Horory, hororové knihy

RECENZE knihy: Vězněná – napínavý thriller Pavla Renčína umí vyděsit!

12. 7. 2016

Středoškolský učitel v dnešní Praze trpí amnézií a nočními běsy. Dívenka v dobách normalizace na Šumavě vyhlíží rodiče ve společnosti tajemného muže. Životy obou se neodvolatelně protnou. Budou se muset postavit strašlivému zlu skrze čas i prostor.

Před nedávnem se na pultech tuzemských knihkupectví objevila nejnovější kniha populárního autora literární fantastiky, Pavla Renčína, která mnohé jeho fanoušky možná trochu překvapila. Žánrově se dost vymyká autorově obvyklé tvorbě, spočívající zejména v urban fantasy nebo magickém realismu. Přesto i tento svazek zcela určitě dosahuje nejen kvality jeho předchozích děl, ale v lecčems je i předčí.

V tomto ohledu lze jmenovat hlavně mistrně budované napětí, jež prýští téměř z každé zde líčené události, i skutečně děsivou a tísnivou atmosféru dýchající ze všech popsaných obrazů, v níž se odehrává prakticky celý příběh. Ten již od prvních stránek dává jasně najevo, že Vězněná si beze všech pochyb zaslouží nejen označení „temný thriller“ (jak se píše na jejím přebalu), ale že jde o vyprávění až nefalšovaně hororové.

Pavel Renčín

Narodil se v červnu 1977 a zaujal již svou povídkovou tvorbou, kterou se zapsal jako talentovaný a nadějný nováček. Debutoval povídkou Stvořitel v roce 1999, poté několikrát zvítězil v literárních soutěžích. Od té doby se jeho tvorba objevuje v předních antologiích fantastického žánru. První román Nepohádka vyšel v roce 2004, Jméno korábu roku 2007, o rok později dokončil Labyrint (první internetový román psaný spolu se čtenáři) a publikoval román Zlatý kříž, první díl fantasy trilogie Městské války, který byl nominován na cenu Akademie SFFH a v kategorii nejlepší česká kniha byl oceněn cenou Aeronautilus. V roce 2009 vyšel výběr jeho nejlepších povídek ve sborníku Beton, kosti a sny.

Zlo dokáže posednout bez ohledu na věk či bydliště

Středoškolský učitel češtiny a dějepisu, Marin Drást, na tom aktuálně není právě nejlépe. Nemůže spát, protože jej trápí děsivé noční můry, v nichž figurují neznámé osoby a bažinaté lesní hlubiny. Má i potíže s alkoholem, protože kolem jeho postele leží nejedna prázdná lahev a často zaspí. Ke všemu si na spoustu věcí z nedávné minulosti nevzpomíná. Jediné, co jej drží v mezích příčetnosti, je jeho práce. Učení dává jeho životu smysl a řád, jako pedagogovi se mu daří zvládat výbuchy slepého vzteku. Prozatím.

Marie Svobodová je osmiletá holčička, které právě začaly prázdniny. Namísto k babičce do Benešova ji však rodiče poslali napřed do Kubovy Hutě na Šumavu. Naštěstí zde na ně má čekat jenom tři dny. O neposednou a lehce svéhlavou dívenku zatím pečuje šumavský starousedlík, ňákej Šváp. Temné a neprostupné lesy u hranice střežené hrdinnými pohraničníky ukrývají nejedno lákavé dobrodružství, ale Mája přijde i na to, že zde číhá něco mnohem nebezpečnějšího. Ještěže rodiče už přijeli!

pavel Renčín Vězněná

Stephen King po česku děsí stejně jako originál

Na rozdíl od mnoha jiných strašidelných vyprávění (například mistra hrůzy Kinga, k jehož tvorbě je román přirovnáván) začíná tento poutavý a neuvěřitelně temný příběh (námětem i zpracováním) Pavla Renčína pouštět hrůzu již od první řádků. Zmínky o děsivých nočních můrách středoškolského učitele, o ztrátě krátkodobé paměti, nebo o záchvatech vzteku, čtenáře nenechá na pochybách, že si pro něj autor přichystal ještě mnoho nepříjemného. Atmosféra příběhu houstne a nahání čtenářům hrůzu spíše náznaky tušeného nebezpečí, než přímo viděného ohrožení. Přestože i na to časem dojde.

Již od úvodní stránky si autor připravuje půdu k dalším událostem, když líčí labilnost a psychologický rozklad hlavního hrdiny. Čtenáři mohou jen hádat, zda se jedná o psychickou poruchu, nebo o působení něčeho fantaskního. Podobná situace je i ve druhé dějové linii, z jiného času a vzdáleného místa. Zodpovězení otázky ohledně reálnosti příběhu však kvůli/díky využití dětské hrdinky je také nemožné. Není jasné, zda se příšerné obrazy a události dají přičítat dětské obrazotvornosti, či nikoli.

Čtenáři tak jsou při četbě tohoto thrilleru dlouho rozpolceni mezi očekáváním dalšího svazku literární fantastiky a realistickým líčením událostí až příliš reálných, i když krutých a brutálních. K tomu přispívá také fakt, že kniha Vězněná je založena na skutečných událostech, což úspěšně konkuruje předpokladům autorových fanoušků, kteří by mohli vidět nadpřirozené působení za každou větou. Ale proč by neměli, vždyť i příběhy uvedeného Stephena Kinga začínají často ještě civilněji…

Pro úspěšné strašení je třeba detailů a reálných postav

Vzhledem ke skutečnosti, že se v ději objevuje jen velmi omezený počet postav, měl autor jedinou možnost jak s nimi naložit. Musel je perfektně charakterizovat a popsat jejich zázemí, pohnutky či obavy, aby se s nimi dalo ztotožnit a následně prožívat jejich neuvěřitelně tragické osudy. Podařilo se mu to skvěle, díky čemuž mají čtenáři husí kůži při popisu emočního a psychického stavu hlavních hrdinů i při líčení událostí z jejich soukromí.

Kromě propracovaných postav a jejich propojení je dalším výrazným plus knihy i Renčínovo naturalistické líčení brutálního násilí, které se zde odehrává, a jež rozhodně není vhodné pro každého čtenáře. Užijí si je spíše ctitelé Myšlenek zločince a podobných formátů, které popisují činy psychopatů, vrahů, únosců či sexuálních násilníků a sadistů. I když v knize není mnoho obětí, ani záplavy krve, vytrvalý tlak na psychiku čtenářů je neoddiskutovatelný.

Působivý je i přerod zoufalého učitele, který se dostal až za hranice příčetnosti a rozhodl se postavit tváří v tvář čemukoli, co jej v temnotě může čekat. Podobným vývojem musí projít i Maruška, aby se uzavřel také její osud, jakkoli je to vůči ní nespravedlivé. Ještě úspěšnější pak byl autor s perfektně zachycenými dobovými reáliemi, jež ocení zejména čtenáři věkově blízcí hlavnímu hrdinovi. Ti jistě budou při četbě vzpomínat na doby sladkého dětství a možná o to více je zasáhne i fakt, že ne každému je dopřáno.

Na druhou stranu, výstižný a detailní popis jistě ocení i čtenáři narození později, kteří o obsazování spřátelenými vojsky, normalizaci, pohraniční stráži, emigraci či StB buď nikdy neslyšeli, nebo znají podobné termíny jen ze školních učebnic. Není totiž pochyb o tom, že Vězněná je velmi povedený thrillerový (hororový) román. Daří se mu to nejen pomocí autorovy působivé práce s napětím, akcí či šokujícími zvraty, ale také díky ještě působivějšímu námětu či brilantnímu literárnímu zpracování.

Svazek potěší zejména čtenáře milující zaprášenou samotu, osvětlenou jen sporadickými blesky klikatícími se na pozadí noční temnoty, kteří si nade vše užívají dotyky plíživé hrůzy, protože děsivě působivá obálka ukrývá ještě strašlivější příběh. Kniha nadchne o to více, že se tento žánr, navíc z pera tuzemského autora, v knihkupectvích příliš často nevyskytuje a v tomto případě jde ještě o dílo tvůrce velmi úspěšného, na což nemá vliv ani změna žánru. Fanoušci se mohou jenom domýšlet, jaký žánr se Pavel Renčín pro sebe rozhodne objevit příště.

Název: Vězněná. Autor: Pavel Renčín. Nakladatel: Argo, 2015. Počet stran: 236. Doporučená cena: 279, e-shop Kosmas 237 korun.

RECENZE: Renčín rozehrál originální bitvu měst v knize Věk nenávisti

0