RECENZE: Komiks: Když se absurdní válka změní ve Věčnou

9. 9. 2012

Třetí svazek z edice Mistrovská díla evropského komiksu představuje brilantní Marvanovo zpracování neméně brilantního sci-fi románu Věčná válka od amerického spisovatele Joea Haldemana.

Průskok kolapsarem byl úspěšně vyzkoušen už v roce 1998 a stal se tradičním způsobem cestování ve vesmíru. Horečné vysílání osadníků do kosmu poklidně fungovalo řadu let až do chvíle, kdy záběry získané z doprovodné sondy ukázaly, jak byl jeden z raketoplánů s lidskou posádkou zničen… kosmickou lodí mimozemského původu. Na Zemi vyvolala tato informace šok a organizace PSOSN rozhodla o sestavení elitní armády.

Příběh odehrávající se ve Věčné válce sleduje životní osud vojína Mandelly, člena této elitní armády, a ukazuje, jak se z původní absurdní války proti neznámému mimozemskému nepříteli stává (ne)jen kvůli kolapsarovým skokům válka věčná.

Vznik Euro-amerického SF klenotu

Na konci šedesátých let se Joe Haldeman dostal do Vietnamu jako demoliční technik a odvezl si odtamtud zranění, Purpurové srdce, zkušenosti a navíc vzpomínky, které po návratu do své vlasti transformoval do několika knih. Jedna z nich, Věčná válka, vyšla v roce 1974 (v Česku poprvé roku 1996) a ihned zaznamenala úspěch, což mimo jiné dokazují významné ceny, jmenovitě Hugo, Nebula a Locus, kterými byla vyznamenána.

Když ve Spojených státech vyšel Haldemanův román, pracoval Marvano – vlastním jménem Mark van Oppen – jako architekt. Avšak už v této době byl zarytým fanouškem sci-fi a komiksu. Není tedy náhoda, že se budoucí spoluautoři poprvé setkali na Beneluxconu v Gentu v roce 1980. O sedm let později dostal Marvanův nápad zpracovat Věčnou válku do komiksové podoby Haldemanovo požehnání a euro-americký sci-fi klenot tak mohl vzniknout.

Od heterosexuality k řízené homosexualitě a jiné orwellovštiny

Komiks Věčná válka se skládá ze tří na sebe navazujících částí. V každé dostane čtenář notnou dávku kvalitní sci-fi – jak ze strany scenáristické, tak ze strany výtvarné – a nějakou tu orwellovštinu k tomu.

Hlavním tématem příběhu je vynucená účast vojáka Mandelly na více než tisíciletém válečném konfliktu s mimozemskou civilizací Tauřanů. Každý skok vesmírem ho v čase přesune o desítky nebo stovky let do neznámé budoucnosti, ve které se musí pokaždé vypořádat jak se svým okolím, tak s vlastní identitou. Tímto v příběhu Haldeman vytvořil naléhavou sisyfovsky absurdní atmosféru války, zároveň se dostal za hranice vlastních zkušeností a udělal tak z knihy myšlenkově bohatý nadčasový literární počin.

Nejvíce je však třeba ocenit Marvana, který s velkým porozuměním převedl myšlenky a atmosféru románu do komiksové podoby. Sám Haldeman uznale tvrdil, že Marvanova práce byla hned na první ránu dokonalá. Marvano navazuje na francouzsko-belgickou komiksovou tradici a jeho velkou inspirací nebyl nikdo jiný než sám Jean Giraud, známý spíše jako Moebius (Incal, Arzach), za kterým vstoupil do komiksové Síně slávy spolu s celosvětovým úspěchem Věčné války. Marvana jistě ovlivnilo i jeho předchozí povolání architekta.

Tak či tak, stvořil pro příběh výtvarně uchvacující a věrohodný svět, kde se preciznost a chladnost technického prostředí mísí s expresivní a dynamickou kresbou bojů. Požitek z komiksu umocňuje i skvěle zvládnutá kompozice. Jeden zlatý řez následuje druhý uvnitř panelů a zároveň jsou jednotlivé panely na každé stránce rozloženy s citem opravdového komiksového sci-fi tvůrce.

Mistrovské dílo evropského komiksu

Věčná válka si vysloužila mimořádný ohlas v komiksovém světě už na sklonku 80. let a dnes již právem patří mezi tradiční evropská díla.

Komiks v sobě totiž uchoval kvalitu Haldemanova románu a navíc je obohacen o Marvanovu výtvarnou genialitu. A proto bude z Věčné války nadšen jak fanoušek sci-fi, tak i fanoušek komiksu, ani nemluvě o člověku, který je příznivcem obojího.

Název originálu: The Forewer War
Český název:
Věčná válka