorby Františka Kotlety dočkali pokračování jeho adrenalinové jízdy z roku 2014 výstižně nazvané Příliš dlouhá swingers party. Ze samotného titulu povídkové sbírky je evidentní, jakým směrem jsou tamní příběhy zaměřeny, a zdání čtenáře neklame. Pornograficky laděná detektivní vyprávění jen přetékají nejrůznějšími tělními tekutinami, ale nad krví a vnitřnostmi sperma naprosto vede.

Vzhledem k tomu, že milovníci autorových příběhů jsou na podobné zaměření zvyklí a mnozí jej i očekávají, také pokračování se od tohoto směru příliš nevzdaluje. Krátké příběhy jen vystřídal román pojmenovaný Velké problémy v Malém Vietnamu. Čtenáře nejprve vezme na výlet po Evropě, aby je záhy vrátil do ztemnělých pražských ulic. Tam zjišťují, že při magickém pátrání jde často o život a ještě spíše o samotnou duši, obzvláště v boji s démony.

František Kotleta

Je autorem poměrně tajemným a o jeho životě se ví jen málo. Civilním povoláním je řezník, narodil se v Bruntále roku 1981. Jeho matka prý byla tanečnice, gymnastka i agentka CIA, jeho otcem snad Michail Gorbačov. Od šesti let vyrůstal sám, dva roky měl vinou záměny identit strávit ve věznici Heřmanice. Výsledkem duševních šrámů je mimo jiné i Kotletova debutová trilogie Bratrstvo krve s prequelem Vlci či ve stejně akčním duchu pojatý román Perunova krev, lechtivé povídky Příliš dlouhá swingers party i jejich románové pokračování Velké problémy v Malém Vietnamu nebo surově bezútěšný postapokalyptický SPAD.

Nové pátrání vede osvědčený čaroděj i sexuální lídr

Antropolog a příležitostný mág Tomáš Kosek přes dříve utrpěné ztráty statečně provozuje výjimečnou kancelář. S kumpány Hortem a Gibsonem je k dispozici pro supertajné detektivní pátrání. A prozatím se jim daří zvládat všechny magické fušky pro vládu i soukromníky. Jenže nejnovější případ je zavane až do Holandska, kde ztrácejí nejen tah na branku. Když ještě zmizí dcera českého premiéra, jde evidentně o něco většího. Co vypadá jako skutečný průs…švih. Je totiž dost možné, že nezvěstná dívka nebude poslední.

frantisek kotleta_velke problemy v malem vietnamu

Krvavé stopy nasměrují paradetektivy až ke členům prastaré magické sekty. Jejich útoky vůči svérázným vyšetřovatelům získávají na intenzitě i četnosti a oni začínají mít navrch tím více, čím dále mají k vlastní lidskosti. Pražskou nocí se navíc plíží vietnamští démoni i agenti Litevské tajné služby a Tomášova bývalka Dominika se vrací k nejstaršímu ženskému řemeslu. Tím však Koskovy trable zdaleka nekončí. Dochází mu čas. Nejen, aby zachránil svět, ale také svou lásku i vlastní duši.

Další porce nekorektní zábavy i vyhřezlých střev

František Kotleta - SPAD

Hlavní postava detektivně-pornograficko-paranormální sbírky povídek Příliš dlouhá swingersparty, Tomáš Kosek, se v úvodu jejího pokračování nachází prakticky tam, kde jej autor zanechal. Díky Tomášovu vzdělání a zkušenostem s nadpřirozenem a magií byl zverbován do speciální advokátní kanceláře s utajenou státní podporou i kompetencemi. Zde se pokouší fungovat i v románu Velké problémy v Malém Vietnamu.

Tamní zaměstnanci vyšetřují případy s paranormálním zákulisím i vnějšími projevy a k dispozici jsou v kauzách, jež postihují nejvyšší vládní patra. Kvůli ministerské subvenci se Kosek a jeho kolegové aktuálně musí bratříčkovat i se zahraničními kolegy. Poslední spolupráce v rámci EU se příliš nevyvede, ale vzápětí mají výtržníci šanci ukázat se i v lepším světle. Pustí se do hledání VIP dívky, která zmizí za podivných okolností.

Během zapeklitého a smrtícího vyšetřování se českým detektivům dostane nečekané mezinárodní pomoci, což je celkem výhra s ohledem na temnou identitu jejich vražedných a vraždících protivníků. Zanedlouho se tři osiřelí kolegové dostanou z deště pod okap, protože se pustí do křížku s pekelně ostrými démony z legend, kteří nechtějí nic menšího než apokalyptický a pořádně nechutný konec světa.

Svižné pokračování je stále zábavné, ale i dospělejší

František Kotleta - Vlci

Dost jednoznačné očekávání Kotletových ctitelů a milovníků literárního adrenalinu i zpustlosti, sexuálních úchylek a nepokryté krvavé brutality z větší části jistě naplní také románový svazek Velké problémy v Malém Vietnamu. Výše jmenovaného se na jeho stránkách najde vrchovatě a v některých okamžicích dost možná ještě o něco více. Na rozdíl od předchozí, veskrze sexuální antologie, však fanoušky čekají jistá překvapení.

Když pominou odlišné formální ztvárnění (které si užijí hlavně ti, kdo nemilují povídky), nebo skutečnost, že se hlavní postavy znovu ocitají daleko od České kotliny), leckdo by mohl být mile překvapen, že je zde tentokrát o něco méně sexu. Ten samozřejmě (a pro leckoho naštěstí) zdaleka není odstaven na vedlejší kolej a hraje i v tomto románu poměrně důležitou roli (jak snad je patrné také z další úžasné titulní Royovy ilustrace).

Čtenáři se s ním však nesetkávají na každém druhém řádku, což je jedna z proměn, díky nimž se pokračování antologie mnohému čtenáři může zdát lepší, než původní sbírka povídek. Román vůbec působí o něco vyzráleji, než jeho předchůdci. Celkově se zdá (s ohledem na tento i další a opravdu povedený román SPAD – chronologicky poslední Kotletovo dílo), že autorova rozporuplná tvorba se průběžně zlepšuje a dospívá, což jeho fanoušky může jen těšit.

Adrenalinová jízda vede nejsuprovějším směrem

Jak již bylo řečeno, dalším vylepšením je pro mnohé ctitele autorových příběhů také skutečnost, že autor dal přednost jednotnému příběhu, jehož se v antologii, jako protiváha k vulgarizmům i vulgaritě, krvi a všudypřítomnému sexu, poněkud nedostávalo. Zato v románu čtenáře potěší, stejně jako již známé prostředí a charaktery postav i jejich nových kolegů (přestože je opět nečeká žádné dramatické psychologické podrobnosti).

Podobně by čtenáři mohli ocenit i některé skutečně nečekané (i ty maličko očekávané) zvraty, které umocňují napětí děje i dynamiku celého vyprávění. Navíc se román v podstatě dá číst prakticky bez znalosti autorovy tvorby, dokonce i sbírky, na kterou navazuje (ovšem byla by to škoda). Proto i Kotletův román Velké problémy v malém Vietnamu uspokojí autorovy příznivce, ale i všechny ostatní čtenáře.

Ti se jako obvykle mohou těšit z nadmíru dynamického, čtivého i zábavného vyprávění. Jistě je potěší také skutečnost, že je v roce 2017 čeká další volné pokračování úspěšné antologie Příliš dlouhá swingers party. Tentokrát nese pojmenování Poslední tango v Havaně a bude zajímavé sledovat, do jakých smrtonosných potíží autor Tomáše Koska zanese.

Český název: Velké problémy v Malém Vietnamu. Autor: František Kotleta.  Nakladatel: Epocha (edice Fantastická Epocha) 2016. Počet stran: 288. Doporučená cena: 289, e-shop od 217 korun.

0