RECENZE knihy: Seanan McGuire, InCryptid 3 – Ragnarok za polovic

24. 8. 2016

Alex Price si v rodinné tradici vybral osamělou specializaci kryptozoologického průzkumníka. Pobyt v divočině maskuje jako vědeckou činnost pro zoo, kde aktuálně pracuje. Do chvíle, než je v tamním areálu nalezena mrtvola. A ta nezůstane poslední.

Mohlo by se zdát, že v aktuální záplavě literárních sérií urban fantasy nebo paranormálních romancí již není místo pro další. Cyklus InCryptid je však zářným příkladem, že to není tak horké. I u nás se docela pěkně zabydlel a již ve třetím svazku se k fanouškům vrací nevšední rodina zběhlých kryptozoologů Priceových. V příběhu s podtitulem Ragnarok za polovic dostanou čtenáři možnost pro změnu blíže poznat jejího dalšího člena, Veritina bratra Alexe.

Kniha Seanan McGuireové by tak nemusela zaujmout jen dámy, jak tomu obvykle bývá. Vyprávění totiž nedominuje odvážná a sexy hrdinka, ale sympatický a občas poněkud roztržitý vědátor. Ani on však necouvne před smrtelně smrtícími netvory nebo vražednými maniaky, zejména když tím zachrání nějakého kryptida, a mnohem více jej děsí milostné potíže s přitažlivou kolegyní. Fanoušci monster i jejich obránců čeká další přitažlivá sleva.

Seanan McGuire

Narodila se v lednu 1978 ve městě Martinez v Kalifornii a vyrůstala na mnoha místech spolu se smrtelně nebezpečnými živočichy, přesto se jí podařilo dožít věku, kdy mohla začít psát. Vystudovala univerzitu v Berkley a tvoří pod vlastním jménem (série In Cryptid – Armagedon ve slevě, Půlnoční výprodej, Ragnarok za polovic, Pocket Apocalypse; October Daye, Velveteen, Indexing a Ghost Stories) i jako Mira Grant – Parasitology a Newsflesh. V obou případech získala literární ocenění i nominace a vytvořila také mnoho povídek. Kromě psaní má v oblibě cestování, dlouhé procházky v bažinách i jinde, filk hudbu, dělání auditů virologie, čtení a sledování filmů. Žije ve zchátralém statku s kočkami, děsivými panenkami, komiksy, knihami o strašlivých onemocněních a přemírou hororových filmů.

Smrt nehrozí jen v divočině, může vás skolit třeba v zoo

Alex Price, bratr dlouhonohé a nebezpečné Verity, si v kryptozoologickém poslání zvolil o dost špinavější specializaci. Namísto po ulicích velkoměsta se prohání bažinami Ohia. Snaží se přijít na kloub nebezpečným změnám v ekologii divokých kryptidů. Průzkum maskuje jako vědeckou činnost pro zoologickou zahradu, v níž dočasně pracuje. Tam se i vrací k více či méně tajným projektům, jako je třeba křížení bazilišků nebo sexy cvičitelka kočkovitých šelem. Ve vědeckém pátrání mu pomáhá gorgonní asistentka a ochočený griffin. Alespoň do okamžiku, než se ve zdejším areálu najde zkamenělý člověk.

seanan mcguire-in criptyd 3-ragnarok za polovic

Vzhledem k okolnostem jsou největšími podezřelými Alexovi kryptidí přátelé a podle policie je podezřelý sám zoolog. Proto se obratem pouští do tajného vyšetřování, jež mu komplikuje stále nespokojenější australská přítelkyně i další soukromé trable. Jeho sestřenice (kukaččí telepatka) se u prarodičů dává dohromady ze záchrany Verity i celé rodiny, ale bohužel jí to moc nejde. Proto se k nim přistěhuje i Alex, namísto podpory k nim však může přivést smrt.

Svěží způsob vyprávění přináší nečekané změny

seanan mcguire-incryptid 1-armageddon-ve-sleve

Těžko říci, zda Seanan McGuire měla pocit, že toho o své první hlavní hrdince Verity prozatím řekla dost, nebo se jí konečně rozhodla dát trochu volna a její eskapády si čtenáři užijí někdy v budoucnu. Zatímco v minulém svazku se tanečnice dělila o úhel pohledu s telepatkou Sarah, zde se prakticky vůbec neprojeví. Skalní ctitele Verity tento styl výměny ústředních hrdinů asi příliš nenadchne, ale ostatní mohou být spokojení.

Užijí si totiž setkání s několika dalšími členy Priceovic podivuhodné rodinky a ať se vyprávění ujímá, kdo chce, pokaždé jde o zábavné čtení. Svět ochránců kryptidů i jejich nepřátel je občas nápaditější a překvapivější, než velká část sérií městské fantasy. V nich totiž obvykle hrají prim již trochu vytěžení upíři a vlkodlaci. Zato  v sérii InCryptid se fanoušci pokaždé seznámí s množstvím více či méně známých druhů monster.

S běžnými lidmi sdílejí svět, aniž by o tom kdokoli z nich věděl. V zatím poslední knize série přeložené do češtiny nahlédnou milovníci fantastiky do poněkud „obyčejnějšího“ světa – do všední reality zoologické zahrady. Jak se však záhy přesvědčí čtenáři   i zdejší hrdinové, ani tady to není zrovna snadné a bude ještě hůře. Třebaže se vyprávění odehrává zejména v poměrně uzavřeném prostoru zoo, není v něm nouze o zajímavé a nebezpečné situace.

Obvyklý podezřelý nemusí být vinen, jenže často i je

seanan mcguire-in criptyd 2-pulnocni vyprodej

Ragnarok za polovic čtenáře opět pozve do známého a pestrého světa, jehož obraz vykresluje ve stále větších detailech. Tentokrát sice neukazuje mnoho nových druhů kryptidů, ale ty známé představuje ve zcela novém světle. Podobně je tomu i s Priceovými. Ke čtenářům se vracejí ti, s nimiž již měli tu čest, ale také další příbuzní, o nichž zatím jen slyšeli. Všichni společně pak dokáží poměrně dost překvapit.

Díky oběti sestřenky Sarah válka mezi jimi a rytíři Úmluvy dle očekávání výrazně ochladla, a proto si zběhlí kryptozoologové mohou aktuálně lízat rány. Dá se ale čekat, že zmíněný klid je pouze čekáním na ještě větší bouři. Čtenáři i hlavní postavy navíc zjišťují, že ne všichni kriptidé jsou zlými monstry, která jdou lidem po krku, ale někteří přece jen ano.

Děj třetího svazku série není tak dynamický, jako tomu bylo v předchozích dvou knihách. Přesto fanoušky čeká dostatečně velká porce napětí i akce, v níž občas nebudou vědět, komu více držet palce. Nejedna postava zde totiž má co skrývat a ostatní zas nejsou tím, čím se zdají být. Proto ani jízda ve třetím dílu cyklu InCryptid není žádnou bezpečnou procházkou parkem. Čtenáři se mohou těšit na setkání s novým klanem mluvících myší i draky bez křídel a zjistí, jak si žijí Gorgony.

Na rozdíl od předchozích dílů čeká i v knize Ragnarok za polovic milovníky urban fantasy dosud opomíjené detektivní pátrání. To jen zesiluje atraktivitu a čtivost příběhu, jenž se navíc odehrává v nadmíru zajímavém prostředí. Jako dříve, i tentokrát se fanoušci mohou na závěr potěšit Průvodcem kryptidů i pěknou obálkou. Komu by snad po pročtení tohoto vyprávění bylo smutno, může se těšit na další díl série, v němž je ústřední postavou opět Alex.

Český název: InCryptid 3 – Ragnarok za polovic. Název originálu: Half-off Ragnarok. Autor: Seanan McGuire. Překlad: Petra Kubašková. Obálka: Aly Fell. Nakladatel: Fantom Print, 2016. Počet stran: 256. Doporučená cena: 259 (v e-shopu 181) korun.

0