RECENZE knihy: Jiří Pavlovský, Kladivo na čaroděje 12 – Poslední stadium

7. 9. 2017

Magie umírá. Jediný způsob resuscitace je genocida lidstva a to je příliš i na bezohlednou čarodějku Sedmičky. Požádá Felixe, Klaudii, Vincence a Waltera, aby našli jiný způsob. Jenže čtveřice se možná poprvé setká s případem, na který nemusí stačit.

Nejnovější příběh z literárního cyklu domácí městské fantasy Kladivo na čaroděje je zároveň i finálním svazkem jeho první nadmíru úspěšné sezóny. Jako většina ostatních, také její dvanácté vyprávění se odehrává v pražských ulicích či domech a fanoušci pochybných existencí se opět mohou těšit na oblíbené antihrdiny. Tentokrát ale každého z nich čeká výzva globálních rozměrů i dosahu. Lidstvo se zkrátka řítí do kolosálního prů(s)švihu.

Režie posledního dílu zhusta vtipné, leckdy mírně nekorektní a často drsné série se pochopitelně musel ujmout její zakladatel, Jiří Pavlovský. Nadmíru důstojně se (zatím) rozloučil nejen s milovanými i zatracovanými postavami, hlavní dějovou zápletkou, ale také s celým tamním univerzem. Kniha nazvaná Kladivo na čaroděje 12 –  Poslední stadium prověří loajalitu a schopnosti ústředního kvarteta i všech ostatních.

Jiří Pavlovský

Narodil se roku 1968 v Praze. Je spisovatelem, komiksovým či filmovým publicistou, překladatelem a vydavatelem. Se členy skupiny Rigor Mortis patří k autorské generaci (mj. Štěpán Kopřiva a Jiří Kulhánek), která v polovině 90. let vnesla do naší fantastiky svěží vítr nekorektních, cynických i akčních příběhů. Publikoval řadu povídek (Noční návštěva, Dobro vítězí  – CKČ, Eskorta – cena Akademie SFFH aj.), v rámci série Mark Stone román Zatykač na Stonea. Kladivo na čaroděje vymyslel, zatím napsal pět dílů (Magie pro každého, Město mrtvých, Výtah do pekla, Kladivo na démony a Poslední stadium), dohlíží na jeho podobu a hodlá do něj přispívat i v budoucnu, stejně jako chce rozjet druhou sezónu příběhů.

Poslední leč Felixe a jeho týmu by mohla zničit lidstvo

Magie umírá. To je skutečnost, kterou se poslední dobou snaží vyřešit nejen lidé Felixe Jonáše, ale také ostatní paranormální hráči (s nimiž se pouštívají do křížku). Po návratu kouzel touží nejsilněji Sedmička (parta bezohledných mágů) a snad i to je důvodem, že přišla s řešením. Jde však o metodu tak pochybnou, že znechutila dokonce jejich drsnou členku, Ester von Blaschkof. Geniálně jednoduchý plán zahrnuje (víceméně) masakr celého lidstva.

jiri-pavlovsky-kladivo-na carodeje-12-posledni-stadium

Proto kouzelnice zasvětí do plánu také známé kvarteto „paradetektivů“ – Felixe, Klaudii, Vincence a Waltera. O hrozící katastrofu se mají postarat díky příslovečnému štěstí. Jenže bojovat s požíračem magie znamená jistou smrt, ať se na situaci dívají, jak chtějí. Alternativou k odvážné záchraně lidstva (i když to není úplně potřeba) je útěk. Navzdory pochybné morálce je však globální genocida trochu moc i na ně. Proto Jonášovci vytáhnou do nerovného boje. Špatná zpráva je, že jejich selhání celkem jistě způsobí konec světa.

Zatím poslední sexy vyprávění o hrozící apokalypse

jan hlavka_kladivo na carodeje_11_buh strachu

Čtveřice netradičních postav (věčných lúzrů), která se nebojí zabřednout do magických splašků a pokouší se kopat za tým dobra, přichází k fanouškům v další knize druhé desítky příběhů. Lídr problematické skupinky (ano, stále nemají žádný název) a bývalý člen VVK Felix, čtenářka myšlenek se slabostí pro alkohol Klaudie, Walter se slabostí pro mrtvoly a silou ovládat je, dokonce i bijec a hulvát Vincenc – všechny přežvýká temnota.

Ve svazku Kladivo na čaroděje – Poslední stadium čekají hrdiny i čtenáře ve všech ohledech přelomové události. Populární tuzemský autor Jiří Pavlovský snad konečně rozlouskne hlavní téma, jež se vine sérií jako červená nit. Úbytek magie způsobuje stále nevratnější změny a projevuje se čím dál silněji i méně příjemně. Proto je na spadnutí předvídatelné i předvídané finále – zmizení veškeré magie.

Buď to, anebo všechny čeká šílená akce ještě šílenějších vyšetřovatelů, která způsobí její konečný návrat. Jiná možnost prakticky neexistuje. A protože je stále jasnější, že tentokrát bude vše zakončeno ve velkém stylu, měli by se ústřední hrdinové připravit na opravdu globální apokalyptickou jízdu. Čeká je lov prchajících démonů, mizející kouzelné bytosti, neodbytná postava staropražské legendy nebo až příliš adrenalinové potápění.

Konec prý obvykle znamená i nový začátek

jiri-pavlovsky-kladivo-na-carodeje-10-kladivo-na-demony

V porovnání s většinou již uvedených epizod cyklu se také dvanáctý příběh drží naznačené dějové linie a umně navazuje na starší kolegy. Fanoušci si opět užijí notoricky známé charaktery s jejich špatnými a ještě horšími stránkami, pobaví se u vtipných dialogů či nevhodných hlášek (které si často berou na mušku popkulturní ikony) a nevyhnou se ani nespočtu mnohem temnějších obrazů.

Ctitelé série se dočkají obvyklých popisů zkázy, utrpení i beznaděje, které jsou ztvárněné tak naturalisticky, až mrazí. Na rozdíl od „běžnějších“ paranormálních trablů, apokalyptických i hororových zápletek nebo scén, jsou tentokrát děsivé a temné události prakticky všudypřítomné, ba téměř nekonečné. Jiří Pavlovský navíc evidentně plánuje napínavou dějovou linii dovést až do epického konce a čtenářům nezbude, než lidstvu držet palce.

Kladivo na čaroděje 9 - Žrádlo pro psy

Měli by si přát, aby závěr nebyl až příliš dramatický a nestál více, než jsou ochotni dát. Protože autor si od první do poslední stránky vůči nikomu nebere servítky. Zjevně jen málokdo si zaslouží vydržet do konce světa, ať již bude vypadat jakkoli. Velké akční finále bude doprovázet nejen zvučný ryk andělských trub, ale také ničivé výbuchy, svistot projektilů (a jiných smrtících objektů) nebo řev děsivých monster i kvílení umírajících.

Veskrze původní tuzemská literární série Kladivo na čaroděje jen před nedávnem započala druhou desítku svých příběhů, zároveň však (pro některé čtenáře dost překvapivě) cyklus tímto svazkem i končí. Tedy, nemá skončit série jako taková, ale pouze její první sezóna. Druhá by měla spatřit světlo světa zanedlouho.

Proto nejednoho fanouška možná trápí, zda se opět setkají s oblíbenými postavami (prostředí se nezmění téměř jistě) nebo jestli si udrží svou nadprůměrnou úroveň. Vzhledem ke skutečnosti, že také závěrečný díl splnil nemalá očekávání ctitelů série i k faktu, že není důvod, aby Jiří Pavlovský něco měnil na přístupu k výběru kolegů či k tvorbě vlastní série, jistě se nemají čeho bát. Naopak, i ve druhé sezóně oblíbeného cyklu se očividně budou moci těšit na skvělou akční zábavu.

Název: Kladivo na čaroděje 12 – Poslední stadium. Autor: Jiří Pavlovský. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2017. Počet stran: 184. Doporučená cena: 179, e-shop Epocha 134 korun.

5