RECENZE: Mezi zloději se čest příliš nenosí, hlásá Douglas Hulick

10. 2. 2013

Drothe se v ulicích Ildreccy pohybuje jako ryba ve vodě. Je členem Bratrstva a Čenichem, který mezi lůzou sbírá informace pro vládce podsvětí Nicca. Má i pár vedlejšáků. Třeba pašování. Jenže to je dost riskantní zábava. Poslední relikvie, kterou získal, je nebezpečnější než ostatní. Všichni ji chtějí a Drothe netuší proč. Než vše vyřeší, přijde o hodně krve, několik přátel, možná i o život.

Kniha Mezi zloději obsahuje dost krve, soubojů a intrik. Autor: Larry Rostent

Úvodní díl série historické fantasy Stíny podsvětí očekává na pultech knihkupectví své čtenáře. Je prvním autorovým počinem, avšak málokdo by tuto skutečnost hádal. Práce na něm autorovi trvala celých deset let a je to znát. Sám říká, že během nich jej čekalo nesčetně přerušení (čtyřikrát se přestěhoval, narodily se mu děti, děravá střecha zničila počítač s knihou, stal se slušně závislý na rapíru a bůhvíco ještě). Přesto nic neuspěchal, ani psaní nevzdal a výsledek stojí za to.

Douglas Hulick se přes četbu a fascinaci fantasy literaturou dostal ke studiu středověkých dějin i získání titulů BA a MA. Pokračoval navazujícím studiem a výukou evropských historických bojových umění. Patrně vše uvedené jej motivovalo k napsání několika povídek, posléze i debutového románu Mezi zloději. Čte, píše a věnuje se šermu, stejně jako jeho žena, nikoli však synové.

Drothe je zloděj, pašerák, informátor, někdy i vrah. V Ildrecce shání informace pro jednoho z šéfů podsvětí, Nicca. Při pašeráckém melouchu se mu do rukou dostává zvláštní relikvie, kniha. Ztrácí ji, ale okolnosti ho přinutí pátrat nejen po ní, ale i všech souvislostech. Komplikací jsou vražedné útoky na něj osobně, jeho přátele i ty, kdo něco vědí. I složitý vztah se sestrou, bývalou kurtizánou, skřípe. Nebýt přítele a zabijáka Degana, dlouho by nepřežil. Trnem v patě je mu rival informátor, soupeř jeho šéfa Kells i Temní princové, kteří ohrožují je i celé Bratrstvo. Císař nebude mít pro rozbroje pochopení.

Vliv okolí na děti se přeceňuje

Příběh osudů mladého zločince a v podstatě antihrdiny přináší nejedno překvapení. Špinavé uličky některých městských částí, obývané spodinou společnosti, těžko vychovají rytíře bez bázně a hany. Spíše někoho, kdo se o sebe dokáže postarat a nebere ohled na ostatní. Někoho, jako je Drothe. Někoho, jemuž život nekomplikuje přílišná útlocitnost, výčitky svědomí nebo předsudky.

Jenomže on není taková krysa, jakou by mohl a snad i měl být. Snad díky šťastnému dětství, jež si užíval se sestrou, než jim rodiče zemřeli. Děti osiřely, musely se o sebe postarat a stanuly na šikmé ploše. Z Christiany se časem stala baronka, ale Drothe pokračoval v kariéře pravé ruky šéfa podsvětí. Přesto má mladý muž svou čest, drží slovo, je loajální, chrání a stará se o svoje lidi.

Drothe je sice hlavní hrdina, ale nepřiroste k srdci od první stránky. Když si čtenář představuje podrobnosti mučení, jež v úvodu přichystá jednomu ze svých kontaktů, příliš kladných bodů mu to nevynese. Časem si však, jak se před napnutými příznivci odhalují další jeho silné i slabé stránky, získává více a více sympatií. Možná i kvůli zásadovějším přátelům.

Přestože má Drothe mnoho chyb, stránku po stránce přesvědčuje čtenáře, že si zaslouží šanci. I když neovládá magii, jeho šermířské umění není příliš oslnivé a okrádá poctivé obyvatele, kde může, nějak mu to prochází. Možná právě tím kouzlem, díky kterému si získává důvěru a oddanost přátel, si nakonec podmaní i ty, jež s ním prožívají šílené pátrání po ztracené a znovu nalezené knize.

Temné uličky mohou ukrývat osud impéria

V průběhu rychle ubíhajícího děje se rozplétá mnoho dějových linek. Kromě něj se nedá odolat vtipným poznámkám v živých dialozích, které pravidelně vyvolávají úsměv na rtech. Zpočátku téměř obyčejná kniha by mohla být klíčem k převratům v nejvyšších politických patrech císařství. Proto se o ni zajímá mnoho oficiálních mocných i těch z podsvětí. To je pro zainteresované velmi nezdravé.

V zájmu říše, Bratrstva, svého šéfa i jeho osobně, se Drothe obává předat relikvii těm, kdo na něj tlačí nejvíce. Bude se muset rozhodnout, kdo si jeho důvěru, oddanost a ochranu zaslouží. Možná by se knize dal vytknout nedostatek soukromí hlavního hrdiny. Pár droboučkých zmínek o letmém vztahu s Jess Ptáčnicí není nic moc. Na druhou stranu je nutno chápat, že milostné románky nemusejí být všude.

Kniha obsahuje dost krve, soubojů a intrik, aby zaujala pánskou část čtenářstva. Těchto detailů však není přespříliš, aby odrazovaly jemnější povahy. Je evidentní, že se jedná jen o část rozvitého příběhu s mnoha zvraty a překvapeními. Objevuje se v něm i magie, avšak zatím spíše na vedlejší koleji. Možná se to v budoucnu změní, když hlavní zápletka s ní úzce souvisí. To se brzy ukáže. Další díl vyjde co nevidět.

Tím nejpřitažlivějším na knize je však na první pohled obálka. Po proniknutí do spletitého děje s ní příběh síly vyrovnává. Ale temná ozbrojená postava hlavního hrdiny, s pozadím plným stínů a zákoutí, oprávněně přitáhne nejeden pohled.

Název originálu: Among Thieves
Český název: Mezi zloději
Autor: Douglas Hulick