Hry

RECENZE: LEGO Jurský svět oživuje dinosaury na PC i herních konzolích

16. 7. 2015

Filmový trhák letošního léta Jurský svět láme jeden finanční rekord za druhým. Fanoušci kultovní série o dinosaurech mají možnost prožít příběh všech čtyřech filmů na PC a herních konzolích. Díky značce LEGO tito dávno vyhynulí tvorové ožívají nejen ve filmové, ale také videoherní podobě. Jak dinosaurům sluší zasazení do světa LEGO? Čtěte recenzi hry LEGO: Jurský svět pro konzoli PlayStation 4.

Jurassic World the Game

Na své si přijdou milovníci celé série filmů o Jurském parku. Nový titul obsahuje všechny známé postavy i dinosaury. Zdroj: vydavatel hry

Příběh o ostrovech s dinosaury založený na knižní předloze známého spisovatele Michaela Crichtona táhne frčí i po autorově smrti. Park, jehož hlavní atrakcí jsou nebezpeční dinosauři táhne i více než 20 let po premiéře dnes již legendárního Spielbergova filmu z roku 1993. Díky partnerství se společností vyrábějící nesmrtelnou dánskou stavebnici se celá čtyřdílná série dočkala také herní adaptace, která vyšla společně s celosvětovou premiérou očekávaného dobrodružného bijáku.

V nejnovější hře přesně kopírující příběh čtyřech dílů velkolepé filmové série mají hráči možnost prožít dobrodružství, které na počátku 90. let redefinovalo vědeckofantastický žánr. Příběh filmů je přenesen a vybudován v LEGO prostředí, díky čemuž je hra určena především mladším hráčům. Těm je podřízena také forma. Mohu prozradit, že žádná z postaviček ani dinosaurů ve hře nezemře a scény obsahující násilí byly vkusně zamaskovány tak, aby pointa zůstala zachována, ale nikdo, především děti, nesmutnily. Ačkoli to tak na první pohled nemusí vypadat, hru si stejně dobře jako děti užijí i dospělí.

Vývojářské studio Traveller´s Tales je zkušeným matadorem na poli videoher s LEGO tématikou. Po adaptacích Pána Prstenů, Hobita, Harryho Pottera či Star Wars by se mohlo stát, že ostřílené tvůrce nic nepřekvapí. Jak si však poradit s tak náročnou předlohou, jakou Jurský park bezesporu je? Autoři dále rozvíjejí předem prověřené koncepty. Hráči mají možnost pohybu v poměrně velkém otevřeném světe. Plynule se tak pohybují mezi jednotlivými úrovněmi hry. Oproti předchozím hrám nejde o žádný radikální změnu. Proč však měnit něco, co jednoduše funguje?

Hra je na první pohled velice sympatická a naplno využívá filmové licence. Fantastická filmová hudba a spousta detailů kopírujících film dokáží v hráčích vykřesat jiskřičku nostalgie. Místy jsem byl ohromen tím, jak šikovně se vývojářům podařilo filmovou předlohu převést do herního světa. Spousta pasáží, které ve filmu nepatří k těm nejzáživnějším jsou ve hře zábavné a atraktivní, ať už kvůli logickým hádankám či drobným vtípkům.

Screenshot_Level_3_G_large

Pasáže při nichž hráč prchá před dinosaury patří kvůli malé přehlednosti sice adrenalinovým, ale velmi náročným.

Nesmí samozřejmě chybět ani nedílná součást příběhu, dinosauři.

Hráči si za ně v průběhu kampaně několikrát zahrají. Místy jsou do scénáře umístěni naprosto perfektně a atraktivním způsobem ozvláštňují průchod hrou.

Hratelnost je perfektně vybalancována. Hra je dostatečně jednoduchá, aby ji zvládli i ti nejmenší, zároveň však dostatečně kreativní, aby udržela pozornost i vyzrálejších hráčů. Princip hry vychází z klasického systému, kdy má každá postavička nějakou speciální vlastnost. Schopnosti dostupných postav je tak v daném pořadí nutné kombinovat tak, aby se otevřela cesta dál. Autoři se snažily logické pasáže střídat v rámci možnosti s akčními. Bohužel se jim to příliš nepovedlo. Mezi jednotlivými částmi hry jsou obrovské kvalitativní rozdíly. Zatímco čtvrtá část odpovídající poslednímu filmu je doslova fantastická, v mém oblíbeném prvním dílu převládají hluchá místa.

To samé lze říci o atraktivitě a vzhledu prostředí. Některé úrovně vypadají skvěle a náramně připomínají film, jiné jsou jen hodně slabým odvarem původní předlohy. Během hraní hry jsem se nemohl zbavit pocitu, že se vývojáři za každou cenu snažily splnit vydavatel vytyčený termín. Spěch se bohužel projevil také na přítomnosti bugů. Několikrát se mi stalo, že postavička spadla kamsi do textury a celu úroveň jsem musel hrát znovu od začátku. Pokud by byla lépe vyřešená funkce ukládání, dalo by se to omluvit. Problémem však je, že hru lze uložit vždy pouze jednou v průběhu levelu, což je velice otravné a frustrující.

Screenshot_Level_2_H_large

Ve hře se objevují všechny scény ze známých filmů,

Velmi důležitým atributem titulu je však možnost svobodné hry. Hráč má možnost jen tak brouzdat po ostrovech a hledat nejrůznější skryté předměty, jakými jsou například DNA či kosti dinosaurů. Po nasbírání určitého poštu zlatých kostiček a jantaru s příslušným DNA je možná na předem určitém místě vyvolat příslušného dinosaura a užívat si s ním volnosti otevřeného světa. Podobně jako ve filmu Jurský svět i zde hrají důležitou roli genetické manipulace. Fantazii se meze nekladou a genetická laboratoř v návštěvnickém centru umožňuje vytvořit zkřížené dinosaury obdobně, jako se skutečnou stavebnicí LEGO. Klidně dejte tyrannosaurovi hlavu rohatého triceratopse a na záda mu připlácněte spinosaurovu páteřní ploutev.

LEGO Jurský svět je parádní hra určená po malé i velké. Jejími slabinami jsou však někdy velké chyby, které nepříjemným způsobem ovlivňují hratelnost. Skvěle však působí otevřený svět a perfektní využití filmové licence. Zamrzí také proměnlivá kvalita jednotlivých úrovní hry, která je místy tak dramatická, jakoby za ni byl odpovědný úplně jiný tým.

0