RECENZE knihy: Sara Raaschová, Sníh nebo popel – Další YA trilogie

12. 2. 2018

Rebelka a bojovnice Meira se již roky touží stát obránkyní Zimy a přispět k jejímu vítězství. Patří k osmi uprchlíkům, kteří vojákům Jara před lety unikli. Od té chvíle hledají části ukradeného magického drahokamu, aby sjednotili Zimní království.

Nová románová série určená zejména dospívajícím milovníkům literární fantastiky se uvedla prvním dílem nazvaným Sníh nebo popel i v tuzemských knihkupectvích. Třebaže má jako nejedna young adult série leccos společného s aktuálně oblíbenými paranormálními romancemi ze současnosti, jde i v tomto cyklu o smyšlené fantasy vyprávění z pozoruhodného fantasy světa jménem Primorie.

Debutový příběh talentované americké spisovatelky, Sary Raschové, představuje osm územních celků – čtyři Střídavá království (roční období se mění pravidelně jako na Zemi) a království Ročních období (v každém státě pouze jediné). Součástí území je zdroj magické síly, z níž profituje celá země a její obyvatelé, proto jsou však také ve stálém nebezpečí před chamtivostí i touhou, stejně jako bylo již před lety podmaněné Zimní království.

Sara Raaschová

Narodila se 26. srpna 1989 v Ohiu ve Spojených státech amerických. Již od pěti let věděla, že její život bude spojený s literárním průmyslem. Vystudovala Wright State University a v roce 2014 jí společnost Balzer + Bray vydala první knihu debutové trilogie young adult fantasy: Snow like Ashes. U nás kniha vyšla pod názvem Sníh nebo popel a brzy ji v tuzemsku má následovat další vyprávění série – Led nebo oheň (Ice like Fire). Závěrečný svazek je nazván Frost like Night a kromě základní trojice příběhů napsala také díl 2.1 Flames like Vines o princezně Ceridwen a králi Léta nebo další cyklus – Stream Riders, jehož první díl je nazván These Rebel Waves.

Meira by mohla zachránit království, ale ne se zbraní v ruce

Před šestnácti lety přepadlo vojsko Jara, vedené chamtivým vládcem Angrou, sousední království. Zima podlehla, její přeživší obyvatelé byli z části internování a částečně zotročeni. Na svobodě zůstalo jen osm Zimanů, kteří prchli vedeni brilantním Sirem. Mezi zachráněnými byla i dvě miminka – osiřelá Meira (soužená podivnými vzpomínkami) a korunní princ, Mather. Od té doby se před zvědy Jara ukrývají v pustině nekonečné pláně Raina. Celé roky se zde uprchlíci stěhují, táboří, cvičí v boji a hledají stopy dědičného šperku královny Zimy.Sara Raaschová: Sníh nebo popel

Medailon ukradl, rozbil a skryl Angra, aby zabránil osvobození Zimního království a získání jeho kouzel. Dospívající Meira se od mala snaží vyniknout v boji a stát se bojovnicí Zimy. Chce hledat a najít rozbitý drahokam, aby pomohla budoucímu králi i své zemi. Během života v neustálém smrtícím nebezpečí se sblížila s ostatními uprchlíky, hlavně s princem. Bohužel jeho život a srdce nenáleží jemu. A možná lze totéž říci také o půvabné bojovnici.

Další trilogie pro mládež může být stále nápaditá

Sara Raaschová: Led nebo oheňDebutová literární série Sary Raschové představuje čtenářům (snad možná spíše čtenářkám) a milovníkům zvláštních kouzelných světů další silnou, citlivou a vášnivou hlavní postavu – bojovnici Zimy, Meiru. Autorka do série přirozeně vložila množství obvyklých námětů a zápletek young adult cyklů (najde se zde třpyt Selekce, boj za svobodu i nezávislost Skleněného trůnu, Hunger Games nebo třeba Rudé královny).

Každá ze jmenovaných sérií (i další románové cykly pro dospívající čtenáře) něčím ovlivnila první díl trilogie (kumulovaná magie, dědičné královské předměty, svět rozdělený do ročních období), ale Raaschová vymyslela také originální prvky a inovace vypůjčených detailů. Již od prvních stránek poznávají milovníci fantastiky nejen hlavní postavu série – Meiru, ale také její společníky ve vyhnanství nebo její nepřátele (někteří se zpočátku špatně odlišují).

Vzhledem k dívčině nevědomosti (blížící se neznalosti samotných čtenářů) se před jimi všemi postupně odvíjí příběh uprchlíků (jediných Zimanů, kteří jsou ještě svobodní), přepadení Zimního království a vůbec celé Primorie. Na první pohled je tamní společnost rozdělena do osmi celků s různým podnebím a dalšími odlišnostmi. Zdá se, že v minulosti měli všichni obyvatelé společného více, než se může aktuálně zdát.

Středověká rytířská jízda, děla i pomalá genocidaSara Raaschová: Frost like Night

Sara Raaschová své hrdiny příliš nešetří a v neradostném světě Primorie, si obyvatelé Zimního království (v podstatě zotročených bezdomovců) vytáhli skutečně krátké stéblo. Přesto ani v obdobě koncentračních táborů nepřišli o naději v lepší budoucnost a konečné vítězství. I když je situace Zimy prakticky bezvýchodná, nevzdává se ani svobodný zbytek jejích obyvatel a dokonce je zde místo také na lásku či milostný trojúhelník.

Tuto dějovou linii autorka však nerozvádí do přílišných detailů, udržuje ji na žánrově přiléhavé úrovni a pouze v náznaku, stejně jako líčení výzbroje, společnosti, politiky či etikety. Obdobně lehce popisuje Raaschová také zdejší boje a nevyhýbá se ani líčení válečných střetů nebo utrpení zajatců. S ohledem na tuto skutečnost pak může překvapit nízká úmrtnost zdejších hrdinů, Sníh nebo popel je zkrátka první svazek další nadějné série pro náctileté.

Proto je zde všechno, co lze od podobného druhu literatury očekávat a najde se ve zcela dostatečné míře. Čtenáři si užijí příval dynamického děje, napínavých okamžiků, romantických scén, malého i obrovského hrdinství, obětí a sobectví. Zkrátka je čeká příjemný čas nad stránkami osobitého vyprávění a s ohledem na závěr knihy se v jeho pokračování, nazvaném Led nebo oheň, mohou fanoušci připravit na ještě mohutnější proud akce, magie i nečekaných zvratů.

Český název: Sníh nebo popel. Název originálu: Snow like Ashes. Autor: Sara Raaschoová. Překlad: Zdeněk Uherčík. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2017. Počet stran: 296. Doporučená cena: 299, zlevněno e-shop – od 239 korun.

5