Recenze: Květnová Pevnost, vlkodlaci a jiní kožoměnci

10. 5. 2010

Květnová Pevnost před pár dny dorazila do trafik a poštovních schránek předplatitelů. Už ve chvíli, kdy se dostanete přes ochranný obal, zjistíte, že nová Pevnost je něčím zvláštní. Když pomineme vlkodlačí téma, jsou to hlavně první změny, které redakce avizovala už před drahnou dobou.

Mercy Thompsonová na obálce květnové Pevnosti Zdroj: Fantom Print

Ano, první várka změn dorazila. Nejen, že se před časem konečně spustily webové stránky Pevnosti (Topzine.cz – Hry a fantastika – tak se jmenuje naše tamější tlupa), ale inovací prošel i samotný časopis. Objevily se dvě nové a pozoruhodné rubriky (Hrdinové třicetileté války, Mýty &legendy – obojí viz níže) a hlavně – Pevnost dostala lepší papír. Na jednu stranu je to dobře, protože se díky tomu můžeme kochat ještě přitažlivější grafikou, na druhou stranu působí časopis mnohem objemnější, ačkoliv má srovnatelné množství stránek (nevrátíme se zase k brožované vazbě?). Ne zrovna pozitivní fakt rovněž představuje věc, že nový papír moc nesedl černobílým stránkám, na kterých hůře drží tiskařská barva. Špiní prsty a hlavně protilehlé stránky. Ale dost brblání.

Vlkodlaci, Mercy Thompsonová a jiní kožoměnci

… jsou hlavním tématem květnové Pevnosti. A že je to dost. Po všech těch hrátkách s upíry je třeba se podívat i na jejich opovrhované bratrance, kteří jsou hlavními hrdiny nové fantasy ságy, jež dorazila loni na podzim na český trh. Patricia Briggsová představila svou sérii o Mercy Thompsonové v nakladatelství Fantom Print a už teď jí tu vyšly první dva díly (Měsíční píseň, Krevní pouto) a nejméně dva další se plánují (Železný polibek, Zkřížené hnáty). Martin Fajkus se podrobně rozepsal o celé sérii, jak to umí jen on, a aby toho nebylo málo, přidal i tradičně kvalitní rozhovor.

Stejně jako byli vlkodlaci odsouváni na druhou pozici v literatuře, stalo se tak i ve filmu. Ladislav Loukota představí ve filmové rubrice časopisu ty nejznámější filmy s oblíbenými hrdiny, proletí historií tohoto kinematografického proudu a na závěr zadoufá, že do budoucna by se všechno mohlo zase změnit k lepšímu.

Posledním příspěvkem na téma lykantropů (pokud k jejich havěti nepočítáme tu z jeskyně Karla Černína v Dechu draka) je první díl nového pevnostního seriálu teoretických článků. Petr Janeček, autor knižní série o kulturních mýtech s názvem Černá sanitka, se rozepsal o vlkodlacích i jiných typech kožoměnců, o nichž kolovaly Mýty & legendy už před dávnými stoletími v cizině i v Čechách. Co byste řekli, kdybyste potkali například takového kočkodlaka? (Ne, nemyslím toho od Konrada T. Lewandovského…)

Povídky: 3x horor a dvě další

Je to sice nezvyklé, ale povídky tentokrát se stěžejním tématem Pevnosti vůbec nesouvisí. Ovšem i přesto nabízí dostatek kvalitního čtiva, jaké se tu v tak hojném počtu už dlouho nesešlo.

Jan Žlebek se se svým textem Hračka trnitého boha zúčastnil literární soutěže Dragon Age, vyhlášené před půlrokem na stránkách tehdejšího čísla Pevnosti. A jelikož zvítězil, jeho text kvalitní být musí. Zpočátku tak sice nevypadá, protože na jeho specifickou, temnou, drastickou a krvavou atmosféru si musíte zvyknout, ale postupem času se vám začnou rozšiřovat oči. Hračka trnitého boha se do světa Dragon Age hodí mnohem víc, než oficiální román Davida Gaidera, a možná by stálo za to ji společně s dalšími soutěžícími texty vydat ve vlastním sborníku.

I Jaroslav Mostecký, autor Kamaráda ze žita, zvolil atmosféru smrti. Ve svém textu se ale soustředí na vyloženě hororové motivy a přivádí do světa živých postavu smrti, která do městečka, kde bydlí malý chlapec, vždycky přichází přes nedaleké žitné pole. Atmosféra se zpočátku zdá snad až příliš volná, ale postupem času zjistíte, že Jaroslav Mostecký po své povídce rozesel hororový nádech tak elegantně, že se vám do myšlenek vetřou až postupem času. O to více na vás pak zapůsobí (možná až příliš zbrklá) finální gradace a tragický konec.

Květnový zahraniční text obstarává Brendan Connell. Na tisíci vlnách pod hvězdami spíme přináší rovněž atmosféru plnou lehkého mrazení a strachu z neznáma, které pokouší. Smutný příběh kapitána pirátské lodi a jeho bizarního úlovku ve vás stejně jako předchozí texty zanechá hlubokou rýhu.

Následující dvě povídky (sešlo se jich tentokrát docela dost, co?) sice rovněž oplývají kvalitou, ale na předchozí tři už stačí jen stěží. Anna Šochová se svým Skřetem z vraní skály přináší krátký rytířský fantasy příběh, jehož horší srozumitelnost (jak je u autorky typické) opět kazí výsledný dojem. Petr Plaček zase svou rozvernou hříčku Pohádka z Obrárie trochu přehnal. Kdyby se tolik neopájel komediálními prvky a závěr kvůli jeho „suchosti“ tak neutnul, šlo by o docela příjemné a nápadité čtení.

Publicistika

Jelikož se nám tentokrát článek trochu protáhl, vezmeme celou publicistiku z rychlíku. V přední části časopisu naleznete kromě novinkami přecpaného Bulváru Alfa Ralfa článek Filipa Gotfrida o dle mého názoru nepříliš nápadité sérii Suzanne Collinsové Hunger Games, tentokrát méně kvalitní (méně kvalitní na autorův průměr) recenzi Jiřího Popilka na Anansiho chlapce Neila Gaimana a veskrze zajímavý článek pánů Filipa Gotfrida a Antonína K. K. Kudláče o Paoliniho syndromu. Tedy hezky česky a srozumitelně: o nepříliš kvalitních knihách snad až příliš mladých autorů. Pokud jste jedním z nich, zatněte zuby, v mnoha případech to bude dost tvrdé přistání na hubu.

Pevnost vs. Ikarie Foto: Martin Peška, Topzine.cz

Na černobílých stránkách přináší Míla Linc první kapitolu (pokud nepočítáme úvod z minulého čísla) seriálu o Hrdinech třicetileté války. V dobře napsaném článku, který šéfredaktor v úvodníku právem označuje za nástupce Šlechtova Času rytířů, se podíváme na všechna možná i nemožná fakta o Rytíři se třemi životy, pánu d’Artagnanovi, jak ho zpodobnil i nezpodobnil Alexander Dumas.

Pohledu za scénu vyzpovídal Martin Šust autora prvního Dračího doupěte Martina Klímu, což se pěkně hodí k jedné z prvních dvoustan Dechu draka, která představuje projekt Dračí doupě II. Deskové a karetní hry přinášejí články o budoucnosti WoW: TCG a dvou deskovkách, které znáte i z Topzinu: Vládcích podzemí a Černé ovci. PC hry Karla Wolfa se zaměřují na zajímavý počin Mount & Blade: Ohněm a mečem a nové díly Final Fantasy a Dawn of War.

Filmová rubrika nemohla opomenout recenzi na nového Iron Mana a k němu přihodila i článek Daniela Storcha o nepříliš scifistickém seriálu The Pacific. Anime rubrika se podívá namísto Japonska do západní Evropy na Tajemství Kellsu, LAPR představí průvodce po larpařově internetu a Petra Neomillnerová se dostane k ještě žijícím českým hermetikům. Na řadu přišel Vladislav Zadrobílek.

Zda se letošní květnová Pevnost podařila, to musíte posoudit sami. Já ji totiž zcela neobjektivně vítám jako dar z nebes hned ze dvou důvodů. Přináší téma o krásných bytostech, které mají šanci postavit se upíří nadvládě, a tři kvalitní hororové povídky, kterých je v naší zemi jako šafránu. Navíc jsem se dozvěděl, že jsem asi opravdu definitivně knihomol. Jak? Nalistujte si sloupek Martina Šusta v Literárních novinkách.

0