RECENZE: Komiks: Batman a rušné Ticho

19. 9. 2012

Batman_Ticho_PerexV Gothamu znovu zavládlo Ticho. Nakladatelství BB/art připravilo souborné vydání úspěšného netopýřího příběhu. Avšak nečekejte nic klidného. Připravte se na pořádně rušné vyprávění.[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/batman_ticho_2012/|width=660]

Ticho. Tajemný padouch skrytý pod obvazy. Ticho. Děsivý záporák, který až příliš dobře zná slabiny Batmana. Ticho. Záhadný manipulátor využívající Batmanovy staré protivníky i přátele.

Aby mohl Temný rytíř porazit nového maskovaného nepřítele, musí ho nejprve vypátrat a utkat se přitom se spoustou známých protivníků z Gothamu. To není jednoduché samo o sobě, natož pak v situaci, kdy se mezi Batmanem a Catwoman začne vytvářet vztah, který zahrnuje i něco víc než mávání křídly a sekání drápky.

Z roku jedna na vrchol Batmanových sil

Se slavným, Eisnerem oceněným, americkým scenáristou Jephem Loebem se mohli čeští čtenáři seznámit už v roce 2004, když vyšel Batman – Ticho (tehdy dvoudílný) poprvé. Později nám nakladatelství BB/art předložilo, retrospektivně, Loebovu impozantní práci ve dvoudílných vydáních komiksů Batman – Dlouhý Halloween a Batman – Temné vítězství. Na obou titulech pracoval Loeb se svým častým kolaborantem Timem Salem. A spolupráce to byla neotřelá a potěšující jak pro autory, tak pro čtenáře i kritiky.

Kreslíř Jim Lee vstoupil do pomyslné síně slávy amerických komiksových tvůrců na začátku devadesátých let, prakticky hned poté, co obdržel významné ocenění Harvey Award for Best New Talent. Lee později pracoval na několika velmi úspěšných projektech, mezi které patří právě i Batman – Ticho. V Česku je Lee známý díky vydání komiksu Superman: Pro zítřek, v němž stejně jako u Batmana spolupracoval s inkerem Scottem Williamsem a koloristou Alexem Sinclairem.

Ponoříte se mrtví do Lazarovy studny a vynoříte se živí a pošahaní

V letech 2002-2003 vycházela ve Spojených státech každý měsíc jedna kapitola netopýřího komiksu Ticho. Souborné vydání proto obsahuje dvanáct kapitol a čítá úctyhodných 320 stran.

OBR: Obálka Komiksu Batman - Ticho

Jeph Loeb vytvářel pro Tima Salea příběhy odehrávající se v pomyslném roce jedna, tedy v době, kdy Bruce Wayne teprve rozjížděl kampaň pro záchranu Gothamu. Zrovna tak Batman se teprve učil detektivnímu umění a byl v boji proti zločinu osamocený. Loeb si nadále uchoval svůj brilantní styl narace, který užíval u předchozí tvorby ve spolupráci se Salem, a přitom stvořil pro Leea příběh naprosto odlišný. Vymyslel pro změnu legendu o Temném rytíři na vrcholu sil.

V Tichu je čtenáři představena postava maskovaného padoucha, jehož odhalení je ústřední linií celého detektivního vyprávění. Tato vcelku prostá a lineární myšlenka je úspěšně vynahrazena plejádou záporáků a klaďasů, kteří se na scéně objeví a záměrně či bezděčně komplikují Batmanovo noirové pátrání. V příběhu odehrají svou roli Riddler, Poison Ivy, Catwoman, Two-Face, Scarecrow, Joker, Harley Quinnová, Ra’s Al Ghul, Superman, Robin a další známí z Batmanovy rozšířené rodiny, zejména Nightwing, Killer Croc, Huntress, Oracle, Clayface, Talia a Lady Schiva. S pomocí takového defilé mohl Jeph Loeb vytvořit několik příjemně matoucích zvratů a point a přitom provedl přehlednou exkurzi do minulosti Temného rytíře i Bruce Waynea.

Jim a Tim, Lee a Sale

Jim Lee odvedl výtečnou kreslířskou práci v rámci svého výtvarného stylu. Jeho kresba je charakteristická smyslem pro detail (v prostředí a především u postav) a rovněž silnou fyziologickou nadsázkou. Lee také prostřednictvím výtvarné stylizace povedeně odlišil flashbacky od primární linie vyprávění. Komiks hýří barvami, ale jsou použity vhodné odstíny a jednotlivé stránky většinou nepůsobí přeplácaně; navíc je zde přítomna velice efektní jednobarevná stylizace některých pasáží – za to zřejmě děkujeme koloristovi Alexi Sinclairovi.

Loeb v úvodu k Tichu napsal, že je ztráta času dohadovat se, jestli je lepší Tim nebo Jim. Oba jsou zkrátka skvělí malíři, rozdílní, ale skvělí.

No právě! Kresba Salea byla statičtější, barevně klidnější a vytvářela hloubavou a temně ponurou atmosféru, která je pro Batmana tak příhodná. Lee oproti tomu předvedl svůj dynamický, barevně výraznější, ale naneštěstí méně atmosférický styl, který působí povrchněji a univerzalisticky. Leeova kresba by se stejně dobře hodila k jakémukoliv jinému superhrdinovi, kdežto Sale jakoby tvořil přímo pro Temného rytíře.

A přece…

Dohadovat se, jak by vypadalo Saleovo Ticho, by bylo pouhé spekulování. Pravdou, navzdory všemu, co bylo řečeno v předchozím odstavci, zůstává, že Tim nakreslil uchvacující Dlouhý Halloween a Temné vítězství a Jim zase ztvárnil uchvacující Ticho.

Stejně tak Jeph Loeb, jak je u něj dobrým zvykem, odvedl při tvorbě komiksu výrazně nadprůměrnou scenáristickou práci. A proto se, mladí i ošlehaní komiksáci, těšme z toho, že se BB/art rozhodl vydat tento kvalitní komiks po osmi letech znovu.

Český název: Batman – Ticho
Název originálu: Batman – Hush
Scénář: Jeph Loeb