RECENZE knihy: J. K. Rowlingová – Harry Potter a prokleté dítě

4. 2. 2017

Harry Potter si téměř dvacet let po zničení Voldemorta se svými blízkými užívá klid. Očekávání druhých teď čelí  jeho syn Albus. Bojí se, že jej v Bradavicích zařadí do Zmijozelu nebo že nenajde přátele. A není sám, kdo bojuje s rodinným odkazem.

Světoznámá literární série o Harry Potterovi (sirotkovi s čarodějnou mocí, pohnutou minulostí a předurčenou budoucností, který s přáteli čelí největšímu zlu magické komunity) se i v tuzemsku dočkala posledního dílu před zhruba devíti lety. Pro fanoušky ale měla sedmá kniha J. K. Rowlingové poměrně hořkosladkou příchuť, protože je sice čekalo vyvrcholení kultovního cyklu, ale museli se nadobro rozloučit s milovaným světem i postavami.

Třebaže však autorka po dokončení posledního dílu série prohlásila, že další příběh o chlapci s jizvou na čele neplánuje, předsevzetí jí naštěstí dlouho nevydrželo. Své ctitele brzy potěšila doprovodnými knihami potterovského cyklu (Bajky barda Beedleho, Famfrpál v průběhu věků či svazku Fantastická zvířata a kde je najít), k nimž se koncem minulého roku přidalo také divadelní ztvárnění příběhu nazvaného Harry Potter a prokleté dítě.

J. K. Rowlingová (vlastním jménem Joanne Rowlingová)

Narodila se roku 1965 v anglickém Gloucestershiru a psala od dětství. Na univerzitě v Exeteru vystudovala francouzštinu a filologii, vystřídala několik zaměstnání i bydlišť. V 90. letech stvořila Harryho Pottera, začala o něm psát, vdala se a s dcerkou se pak vrátila do Velké Británie. V roce 1995 se ve finanční tísni snažila vydat knihu Harry Potter a kámen mudrců, což se díky stipendiu stalo o dva roky později v Bloomsbury a za deset let měla na kontě sedm knih o HP (vyšly ve 200 zemích v 74 jazycích, na jejich motivy vzniklo osm filmů), sňatek a narození syna. Získala mnohá ocenění, angažuje se v charitě a píše také pro dospělé (Prázdné místo nebo jako Robert Galbraith cyklus o detektivu Cormoranu Strikeovi), věnuje se i scenáristice či produkci (snímek Fantastická zvířata a kde je najít).

Harryho střídá ne právě nadšený syn Albus

Uplynulo již více než devatenáct let od chvíle, kdy Harry Potter s přáteli konečně zvítězil nad Pánem zla, lordem Voldemortem. Brzy nato se oženil s Ginny a dnes se těší ze tří ratolestí – Jamese, Albuse i nejmladší Lily. Všechny starosti kolem záchrany světa mohl hodit za hlavu a teď řeší maximálně potíže na Ministerstvu kouzel. Zato jeho mladší syn si musí poradit s odkazem Potterových i nároky, jež na nejistého chlapce všichni kladou.

joanne-kathleen-rowlingova-harry-potter-a-proklete-dite

Na rozdíl od nadaného i oblíbeného bratra se potýká s odlišností představ o něm a realitě. Ta jej stále více dělí od otce i dřívějších kamarádů, dětí Hermiony a Rona. Naštěstí ve své zmijozelské koleji získává Albus překvapivého nejlepšího přítele jménem Scorpius. Také on čelí nechtěné publicitě i fámám, že je potomkem Belatrix a Voldemorta. Nerozlučná klučičí dvojka se proto rozhodne vykonat hrdinský čin, který jim zajistí uznání i vděk. Nebude to však snadné.

Nečekané kamarádství může zachránit svět

Osmá kniha z kouzelného světa plného čar a zázraků vrací milovníkům Harryho Pottera nejen vítěze nad Pánem zla s jeho nejbližšími i další známé postavy, ale také mnoho nových a zajímavých charakterů. Ústředním hrdinou, nebo spíše dvojicí nejdůležitějších postav, tentokrát není již dospělý sirotek s jizvou na tváři, ale duo potomků dřívějších nepřátel Harryho a Draca – Albus Severus Potter spolu se Scorpiem Malfoyem.

Čtenáři hochy poznávají na nádraží, kde ustaraný zaměstnanec Ministerstva kouzel Potter s rodinou a přáteli vyprovází vlastní syny i děti Weasleyových k vlaku do Bradavic. Zatímco starší James má svůj debut za sebou a z ustaraného bratra si utahuje, Albus ztěží krotí obavy. Když ve vlaku potkává Scorpia, přes nechuť kamarádů mu nabídne pomocnou ruku a za odměnu získává spřízněnou duši, kterou rozhodně bude potřebovat.

J. K. Rowlingová - Harry Potter a tajemná komnata

Albus i Scorpius čelí podobným výzvám, jakým byl od počátku vystaven sám Harry. Oba nováčci se snaží vyrovnat s minulostí a pověstí svých rodů i s mnoha prostšími trably, které trápí chlapce jejich věku. Musejí si vyřešit problémy s rodiči (hlavně otci, jejichž chyby se pokoušejí napravit), nedostatky ve škole nebo vztahy s vrstevníky (hlavně dívkami). Naštěstí mají i tihle kluci dobrého přítele – mají jeden druhého.

Jako dříve Harry, také oni se mají na koho spolehnout i komu se svěřit, mají člověka, který je drží nohama na zemi, a když je třeba, pomůže jim najít křídla. Harry Potter a prokleté dítě líčí další příběh hochů, které přes mnohé rozdíly pojí silné přátelství, jež se potýkají s pochybnostmi a slabostí, ale snaží se udělat správnou věc. Jenomže cesty časem s sebou přinášejí více problémů, než vyřeší, a cestu do pekel i ke zlu vroubí dobré úmysly.

Osvědčený kánon i detaily se hodí a potěší

J. K. Rowlingová - Harry Potter a vězeň z Azkabanu

Zatím poslední vyprávění z magické potterovské reality si pro milovníky literárních kouzel opět připravilo záplavu napínavých i akčních scén, nespočet emotivních a působivých okamžiků i mnohé vskutku překvapivé zvraty. Osmý příběh s Harry Potterem v jedné z rolí, inspirovaný J. K. Rowlingovou, má v záloze všechny dobře známé a veskrze oblíbené triky. Kromě prostředí a postav, atraktivních kouzel s ještě zábavnějším cestováním časem známých z předchozích svazků, potěší kniha i dalšími benefity.

Příběh navázal na některé zápletky, činy i nápady z předchozích dílů série, proto si na ně mohou čtenáři zavzpomínat a podívat se ze jiného úhlu. Dlužno podotknout, že těch úhlů se zde najde mnoho, protože zasvěcení dobře vědí, že pokoušet se změnit minulost je pošetilé a obdobná snaha vše ještě zhorší. Je fascinující, do jak temných až mrazivých zákoutí se nebozí hoši a jejich spojenci musejí pustit při snaze nenechat budoucnost zlu napospas.

J. K. Rowlingová - Harry Potter a Ohnivý pohár

Vydat knižně neupravený pracovní scénář bylo trochu riskantní, ale s ohledem na fenomenální úspěch všeho kolem brýlatého čaroděje, jen maličko. Příběh samotné divadelní hry Harry Potter a prokleté dítě si drží podobně vysokou laťku, jíž kultovní cyklus dosáhl, netradiční zpracování s sebou navíc nese působivé možnosti, které román postrádá. Protože však zároveň scénář není kniha, někteří čtenáři mohou mít trochu problém včíst se do děje.

Vzhledem k dynamické akční dějové lince příběhu jim však tento problém příliš dlouho nevydrží. Přestože se totiž vyprávění v podstatě zabývá jen minulostí ústředních postav a akcentuje i psychologické generační tlaky, dokáže s dějinami potterovského univerza pořádně zatřást a fanoušci si famózní akci i dojemné nostalgické momenty užijí, jak se patří.

Český název: Harry Potter a prokleté dítě. Název originálu: Harry Potter and the Cursed Child. Autor: J. K. Rowlingová, John Tiffany, Jack Thorne. Překlad: Petr Eliáš. Nakladatel: Albatros, 2016. Počet stran: 432. Doporučená cena: 499, e-shop 424 korun.

0