RECENZE: Matička Rus krvácí. Punisher dostal sebevražedný melouch na Sibiři

Jakub Ehrenberger

Jakub Ehrenberger

8. 6. 2011

Garth Ennis; Dougie Braithwaite: Punisher MAX 3 (perex)Před nedávnem Punisher vyčistil New York od plevele, vší a možná i potkanů, a tak si teď zaslouží nějakou tu dovolenou. A kdo jiný by mu měl dělat delegáta než parta ruských soudruhů. Studená válka možná skončila, elitnímu zabijákovi však bude na Sibiři pořádné horko.

Garth Ennis; Dougie Braithwaite: Punisher MAX 3 (ilustrační)

Punishera vidí většina lidí jen těsně před svou smrtí Ilustrace: Tim Bradstreet

Muž s lebkou na prsou a hlavou tak tvrdou, že by se o ni rozbila i Socha svobody, jede reprezentovat svou vlast do Ruska. V zabíjení. Na tamní jaderné základně se přemnožili řadoví vojíni, a tak je třeba jejich počet zredukovat na nulu. Vedlejším produktem tohoto masakru budiž záchrana malé holčičky, o jejíž krev s nebezpečným retrovirem stojí americká vláda.

Zdá se to jako sebevražedná mise určená přesně pro Franka Castlea. Ostatně legendární Nick Fury ani o nikom dalším neuvažuje. Jenže americká armáda trvá na tom, aby měl Frank vedle sebe ostrého parťáka z Delta Force, což se pro sólistu jako je Frank ukáže být trochu problematické. Zejména ve chvíli, kdy kvůli svému parťákovi zůstane s dívenkou uvězněn v základně plné mrtvol a místo funebráků se dovnitř hrnou jen další zájemci o kulku mezi oči.

To je masakr, napsal

Zatímco předchozí book Irská kuchyně se utápěl v množství postav, mezi nimiž byl Frank jen ten největší v davu, tentokrát se scenárista Garth Ennis vrací k osvědčené metodě Castle proti zbytku světa. A jako by si Ennis vynahrazoval nedostatek mrtvých v předchozím příběhu, municí dvakrát nešetří. Ostatně, jak poznamenává sám Punisher, pokud jde o ztráty, ruské vojsko nikdy netrpělo přecitlivělostí. On sám taky ne.

Komiksová série Punisher MAX:

• Punisher MAX 1: Na začátku
  • Punisher MAX 2: Irská kuchyně
  • Punisher MAX 3: Matička Rus
  • Punisher MAX 4: Dole je nahoře, černá je bílá (chystá se – září 2011)
  • Punisher MAX 5: The Slavers (chystá se – březen 2012)
  • Punisher MAX 6: Barracuda (chystá se – září 2012)
  • Punisher MAX 7: …
  • Punisher MAX: Od kolébky do hrobu (výběr speciálů mimo očíslovanou řadu)

Příběhu přitom chybí výraznější antagonista, jímž byl v předchozím sešitě irský vlastenec Finn Cooley nebo takřka nesmrtelný zabiják z komiksu Na začátku. Ennis sice vysílá do akce Mongola, mrštného asijského dravce, jenže pro Franka je podobný tajtrlík jen kouskem masa, který se mu při jídle zaklesl mezi zuby. Když jde o děti, nezná Punisher slitování.

Příběhu určitě prospívá nové prostředí, neboť New York a jeho drobní zlodějíčci a gauneři už se mohli čtenáři omrzet, se ztrátou velkoměsta jako by však Ennis ztrácel i trochu své jedovatosti. Ostré hlášky zjevně nedostaly od Rusů víza. Velmi dobře naopak Ennis pracuje s minimálně trojicí prolínajících se dějových linií, v nichž paralelně sledujeme Nicka Furyho ve štábu amerických generálů, Franka Castlea v útrobách jaderné základny a partu zoufalých Rusů ve velitelských kancelářích nedaleko ní. O čtenářovo napětí je tak postaráno.

Kdo se bojí, nesmí na Sibiř

Ilustrátorské žezlo převzal po Leandru Fernandezovi Dougie Braithwaite a nevede si vůbec špatně. Stylově je Fernandezovi hodně podobný a s Ennisem už dříve spolupracoval, takže výraznější změna v designu čtenáře nečeká. Braithwaite vtiskl Frankovi o trochu kamenější obličej, jako vystřižený z prospektu o Českém krasu, a celý komiks je o něco ostřejší než místy sympaticky kulaťoučké obličeje Fernandeze. Většina scén v celém komiksu je navíc kvůli prostředí děje potemnělá, což nahrává velmi silnému dark pocitu z celé kresby. Škoda, že Braithwaite místy neoživil stránku nějakým méně tradičním úhlem pohledu.

obálka Garth Ennis, Dougie Braithwaite: Punisher MAX 3

V součtu pro a proti jasně vládne Frank Castle. Jeho výlet na čerstvý sibiřský vzduch sice přibrzdil jinak značně cynického Ennise, dodal však Frankovi novou energii do žil a vrátil Punishera zpátky do hry poté, co se to v Irské kuchyni tak trochu obešlo i bez něj. Kresba Dougieho Braithwaitea posunuje komiks do ještě hruběji otesaných poliček komiksových knihoven a je jen škoda, že v dalším booku se opět vrátí Leandro Fernandez. Matička Rus je doposud asi nejlepší flák Punishera z očíslované dospělácké řady MAX.

Název originálu: Punisher MAX 3: Mother Russia
Český název: Punisher MAX 3: Matička Rus
Autor: Garth Ennis